אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

דלקת בכף הרגל

גבר שסובל דלקת בכף הרגל

דריכה תקינה על כפות הרגליים שאינה כרוכה בכאב נדמית לנו כמצב אלמנטרי עד שאנו חשים בכאס. דלקות בכף הרגל הן תופעה שכיחה ביותר המשפיעה לשלילה על איכות החיים ומצריכה טיפול יסודי. בין דלקות כף הרגל השכיחות נוכל למנות: דורבן, מורטון נוירומה ודלקת גיד האכילס. דלקות בכף הרגל מתפחות בעקבבות פגיעה ברקמות כף הרגל. שיעור ניכר מהאוכלוסייה יסבול מדלקת בכף הרגל במהלך חייו. קראו על דלקת בכף הרגל, הגורמים ודרכי הטיפול. כשתפקוד כף הרגל לא בא ברגל.

תפקידיה של כף הרגל

כף הרגל מופקדת על חלק מתפקודי האדם החשובים ביותר: הליכה, דריכה ופעילויות גופניות שונות כפות הרגליים מקנות לגוף האדם יציבות, עוצמה, גמישות ועמידות וכן הן מעניקות יכולות ביומכניות רבות שימוש לגפיים התחתונות.

קשת כף הרגל מאפשרת לגוף עמידה במגוון עומסים עקב המבנה הביומכני מתוחכם וכן עמידות על מגוון סוגי משטחים תוך שמירה על שיווי משקל מושלם. 

ההרכב האנטומי של כף הרגל

מבחינה אנטומית, כף הרגל מורכבת מעשרות מפרקים ועצמות אותם מחזיקות מאות רצועות אותם מפעילים עשרות שרירי כף הרגל. ההתאמה לתנאי השטח ולסוג הפעילות הנדרשת נעשית על ידי קשתות כף הרגל ורצועה פלנטרית ייעודית. הקשתות והרצועה הפלנטרית מאפשרת את גמישות כף הרגל, בלימת הזעזועים בפעילויות של ריצה, קפיצה ונפילה הדורשות ספיגה של משקל הגוף וכן קשיחות כאשר הגוף נדחף קדימה.

סוגי דלקת בכף הרגל ודרכי הטיפול

במהלך שנות חיי האדם, כף הרגל נחשפת לעומסים בלתי מבוקרים הגורמים לנזקים מצטברים. השחיקה יוצרת שינויים ניווניים, תפקודיים ומבניים בכף הרגל המעצימים את הבלאי עוד ועוד. כך מתפתחות להן דלקות כף רגל רבות בנקודות אנטומיות שונות בכף הרגל.

דורבן בכף הרגל

בעברית קרויה תופעה זו דלקת בחיתולית הכפית (בלועזית: Plantar Fasciitis). זו פגיעה ברקמת חיבור המעניקה תמיכה לכף הרגל. השם דורבן ניתן לתופעה מפני שלעיתים בנוסף לפגיעה ברקמה מתפתח חוד גרמי מציק באזור העקב.

הגורמים לתופעה הם: בעיה תפקודית או מבנית. תסמיני הדורבן הם: כאב בכף הרגל שפעילויות שונות (עמידה, הליכה, ריצה ועד) עשויות להחריף אותו.

טיפול בדורבן

דרך הטיפול בדורבן מותאמת לגורם הדלקת: כך יש להחליף נעליים במידה וחוסר התאמתן למבנה כף הרגל גרם לשחיקה במקום.

במידה והדורבן נגרם כתוצאה מבעיה מבנית או ליקוי תפקודי יש להשתמש במדרס מותאם אישית. 

במידה ומשקל עודף הינו גורם לדורבן יש להתייעץ עם דיאטן/ית להפחתה מאוזנת במשקל.

ניתן לטפל בדורבן גם באמצעות לייזר רך, טיפול בגלי הלם ומכשור מתקדם.

לעיתים, כאשר מצב כף הרגל מחמיר יש לשקול ניתוח על ידי כירורג מיומן לטיפול יסודי בבעיה.

דלקת עצבית ע"ש מורטון

גירוי דלקתי בעצב משמעותי בכף הרגל העובר בין עצמות המסרק נקרא דלקת בעצב על שם מורטון. דלקת זו נגרמת כתוצאה מהפעלת לחץ פיזי מסיבי על העצב. לחץ על העצב עשוי להיות תוצאה של ליקוי בתפקוד כף הרגל, נעליים לוחצות היוצרות חיכוך באזור וכן משקל עודף.

דלקת עצבית ע"ש מורטון עלולה לגרום לתחושה צורבת בכף הרגל, תחושת נימול ואזור כף רגל "רדום". וכן כאב מקומי בכף הרגל.

בדר"כ העצב הממוקם בין האצבע השלישית לרביעית בכף הרגל הוא מקור התפתחות הדלקת. נציין כי בעיה זו שכיחה יותר אצל נשים כמו דלקות כף רגל נוספות השכיחות יותר בקרב נשים.

טיפול בדלקת עצבית על שם מורטון

בשלב הראשון יש לאתר את הגורם לדלקת. חשוב להחליף נעליים שאינן מתאימות למבנה הרגל ותפקידן הביומכני. בנוסף, במידה והבעיה היא מבנית חשוב להשתמש במדרס מתאים. בכל מקרה בו כאבים עצביים באזור עצמות המסרק בכף הרגל אינם חולפים יש לפנות לקבלת חוות דעת מקצועית.

ניתן לטפל במורטון נוירומה באמצעות מכשור רפואי מתקדם וכן במקרה של החמרה במצב יש לשקול עריכת ניתוח.

דלקת בגיד אכילס

גיד האכילס ממוקם בחלקה האחורי של כף הרגל שלנו וזהו הגיד הגדול היותר בגופנו. על אף שהגיד מאופיין בתכונה של חוזק עשויה להתפתח בו דלקת כתוצאה מחשיפה לגורמים שונים כמו חבלות ועומסי יתר. 

נציין כי כאב הנגרם מדלקת בגיד האכילס הוא חריף ואף משתק. שיא עוצמת הכאב בא לידי בבוקר לאחר ישיבה ממושכת או בבוקר עם ההתעוררות ותחילת הנעת הגוף.

טיפול בדלקת בגיד האכילס

יש להקפיד על מנוחה והנחת קומפרסים קרים/חמים על המקום.

במצבים חמורים ניתן להשתמש בקביים כדי לאפשר לכף הרגל הרפיה. במידה ונוצרה קריסה בקשת כף הרגל יש להתאים מדרסים איכותיים. מומלצת בנוסף הרמת העקב להפחתת לחץ מעל הגיד. כאב בגיד האכילס שאינו חולף מחייב אבחון וטיפול מקצועי.

ציפורן חודרנית

תופעה זו מתארת מצב בו ציפורן בבוהן כף הרגל גדלה לתוך העור ופוצעת אותו. תסמיני ציפורן חודרנית הם: אדמומיות, כאב מקומי ובצקת. ציפרן חודרנית יכולה להתפתח לכדי דלקת מקומית. הגורמים לתופעה הם: גזירת ציפורניים לקויה או נעל צרה מדי.

טיפול בציפורניים חודרניות

מומלץ להשתמש בנעליים פתוחות למספר ימים עד החלמה. יש להקפיד על גזיזת ציפורניים רק בחלק שמעבר למצע הציפורניים בצורה ישרה וחלקה.

יש להשרות כף רגל עם ציפורן חודרנית בקערת מים בתוספת מגנזיום גופרתי. בנוסף, חשוב למרוח משחה אנטיביוטית אנטי דלקתית לאחר התייעצות עם איש מקצוע בנושא.

המלצת הרופאים היא לבצע את גזיזת הצפורניים השבועית לאחר אמבטיה הגורמת להתרככות הציפורן ולהקלה על מלאכת הגזיזה.

פטריית רגל ספורטאי

רגל ספורטאי זהו שם לזיהום פטרייתי המתפתח בכף הרגל בעיקר ביזורים לחים מה שמגדיל את הסיכוי להידבק בפטרייה במקלחת ציבורית. טריגר נוסף להתפרצות זיהום פטרייתי רגל ספורטאי הינו חוסר שמירה על היגיינה מה שעלול גם להקשות על ההתפטרות מהזיהום.

מהם תסמיני זיהום פטרייתי רגל ספורטאי?

הסובלים מפטריית רגל ספורטאי בכף הרגל עשויים להבחין באחד או בחלק מהתסמינים הבאים:

  • תחושת גרד.
  • עור מתקלף.
  • אדמומיות.
  • היווצרות פצעים בין אצבעות כף הרגל.
  • תחושה מעקצצת.
  • הפרשה בעלת ריח בלתי נעים מאזור הזיהום הפטרייתי.

טיפול ברגל ספורטאי

נגע פטרייתי דורש טיפול יסודי עקבי בכדי למנוע התפשטות של הזיהום לכדי כיבים וזיהומים חמורים. יש להקפיד על שמירת כף הרגל נקיה, יבשה ומאווררת – נתונים העשויים למנוע את המשך התפתחות הזיהום. יש להימנע מללכת יחפים באזורים ציבוריים לחים. לרוב באמצעות טיפול ביתי במשחה ייעודית הזיהום יחלוף. במידה והמצב מחמיר יש לפנות להתייעצות עם רופא עור מומחה.

יבלות נגיפיות

יבלת נגיפית הינה זיהום שכיח ומדבק השייך למשפחת נגיפי פפילומה. יבלות מסוג ויראלי עשויות להתפתח בכל מקום בגוף בגילאים שונים. המראה האופייני ליבלת ויראלית הינו נקודת שחורות של כלי דם זעירים על פני היבלת. 

אזורים לחים מהווים מצע אידיאלי להידבקות ביבלות נגיפיות ולכן חשוב להימנע מהליכה יחפה בבריכות שחיה, מקלחות בחדרי כושר וחדרי ספא.

טיפול ביבלת נגיפית

יש למרוח באופן עצמאי משחה המכילה רכיב של חומצה סליצילית. רופאי עור מבצעים פעולה של צריבת יבלות באמצעות חשיפת כף הרגל לחנקן נוזלי, לייזר או חשמל.

דלקת בכף הרגל

כף הרגל משמשת בתפקיד אסטרטגי בפעילות ותנועת גוף האדם. חשוב לשמור על כפות הרגליים בריאות, יציבות וגמישות. בכל מקרה של התפתחות דלקתית יש להיוועץ ברופא ובכל מקרה חשוב ללכת בנעליים נוחות המתאימות למבנה האנטומי של כף הרגל.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: