אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

דורבן בכף הרגל

סובל מכאבי עזים בכף הרגל

דורבן הוא שם עממי שניתן לדלקת שמתפתחת בחלק התחתון של העקב ששמה הרפואית הינה החיתולית הכפית. דורבן הוא אחד התופעות השכיחות שקיימות וההערכה מצביעה על כך שאחד מתוך כל עשרה אנשים עלול לסבול מדורבן לפחות פעם אחת בחייו, ממה נגרמים כאבים ודלקת ה"דורבן" ואיך מטפלים בהם.

סיבות לכאבים בעקב כף הרגל

החיתולית הכפית הינה רצועה רחבה וארוכה שנמתחת לאורך כל תחתית כף הרגל, היא זו שמקשרת בין העקב לבין בהונות כף הרגל ותומכת בקשת כף הרגל. היא מעין מיתר ארוך הנמתח לאורך הקצוות של קשת כף הרגל. עיקרן של הסיבות לכאבים הקרויים דורבן הוא עומס יתר על הרצועה שהוא עלול להגרם ממספר סיבות כמו:

  • עודף משקל – במצב של עודף משקל עלול להיות מופעל לחץ מוגבר על הרצועות בכף הרגל במיוחד אם העלייה במשקל התרחשה בפתאומיות והגוף לא התכונן לכך.
  • ספורטאים – דורבן הינה פציעה רווחת אצל ספורטאים מכל הענפים בעיקר בתקופות לקראת תחרויות או אירועים גדולים בהם הספורטאים מתאמנים יתר על המידה.
  • בעיות מבניות – קשתות מוגבהות או להפך כפות רגליים שטוחות עלולות לגרום לבעיות שונות בכף הרגל והיציבה, אחת מהם הינה דלקת בחתולית הכפית שתגרום לכאבי הדורבן.

האם ניתן לראות את זה כבליטה בעקב?

הכאבים המדוברים נובעים מהפעלת לחץ יתר על רקמות הרצועה אך הכאב מתבטא באזור החיבור של הרצועה אל החלק הקדמי תחתון של עצם העקב. יש מקרים בהם ניתן לראות בליטה גרמית מעצם העקב באמצעות צילום רנטגן ובליטה זו מזכירה מעט את קוץ הדורבן ומכאן השם.

תסמינים של דורבן בכף הרגל

הסימפטום המרכזי של הדורבן הוא כאבים באזור העקב, ניתן להבחין בהם בעיקר בקימה משינה או ממנוחה ארוכה, אנשים שסובלים מהתופעה מגדירים את הכאב בצורות שונות – חלק מתארים כאב עמום בעוד שאחרים חווים כאב חד כמו דקירות ויש את אלו שמדווחים על תחושת צריבה. רוב מי שסובל מהתופעה מתלונן שהכאב החמור ביותר הוא בצעדים הראשונים בכל בוקר לאחר שינה. הכאב יכול גם להתעורר דווקא אחריי שעות של עמידה ועבודה ממושכת ואף להעלם ולתקוף שוב בהמשך היום.

מתי מומלץ לפנות לרופא

כשמופיעים כאבים בעקב או בחלקה התחתון של כף הרגל גם במנוחה, הופעת אדמומיות באזור, שטפי דם ותחושת חום מקומי, התפשטות של הכאבים מעבר לעקב, תחושת נמלול או זרמים מומלץ להגיע לרופא על מנת לאבחן את הכאבים. הרופא יחפש נקודות רגישות בכף הרגל ויסמן את המיקום המדויקים של הכאב. צילום רנטגן לא תמיד יועיל על מנת לאבחן דורבן מכיוון שאינו מצלם את הרצועות אך ייתכן שישלח לצילום רנטגן, MRI או בדיקות דם על מנת לשלול סיבות אחרות לכאבים.

איך מטפלים

על מנת לטפל בצורה עצמאית בבעיות בכף הרגל שלכם יש לנקוט במספר פעולות שהן מומלצות לבצען תמיד ולא רק שמופיעים כאבים כאלו:

  • מנוחה לרגליים – הפעולה המיידית והחשובה ביותר, הרגליים מאותות לכם שהן צריכות מנוחה לכן הפחיתו פעילות והקפידו על הנחת שקיות קרח על כפות הרגליים בשכיבה למשך 20 דקות כמה פעמים ביום. בנוסף תוכלו לקבל עיסוי עדין לכפות הרגליים.
  • הפחתת פעילות גופנית – התאימו את אורח החיים שלכם להיות מותאם לכאבים והפחיתו את הפעילות הגופנית גם אם היא חלק בלתי נפרד מחייכם.
  • טיפול במשככי כאבים כמו אדוויל או נורופן יכולים לשפר את התחושה ולהפחית כאב.
  • מתיחות של שרירי כף הגל – הוכחו כיעילים במיוחד להפחתת הכאבים וצריכים להיות חלק בלתי נפרד מהחלמה וטיפול בתופעה.
  • סדי לילה – למי שסובל מכאבי בוקר חזקים מומלץ להשתמש בסדי לילה קשיחים או רכים שיכולים להקל משמעותית על הכאבים.

במקרים עקשניים ניתן לטפל באמצעות זריקה הכוללת סטרואידים וחומר הרדמה מקומי.

ניתוח לדורבן בכף הרגל

ניתוח הוא הטיפול הקיצוני ביותר עבור דורבן והוא נעשה רק במקרים חמורים שהכאבים נמשכים יותר משישה חודשים ועד שנה. בניתוח הכירורג ישחרר את הרצועה הפגועה על ידי ניתוק חלקי מעצם העקב, ההליך יפחית את המתח בין העקב אל האצבעות אך יחליש את קשת כף הרגל, הניתוח הוא אופציה קיימת אך הוא יכול לגרום לכאבים כרוניים והוא כרוך בסיכונים לכן מומלץ לגשת אליו רק כמוצא אחרון.

טיפול בדורבן עם גלי הלם

טיפול זה מומלץ גם לאחר שניסיתם לעשות פיזיותרפיה, מנוחה והפחתת מאמץ. הטיפול כולל גלי הלם שהם גלי קול בעוצמה גובהה במיוחד שנועדו לטפל הדורבן, הגלים מרעידים את הזיז הגרמי וגורמים להמסה שלו בנוסף מסייעים לשבור את המעגל הכרוני של הדלקת באמצעות עידוד הגוף לייצור כלי דם חדשים ומזרימים את החמצן לרקמה. הטיפול משולב עם טיפולים נוספים כמו פיזיותרפיה או תקופות נוגדות דלקת.

טיפולים אלטרנטיביים

עבור כאבי הדורבן מוצעים טיפולים אלטרנטיביים רבים אשר ניתן לטפל על ידם בלבד או בשילוב עם טיפולים מסורתיים אחרים, מומלץ להתייעץ על שילוב עם הרופאים משני הצדדים. חלק מהדרכים מתרכזות בשילוב של הגוף, הכאבים והצרכים אל מול הנפש והרוח ואחרים מתייחסים רק לגוף על ידי טכניקות ותפיסות מסוימות. הטיפולים המתאימים ומוצעים לכאבים אלו הם:

  • טיפולי רפלקסולוגיה
  • טווינא
  • דיקור סיני
  • שיאצו
  • ביופידבק

שימוש במדרסים ונעליים טובות

לאחר הופעת הכאבים בפעם הראשונה לא כדאי להתעלם מהם, תנו להם את המקום הראוי והתחילו לנעול נעליים ראויות ומתאימות לאופי השגרה שלכם או הפעילות הגופנית שאתם עושים ובנוסף מומלץ להתאים באופן אישי מדרסים.

לסיכום,
כאבי הדורבן עלולים להופיע ביום בהיר אחד, אולי זה מלחיץ ומפחיד אך חשוב לזכור שאלו כאבים נפוצים במיוחד בין הגילאים 40 – 60. התנהגו בסבלנות ועדינות עם כפות הרגליים שלכם ובחרו את הטיפול שמתאים לכם יחד עם שינוי באורח החיים לקבלת תוצאות מרביות.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: