אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

אבחון פטרת הציפורניים

אבחון פטרת ציפורניים

אבחון הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בהליכים הרפואיים. לפני שהרופא קובע טיפול, הוא צריך קודם כל להבין ממה המטופל סובל. ברגע שהוא יבין את זה, הוא יוכל להתאים לו טיפול אידיאלי. אבחון הוא שלב רגיש. אם הרופא יטעה באבחון, הטיפול עשוי להיות לא אפקטיבי ובמקרים מסוימים גם להסב נזק משמעותי למטופל. במאמר הבא נבין כיצד מאבחנים פטרת ציפורניים באופן ודאי, ומה המשמעויות של האבחון.

פטרת בציפורניים 

מבין המחלות השונות או הבעיות הרפואיות השונות שעשויות להיגרם בכף הרגל, פטרת הציפורניים היא אחת השכיחות שבהן. פטרת בציפורניים היא זיהום שנגרם בעקבות פטריות שצומחות מתחת לציפורן עצמה, כתוצאה מגורמים שונים.

פטרת בצעירים

פטרת לא שכיחה בעיקר אצל צעירים, אך גם צעירים עשויים למצוא את עצמם עם זיהום שנגרם כתוצאה מצמיחה של פטריות. צעירים בשירות הצבאי למשל מדווחים על תסמינים של פטרת יותר מאשר צעירים שאינם משרתים בצבא, מכיוון שהם לובשים את אותן הנעליים במשך שעות, שמעניקות סביבה לחה וחמה לרגל.

פטרת במבוגרים

האוכלוסייה שבסובלת מפטרת בציפורניים יותר מיתר האוכלוסיות, היא אוכלוסיית הקשישים. מבוגרים בגיל 65 ומעלה סובלים מפטרת בציפורניים בסבירות גבוהה יותר מאשר צעירים. הסיבות לכך מגוונות. ראשית, בגיל מבוגר הציפורן נוטה להיות עבה יותר וזרימת הדם לציפורן הופכת לדלה יותר. כמו כן, המערכת החיסונית נחלשת, והסיכויים להיפגע כתוצאה מפגיעה פיזית בציפורן גבוהים יותר. כל אלו עשויים להוביל לפטרת.

איך שמים לב לפטרת?

ניתן לשים לב לפטרת באמצעות תסמינים שונים שעשויים להופיע. התסמינים הללו הם בעיקר תסמינים ויזואליים שניתן לראות על הציפורן הנגועה. הציפורן יכולה לשנות את הצבע שלה. חום, צהוב או לבן אלה שלושה צבעים אפשריים לציפורן עם פטרת. כמו כן, הציפורן עשויה להפוך לעבה יותר או לבעלת צורה שונה. במקרים מסוימים עשויה להיגרם נשירה.

אבחון אצל רופא 

אם יש לכם פטרת בציפורניים, מוטב שתקבעו תור לרופא על מנת שהוא יוכל לאבחן אתכם. הרופא הוא איש המקצוע שמכיר את הבעיות הרפואיות שיכולות להיווצר אצלכם בצורה הטובה ביותר. כמו כן, יש לו את הכלים לאבחון הבעיה הרפואית שממנה אתם סובלים. הוא יוכל לתכנן את הטיפול שלכם באמצעות האבחון.

הימצאות תסמינים אינה מעידה בהכרח על פטרת

אנשים רבים נוטים לחשוב שאפשר פשוט לאבחן את המחלות בעצמנו. כיום יש מידע עצום באינטרנט על תופעות רפואיות ועל בעיות כלשהן, מה שהופך כמעט כל אחד בבית למומחה. למעשה, גם אם אתם מדקלמים את התסמינים של פטרת ציפורניים בעל פה, זה לא אומר שתדעו לזהות אותה. התסמינים הללו עשויים להיות משותפים גם לבעיות רפואיות אחרות. לכן, הימצאות התסמינים לא מעידה על פטרת בהכרח.

בדיקה ייחודית 

כדי לדעת אם אתם באמת סובלים מפטרת, מוטב שתגיעו אל הפודיאטור על מנת שהוא יוכל לבצע לכם בדיקה שתכריע אם אתם סובלים מפטרת, או שמא אתם סובלים מתופעה רפואית אחרת. בבדיקה, שעשויה להתבצע במעבדה רפואית, תילקח דגימה מהציפורן החשודה. את הדגימה ייבחנו בצורה מיקרוסקופית ויוכלו להכריע האם מדובר בפטרת.

הגבלות לפני הבדיקה

כדי לבצע את הבדיקה, יש לעמוד בכמה הגבלות. ראשית, שבועיים לפני מועד הבדיקה, אסור למרוח משחות, חומרים קוסמטיים, לק או טלק על הציפורניים. כמו כן, עשרה ימים לפני הבדיקה אסור לגזור את הציפורניים.

מדוע חשוב לבצע את הבדיקה?

באמצעות בדיקת המעבדה הזאת ניתן לאבחן את פטרת הציפורניים. כל דרך אחרת לאבחון – באמצעות תסמינים או באמצעות סיפורי רקע למשל, היא לא דרך וודאית לאבחון הפטרת. אם לא מבצעים את הבדיקה, עשויים לפספס בעיה רפואית אחרת, כמו זיהום שמקורו בחיידק או פסוריאזיס. 

אבחון מסייע לבחירת הטיפול

אבחון פטרת ציפורניים אצל רופא מסייע גם מבחינת בחירת הטיפול. הרופא המאבחן יוכל להבין האם באמת מדובר בפטרת כאמור. אם מדובר אכן בפטרת, הוא ידע שהוא צריך להמליץ למטופל על טיפולים שיכולים לסייע לו להתמודד עם הפטרת ממנה הוא סובל. אם מדובר על זיהום חיידקי או על פסוריאזיס, הוא יציע לו טיפול אחר אפקטיבי.

רופא שאבחן פטרת באמצעות אותה בדיקה, יוכל להבין גם מה מצב הפטרת באמצעות התסמינים החזותיים. אם הוא יראה למשל שהפטרת במצב מתקדם, הוא יוכל להמליץ על טיפול אחר לעומת הטיפול הקלאסי, הכולל תרופות או משחות. למשל, רופא יוכל להציע טיפול כירורגי לאחר אבחון פטרת במצב מתקדם.

האם טיפול עצמאי אפשרי? תדעו לפי האבחון 

לפי האבחון תוכלו לדעת האם ניתן לטפל בפטרת גם באופן עצמאי. טיפול בפטרת מתאפשר באופן עצמאי לחולים רבים. אם הפטרת במצב קל, הטיפול העצמאי יכול להיות אפקטיבי ונוח מאוד למטופל. כחלק מהטיפול העצמאי ניתן להשתמש בתכשירים שונים, כמו משחות, קרמים, לקים ומוצרים שנוגדים פטריות. בנוסף, ניתן לבצע פדיקור ושיוף של הציפורניים, גזירה שלהן, השריית כפות הרגליים עם הציפורניים הנגועות במים וכן להקפיד על תזונה נכונה לחיזוק המערכת החיסונית. 

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: