אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

איך מעלימים יבלות ויראליות

פטריה בכף הרגל

יבלות ויראליות עלולות לייצר קשיים בחייו של אדם הן מבחינה אסתטית, והן מבחינת קשיים פיזיים שהן עלולות להערים בשלבים מתקדמים יותר. בנוסף לכל אלו הן גם מדבקות. במאמר זה נדון על סוגי הפצעים השונים, על יבלות בכלל ועל יבלות ויראליות בפרט, ונפרט מה הן הדרכים השונות לטפל ולהעלים את היבלות.

מהי יבלת לחץ

יבלת לחץ היא אחד משני סוגים של יבלות, והיא נוצרת כתוצאה של עומס משקל או מאמץ רב. למשל, היא נפוצה בעיקר בכף הרגל, עקב מאמץ רב, עמידה מרובה, נעליים צמודות, או עקב עיוות בכף הרגל, כמו עצם בולטת למשל. היבלת עשויה לגרום לנפיחות מקומית, ואף עלולה להקשות על ההליכה וההתנהלות היומית.

הדרך לפתור בעיה זו היא באמצעות שימוש במדרסים מתאימים שיפחיתו את הלחץ על הרגל, באמצעות פדיקור רפואי מיוחד. במקרים שבהם הטיפולים הללו לא עוזרים, תשקל אפשרות של טיפול ניתוחי, במידה ומדובר בסבל ממשי, שעלול להחריף לכדי פצעי לחץ.

מהי יבלת ויראלית

בשונה מיבלת הלחץ, יבלת ויראלית אינה נגרמת מלחץ או מאמץ, אלא מוירוס הפפילומה האנושי. היבלות הויראליות נפוצות בקרב ילדים ובני נוער, אך מתרחשות גם בקרב מבוגרים. הוירוס משגשג בעור ובריריות, ויוצר בליטה מעל העור. היבלת הויראלית אינה מהווה סכנה לאדם, ואינה מתפשטת לאיברים פנימיים. קיימים כמה סוגים של יבלות ויראליות.

מולוסקום

סוג אחד של יבלת ויראלית נגרם ממולוסקום. מדובר בבעיה אסתטית בלבד, שנפוצה בעיקר בקרב ילדים אך גם עוברת בקרב מבוגרים בעיקר עקב מגע מיני. ניתן לחכות מספר חודשים בין שישה לעשרים וארבעה להחלמה טבעית של היבלות , אך קיימת גם אפשרות להוציאן באמצעות פינצטה בתהליך שמבצע רופא העור או באמצעות חנקן נוזלי.

פפילומה

וירוס הפפילומה שהינו בעל כ – מאה זנים שונים,  הוא אחד הגורמים המרכזיים אשר גורמים

ליבלות. הצמיחה של היבלת מתרחשת במקום בו היה סדק או עור חבול, לאחר דגירה של הוירוס בגוף.  היבלות שנוצרות עקב וירוס הפפילומה נוטות לחזור גם לאחר שנים שנעלמו. היבלות יכולות להופיע על כל חלקי הגוף, אך לרוב הן יופיעו בעיקר על כפות הידיים וכפות הרגליים.

טיפול ביתי ביבלות ויראליות

רבים עלולים להזניח את הטיפול ביבלות בשל אי מתן חשיבות מספקת לכך, ומחשבה שזה יעבור כפי שהגיע, או שנוטים לחשוב שניתן לטפל בהן בקלות בטיפול ביתי. תרופות ליבלות הויראליות אשר נרכשות ללא מרשם רופא, הן יקרות מהרגיל, ועשויות להיות פחות מועילות.

כמו כן, בשל העובדה שהיבלות מאוד מדבקות, מגע ביבלת ולאחר מכן מגע באיזור הפנים עלול לגרור הידבקות ביבלות באיזורים נוספים. לכן,

טיפול באמצעות חנקן נוזלי

ברוב הפעמים היבלות הויראליות יטופלו באמצעות חנקן נוזלי, אותו מרססים על היבלת. הטיפול בעצם מקרר את היבלת וגורם להריסת התאים הנגועים בוירוס. טיפול ההתזה באמצעות חנקן נוזלי מלווה במעט כאב ותחושת צריבה, ויבוצע על ידי רופא עור. הצריבה באמצעות חנקן נוזלי יכולה לגרום לשלפוחיות, אותן ניתן לנקז באמצעות מחט לאחר מכן.

כעשרה ימים לאחר הטיפול בחנקן, היבלת תתביייש והעור יפול. לרוב, לא ניתן להסתפק בטיפול אחד מכיוון שאינו מחזיק לאורך זמן רב. רצוי לבצע את הטיפול שוב על מנת להגדיל את סיכויי הצלחתו, בעיקר כשמדובר ביבלות בכף הרגל, העמידות יותר לטיפולים מסוג זה.

טיפול באמצעות ורומל

משחת ורמול היא משחה מקומית, בעלת ריכוז נמוך של חומצה סליצילית, ומורחים אותה שלוש פעמים ביום. לעיתים השימוש במשחה יעשה כטיפול משלים לאחר הטיפול הייבוש של היבלת באמצעות חנקן נוזלי, אך במקרים אחרים הוא יעמוד בפני עצמו.

החסרון של שיטה זו הוא שהיא דורשת התמדה רבה מצד המטופל,  ואי הקפדה בצורה המיטבית עלולה לגרום לכישלון מוחלט של הטיפול וצמיחה מחודשת של היבלת.

תרופות סבתא – לא הפעם

אנשים רבים נוטים לנסות לפתור שלל בעיות בריאותיות ופיזיות באמצעות שימוש במגוון תרופות סבתא. בנוגע לטיפול ביבלות, תרופות סבתא כוללות גירוד שן שום ומריחתה על היבלת, מריחת חומץ תפוחים ובצל על היבלת, עטיפת הרגל בקליפת בננה ומעלייה תחבושת, ועוד.

חשוב לציין שכל הטיפולים הללו, בנוסף לטיפולים כדוגמת היפנוזה, אינם מגובים מבחינה מחקרית ואין שום הוכחה שהם עשויים לעזור לשיפור המצב. חשוב למקד את מאמצי הטיפול לאפשרויות טיפול בעלות הסיכויים הגובהים ביותר לסייע למצבכם.

טיפול לייזר

לרוב, טיפול בלייזר יעשה רק במידה ושאר החלופות הקיימות לא סייעו קודם לכן. לטיפול בלייזר של פחמן דו חמצני או בסוגי לייזר אחרים, אחוזי הצלחה גבוהים למדי. במהלך טיפול זה, המטופל נמצא בהרדמה מקומית והרופא צורב את היבלת באמצעות קרן הלייזר.

מה לעשות במידה ואף אחד מהטיפולים לא הועיל

במקרה שבו נוסו רוב האפשרויות המקובלות לטיפול ביבלת ויראלית, שקלו פנייה לאיש מקצוע על מנת להתייעץ על המשך הטיפול. ייתכן שהוא ימליץ לחזור על אחד הטיפולים שנעשו להגדלת סיכוי ההחלמה, וייתכן שיציע לבצע טיפול נוסף במרפאה.

לסיכום במאמר זה הצגנו את מושג יבלת הלחץ והיבלת הויראלית, והבחנו מה השוני בניהן. חשוב להיות ערים למצב בו אתם נזקקים לטיפול ביבלת, ולדעת לטפל בה בזמן ובסבלנות. הרחבנו אודות שלל הטיפולים הרלוונטיים, וכל שנשאר הוא להבין מה הטיפול המתאים ביןתר עבורכם אילו נקלעתם למצב זה. אך בכל מקרה, זכרו כי אין תחליף לייעוץ רפואי מעמיק ומקצועי.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: