אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

יבלות בכף הרגל

יבלת מתחת לאצבעות בכף הרגל

לרבים מאיתנו יום אחד פתאום צצות יבלות בכף הרגל. תופעה כזאת לרוב תהיה מלווה בכאב אשר נגרם מהלחץ של הנעל על היבלת שלנו. תופעה זאת אינה אסטטית במיוחד ואנו רוצים להעביר אותה במהירות האפשרית. יבלות בכף הרגל אינן צצות סתם כך, וחשוב להבין שיש להן סיבה. לעיתים זה יהיה משום שקינו נעליים חדשות שטרם התרגלנו אליהם ולעיתים היבלת תיווצר עקב מאמץ מסיבי על כפות הרגליים שלנו. במאמר הבא נרכז עבורכם כל מה שצריך לדעת על היבלת בכף הרגל שלכם ועל דרך טיפולה.

ממה נגרמות היבלות?

יבלת שצצה בכף הרגל שלנו באופן מפתיע אכן יכולה להרוס לנו את כל היום. כל צעד וצעד אנו מרגישים אותה ואת הלחץ הנוצר עליה. אנו מרגישים אותה כאשר אנו נועלים נעליים או צועדים ולעיתים נרגיש אותה אפילו בעמידה ללא תזוזה. אבל למזלנו יבלת לא כאן כדי להישאר וישנם מספר רחב מאד של דרכים כיצד להעלים אותה מחיינו.

תשומת לב מוקדמת יכולה לשנות את כל המשחק. אם תקשיבו לגוף שלכם בצורה ברורה תוכלו להרגיש את היווצרותה של היבלת בעודה קטנה. ובעזרת טיפול מקדים תוכלו לשפר את מצבה במהירות רבה. לכן, תמיד זכרו להיות מודעים למה שמתחולל לכם בגוף ושהזנחה ודחייה לא מביאות תוצאות טובות כלל. לעומת זאת טיפול מהיר ותשומת לב נכונה דווקא תשפר את המצב.

איך יבלות קשורות להיגיינת כך הרגל?

ישנם מספר גורמים אפשריים התורמים להיווצרותה של יבלת בכף הרגל. ההיגיינה או יותר נכון חוסר ההיגיינה היא אחד הגורמים הראשיים להיווצרותם של יבלות. אם אתם אכן חושבים שהיבלת שלכם הגיע מחוסר בהיגיינה ישנם מספר דרכים להימנע מכך בעתיד. הראשון יהיה הימנעות הליכה ללא כפכפים במלתחות ציבוריות. דבר נוסף יהיה הימנעות השימוש בגרביים של אחרים או בגרביים לא נקיות. הקפדה על כללים אלה הינם כטיפול מונע.

זיעה מוגברת ויבלות ברגליים – האומנם

אנשים אשר סובלים מזיעה ברמה גבוהה בכפות הרגליים והידיים עשויים להתמודד יותר מהרגיל עם יבלות באזורים אלו. בנוסף, הם עלולים להיתקל לא פעם בתופעה של פצעי לחץ אשר גורמים לבועות אוויר שהשלב הבא שלהם יהיה היבלת. לכן, חשוב מאד להימנע מנעילת נעליים סגורות לאורך זמן אורך, במיוחד אם מדובר בפעילות ממושכת שגורמת לזיעה. המודעות לכך היא דבר חשוב מאד שכן בעזרת מודעות אנו נדע במעוד מועד אם מתחילה לנו יבלת עתידית. לכן, חשובה מאד ההיגיינה בכפות הרגליים, מניעת זיעה באזור ואוורורם של כפות הרגליים מפעם לפעם.

הצטברותם של זיהומים וחיידקים בעקבות יבלות בכף הרגל.

הגורמים הללו אכן יכולים להוביל להיווצרותה של יבלת. למזלנו יבלות ברגליים אינם תופעה מסוכנת שעלולה להידרדר למצב בלתי הפיך. מה שכן, יבלות ברגליים בהחלט משפיעות על היומיום שלנו בכאב הנלווה שלהם ובקושי בהליכה או בעמידה . כ-15% מהישראלים סובלים מיבלות בכפות הרגליים במהלך החיים, אצל ילדים התופעה שכיחה הרבה יותר. לאחר התפוצצות היבלת נפתח חור אשר יכולים להיכנס אליו חיידקים שעלולים לגרום לזיהום באזור.

מאחר שלרוב חוסר בהיגיינה הוא זה שיוביל להיווצרותה של היבלת, אופן הטיפול הנכון יהיה שמירה מוקפדת יתר על המידה בזמן היבלת ואחריה כדי למנוע מצב נוסף של יבלות. כיום, ישנם משחות רבות אשר עושות קסמים כאשר מופיעה היבלת בכף רגלינו. משחות אלו עושות עבודה כפולה הן גם גורמות להיעלמותה של היבלת וגם לניקיון המקום שיאפשר להחלמה טובה לאזור וללא אופציה של זיהומים.

פתרונות נוספים קיימים בתחום, אחד מהם הוא טיפול בלייזר, טיפול זה נעשה כאשר היבלות מופיעות בתדירות גבוהה יחסית ומתפשטות על חלקים רבים בכף הרגל. בנוסף, ישנו טיפול אשר עוזר להעלים את היווצרות היבלת ומניעתם העתידית והוא מדרסים אשר מותאמים אישית. בנוסף, כיום ניתן להעלים יבלות על ידי טיפול בחנקן נוזלי.

ישנם גורמים מקצועיים אשר יודעים להתאים את דרך הטיפול המתאימה ביותר על פי מיקומה של היבלת ובך למנוע מאיתנו סבל, כאב וחוסר נוחות בפעולות הכי פשוטות במהלך היומיום שלנו כמו הליכה, עמידה ואפילו קשירת השרוכים.

רמת לחות נמוכה בכף רגלינו

כדי להימנע ממצב של הזעה מרובה בכף הרגל יהיה עלינו לנעול נעליים פתוחות כמו סנדלים, כפכפים וכו'. במידה וכן בחרתם לנעול נעליים סגורות וודאו שאלו יהיו נעליים אשר יש להם פתחי אוורור שיאפשרו לכף הרגל שלכם לנשום במהלך היומיום ובכך למנוע מזיעה להצטבר בחלל כף הרגל. בחירה מושכלת של נעליים תעזור לכם להימנע מהופעתן של היבלות המטרידות.

הליכה יחפה היא גורם טוב לבריאות כף הרגל ככלל וגם למניעתן של היבלות. על יד הליכה ללא נעליים הרגל אינה צריכה להתמודד עם משהו שגורם לה לחץ ישיר על העור בנוסף לכך שאינה סגורה ויכולה לנשום כראוי. לכן, במידה ויש לכם את האופציה ללכת יחפים נצלו זאת באהבה ותתרמו לגוף שלכם רק טוב לא רק בהיבט של מניעת יבלות אלא גם בהיבטים שונים.

לסיכום

ישנם דרכים רבות למניעתם ולטיפולם של יבלות אשר צצות לנו ברגליים. ראשית חשוב להבין ממה הן נוצרות ואילו פעולות אנו יכולים לעשות כדי למנוע מהן לבקר אותנו. בנוסף, חשוב שנדע להבחין בהן כאשר הן בתחילת דרכן כדי שלא נסבול מהן למשך זמן ממושך. הטיפולים ביבלות בכפות הרגליים הינם רבים ועל ידי רופא פודיאטור נוכל להבין מה הדרך הטובה ביותר להעביר אותן.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: