אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

דרכי טיפול בהלוקס ולגוס

בחורה לוחצת על עצם הבוהן בכף הרגל

הלוקס ולגוס הוא השם הלועזי של בוהן קלובה, הבוהן הקלובה הינה תופעה שמופיעה בעיקר בקרב נשים אך גם אצל גברים. התופעה בוהן קלובה מתאפיינת בכך שהבוהן הגדולה בכף הרגל מתחילה לזוז לכיוון שאר האצבעות ובכך גורמת לעצם העליונה בצד החיצוני של הרגל לבלוט. איך הלוקס ולגוס נגרם, איך זה משפיע על התפקוד ואיך מטפלים?

סיבות להלוקס ולגוס

התופעה הינה שכיחה למדי וכ 16% מהאוכלוסייה בעולם המערבי סובלים ממנה כשרובן נשים. ישנן מספר סיבות להתפתחות הבוהן הקלובה ויכולה להיות מספר סיבות שיגרמו לכך יחד:

  • שימוש בנעליים צרות ממידת הרגל כמו נעלי עקב או מוקסינים עלול לגרום לחלק הקדמי של הרגל להידחס פנימה. שימוש בנעליים כאלה לאורך שנים עלול לגרום לנזק כזה באופן הדרגתי.
  • גורמים פנימיים בשינוי מנח כף הרגל כמו – משיכה פנימה של הבוהן על מנת לפצות על קריסה פנימית של כפות הרגליים והקשתות, קיצור שרירי הסובך (התאומים) או מפרק קרסול אשר מוגבל בטווח התנועה שלו.
  • פגמים גנטיים ועיוותים מולדים.

מחלות שונות שעלולות לגרום לעיוותים כאלה.

איך זה משפיע על תפקוד כף הרגל והגוף?

האדם שסובל מתופעה זו עלול לסבול מיותר דלקות או יבלות באזור הזה מאשר אדם שהעצם אינה בולטת. בנוסף העצם הבולטת עלולה להפריע בנעילת נעליים ופעולות נוספות שמערבות פעילות אקטיבית של הרגליים, בנוסף עלולה לגרום לסיבוכים כמו:

  • אצבע פטישית – מצב בו יש כיפוף אבנורמלי של המפרק האמצעי בבוהן השנייה הצמודה לבוהן הגדולה, מצב זה עלול לגרום אפילו ליותר לחץ ולכאבים חזקים בכף הרגל.
  • מטטרסלגיה – כאבים מתחת לעצמות המסרק שהן העצמות שנמצאות לאורכה של הרגל ובעיקר כאבים באזור הכריות. הכאב יכול להתבטא בשריפה, כאב עמוק או כאב שטחי.
  • בורסיטיס – תהליך דלקתי שעלול להיגרם מהלחץ שמופעל באזור ויוביל לכאבים בין העצם לגידים והשרירים בסביבת הבוהן.

תסמינים של הלוקס ולגוס

  • הופעת נפיחות ואדמומיות באזור מפרק הבוהן שעלולות לגרום לרגישות גבוהה למגע באזור.
  • כאבים מתמשכים במפרק הבוהן או הופעתם בעת הליכה יחפה או פעילויות אחרות.
  • כאב בבסיס הבוהן השנייה הצמודה אל הבוהן הגדולה.
  • שינויים ניווניים במפרק המגבילים את התנועה של הבוהן.
  • יבלות ועור קשה באזור הבליטה ומתחת לבהונות.
  • כאב מקומי בזמן נעילת נעליים שהן בעלות מבנה צר.

טיפול בהלוקס ולגוס ללא ניתוח

ראשית חשוב לציין שפעמים רבות הבוהן הקלובה יכולה לא להפריע כלל לאדם וניתן לחיות איתה בשלום, להקפיד על נעילת נעליים לא צרות וזה הכל. אם התסמינים מחריפים והבוהן מפריעה לתפקוד היומיומי מומלץ להתחיל בטיפול השמרני שאינו כולל ניתוח והוא מורכב ממספר פעולות:

  1. התאמת נעליים – בעת הופעת התסמינים הראשונים או כל חוסר נוחות בנעילת נעליים, כאבים ותחושת הקלה רצינית בחליצת הנעליים מומלץ להגדיל את רוחב הנעל כאשר הפרמטר החשוב ביותר לרוחב הוא בית אצבעות רחב ובאנגלית – wide toe.
  2. מדרסים בהתאמה אישית – מדרסים יכולים להציל את המצב כשמדובר בבעיות במנח כף הרגל, שימו לב שאתם מתאימים אותם בצורה אישית לכף הרגל שלכם תוך התייחסות לכאבים והבעיות שאובחנו. המדרסים להלוקס ולגוס מיוצרים בדרגת קשיחות גבוהה ובכך יספקו תמיכה לעקב ולקשת כף הרגל ובנוסף יסייעו בהפחתת הכאב.
  3. פיזיותרפיה – אחד הדברים החשובים בכל שיקום של בעיות בכף הרגל או בגוף הוא הפיזיותרפיה. ישנם טיפולים שונים כמו טיפול מנואלי, מתיחות לשריר התאומים, שיפור טווחים, אלקטרו תרפיה, חיזוק שרירי כף הרגל וקרסול פנימיים ואף חיזוק הגפה התחתונה כולה. מטרת אימונים אלה היא בעיקר חיזוק היכולת של כל כף הרגל לשאת את משקל ועומס הגוף. על מנת שהפיזיותרפיה תעזור ותוכלו להרגיש בתוצאות עליכם להקפיד לעבוד גם בהגעתכם למכון לביקורות וגם בבית על פי הוראות המטפל שלכם.
  4. טייפינד, סד וריפוד – אלו הם מוצרים שניתן לרכוש ללא מרשם רופא שיכולים לסייע בהפחתת הלחץ המופעל על העצם. חבישת כף הרגל במנח ניטרלי של המפרקים המעורבים היא הסוד. על מנת לעשות זאת בצורה טובה ויסודית בקשו הדגמה והסברים במכון הפיזיותרפיה שלכם.
  5. מעבדת הליכה – ניתן להיעזר בטכנולוגיה המאפשרת בדיקת תבנית התנועה והלחצים הנוצרים בזמן הליכה. הטכנולוגיה מתעדת בזמן אמת את פיזור המשקל והלחצים ובעזרת זה ניתן לאבחן את הסיבה שהובילה לבוהן הקלובה. מעבדת ההליכה תאפשר לקבוע את דרך הטיפול היעילה ביותר בהקשר לסוגי תרגילי הפיזיותרפיה ואופי המדרסים.
  6. קרח וטיפול תרופתי – ברגעים של כאבים מומלץ להניח קרח על אזור הבליטה, רגעי כאב כאלו עלולים להופיע לאחר פעילות גופנית ממשוכת, עמידה או הליכה לזמן ארוך. בנוסף תרופות אנטי דלקתיות ממשפחת NSAID יכולות להפחית כאב וסימנים דלקתיים.

ניתוח הלוקס ולגוס

בהחלטה על ניתוח יש לקחת בחשבון משתנים רבים ביניהם הסיכונים הרגילים של ניתוח, כאבים נוספים, שיקום ארוך ואפילו סיבוכים. כאשר ההחלטה נוסעת מתוך רצון לשפר את המראה של הרגל מבחינה אסתטית הניתוח הוא האופציה היחידה. הניתוחים מתבצעים בטכניקות שונות אך המטרה העיקרית שלהם היא פתיחת האזור והסרת חלק מהעצם הגורמת לבליטה על ידי שיוף או חיתוך ובכך ליישר את הבוהן אחת ולתמיד. לאחר הניתוח יידרש זמן החלמה בין שבועות לחודשים עד לדריכה מלאה של כף הרגל.

לסיכום,
בוהן קלובה הינה תופעה נפוצה מאוד, חלק מהאנשים חיים איתה בשלום בעוד שאחרים סובלים עד כדי צורך בניתוח, הניתוח הוא אכן מוצא אחרון לבעיה זו מכיוון שניתן לפתור אותה אחרת ללא לקיחת הסיכונים הקיימים בכל ניתוח לכן מומלץ לנסות שיטות אחרות מהטיפול השמרני שהוכחו כעוזרות ומסייעות להפחתת בכאבים וגם בחיים רגילים לחלוטין.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: