אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

הטיפול המקיף ביבלות בכף הרגל

יבלת מתחת לבוהן כף הרגל

בעקבות חשיפת העור ללחץ רב ולחיכוך יכולות להתפתח יבלות בכף הרגל. היבלות הן אזורי עור מעובה וקשה והן עלולות לגרום לכאב ולאי נוחות בעת ההליכה. ישנן יבלות קשות ויבלות רכות כאשר הקשות הן השכיחות ביותר, במיוחד על זרת כף הרגל והן עלולות לגרום לכאב ולנפיחות. במאמר זה נבדיל בין סוגי היבלות השונות ונרחיב לגבי אופן הטיפול בהן בבית או במרפאה.

יבלות כף הרגל

יבלות קשות הן היבלות הנפוצות ביותר והן נוצרות כתוצאה מחיכוך ולחץ המופעל על כף הרגל. הגוף למעשה מייצר עודפי עור, על מנת להגן על עצמות כף הרגל מפני החיכוך. יבלות רכות מתפתחות בדרך כלל בין אצבעות הרגליים, באזורים בהם העור לח. יבלות אלה מתאפיינות במרקם צמיגי ורך ובצבע לבנבן והן עלולות לגרום גם לכאבים עזים.

שחיקה וחיכוך

בדרך כלל עור מיובל ויבלות אינם סימפטום של בעיה אחרת אלא תוצאה של השחיקה והחיכוך במקום. העור שהפך למיובל אינו יכול לשוב לקדמותו כל עוד לא יוסר הגורם לחיכוך או לשחיקה. ניתן לטפל בעור קשה ויבלות באמצעים ביתיים הכוללים, משחות, פלסטרים מיוחדים להסרת יבלות ופצירות המיועדות להסרת עודפים של עור יבש.

טיפול ביתי

טיפול ביתי ביבלות כף הרגל נעשה באמצעות משחות ותכשירים שניתן לרכוש באופן עצמאי בבית המרקחת ואין לנסות ולהוריד את העור המת והיבלות באמצעים חדים. המשחות נועדו לרכך את העור וניתן גם לרכוש רפידות מרככות אשר מסייעות להפחית את הכאב באזור היבלת. מפרידי אצבעות שניתן למצוא בחנויות הפארמה מיועדות כאשר יש יבלות רכות בין אצבעות כף הרגל.

טיפול פדיקור

כאמור, הטיפול ביבלות משמעותו הסרת היבלת או העור המיובל לצד הרחקת הגורם להתפתחותן. אין לנסות להוריד את היבלות באמצעות אביזרים חדים לבד בבית. ניתן ללכת לפדיקוריסט מוסמך, על מנת לקבל טיפולים מקצועיים של פדיקור להסרת העור המיובל. הטיפול אצל הפדיקוריסט אינו כואב ועשוי להקל על הכאב ואי הנוחות הנגרמים מהיבלות והעור המיובל.

יבלת הקורן

אחת הצורות הנפוצות של יבלות כף הרגל קשות היא של יבלת הקורן. השם מגיע מהצורה הדומה לתירס שמאפיינת את היבלת והיא נפוצה בעיקר בקרב נשים הודות לנעליים אותן נשים נוטות לנעול. היבלת עשויה להתפתח עקב נעל הדוקה יתר על המידה או נעל רפויה יתר על המידה.

גם בגלל עקב גבוה שגורם לחיכוך של הנעל בכף הרגל והבוהן עלול להתפתח יבלת זו. הליכה ארוכה בנעליים לא מתאימות או על משטח קשה, עמידה לפרק זמן ממושך בנעליים לא מתאימות ועמידה לפרק זמן ממושך על משטח קשה יכולים להיות הטריגר להתפרצות היבלת.

טיפול מקיף

טיפול מקיף ביבלות כף הרגל כולל ייעוץ לגבי החלפת הנעליים. במקרים רבים יהיה כדאי לעבור לנעליים נוחות, שטוחות ורחבות וללותר על נעלי העקב המחודדות. יוצע גם שימוש במדרסים להורדת הלחץ המופעל על כף הרגל, כמו גם שימוש בפדים לריכוך האזור ולמניעת החיכוך בו. במצבים בהם הטיפול השמרני אינו יעיל, כחלק מטיפול מקיף יישקל גם פתרון ניתוחי.

יבלת מזוהמת

יבלת מזוהמת היא יבלת שהתמלאה במוגלה או נוזל צלול והיא עלולה לגרום לכאבים עזים. הסכנה היא שהזיהום יתפשט לאזורי העור הסמוכים וחשוב שלא להזניח את הטיפול ולפנת רופא בהקדם. הרופא עשוי לבצע התערבות כירורגית ולנקז את היבלת, כמו גם לתת טיפול אנטיביוטי למלחמה בזיהום.

ניתוח יבלת בכף הרגל

טיפול הניתוחי ביבלות יכול לתת מענה גם לעיוות בעצם שגורם להתפתחות היבלת. הניתוח מתאים למטופלים שסובלים מכאבים קיצוניים עקב היבלות והחיכוך המתמיד בהם, כמו גם לחולי סוכרת הסובלים מיבלות, על מנת למנוע את הסיבוכים השונים שעלולים להתפתח כתוצאה מהיבלת, לרבות פצעי לחץ והתפתחות זיהומים.

הניתוח מתבצע תחת הרדמה מקומית ובמהלכו מתקן הפודיאטר את עיוות העצם אשר גורם לבעיה. במרבית המקרים הניתוח לתיקון בליטת העצם עשוי למנוע לחלוטין את חזרת היבלת. כאשר מדובר על יבלת וויראלית הניתוח נועד לעקור את שורש היבלת. ההליך הכירורגי מתבצע אף הוא תוך הרדמה מקומית ובמהלכו הרופא מסיר את שורש היבלת ועוקר את הנגע הוויראלי.

טיפול באמצעות חנקן נוזלי

במרבית המקרים ניתן לטפל על ידי ריסוס של חנקן נוזלי ישירות על פני היבלת. בחלק מהמקרים השימוש בחנקן נוזלי עשוי לגרום להופעת שלפוחיות ובמקרים כאלה הרופא יכול לדקור את השלפוחיות באמצעות מחט מלובנת ולאחר מכן לחטא את המקום באמצעות יוד נוזלי. על מנת למנוע הופעה של פיגמנטציה, שלפוחיות, צלקות ויהום משני יש לעשות צריבות  חוזרות ונשנות.

טיפול מקומי בורומל

ורומל הוא הטיפול המקומי הנפוץ ביותר ביבלות ויראליות. התכשיר הוא מעין תמיסה אותה יש למרוח על פני היבלות שלוש פעמים ביום. יש להקפיד לקלף את השכבה הקודמת של הנוזל טרם כל מריחה. הטיפול בוורומל עשוי להימשך בין חודש לשלושה חודשים וחשוב להקפיד על השימוש באופן קבוע ובהתאם להנחיות, על מנת להיפטר מהיבלות לצמיתות.

טיפול מקומי בליבלת

בליבלת היא תכשיר חומצה מאכלת הנמכר גם ללא מרשם רופא. לפני שמשתמשים בבליבלת יש לכסות היטב את העור מסביב ליבלת באמצעות וזלין או משחת אבץ. לאחר מכן יש למרוח את משחת הבליבלת. את התכשיר יש למרוח פעם בשבוע בכמות קטנה ויש להיזהר שהוא לא יבוא במגע עם העיניים או עם עור בריא שאינו דורש טיפול.

אבחון וטיפול יבלות כף הרגל

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו כיצד לטפל באופן מקיף ביבלת בכף הרגל. כפי שציינו, טיפול יבלות כף הרגל תלוי בסוג היבלת ובחומרת המצב ומידת הישנותה, ניתן לבצע טיפול מקומי בחומרים שונים, טיפול בחנקן או ניתוח כירורגי במידת הצורך. בכל מקרה של יבלת כדאי לטפל מוקדם ככל שניתן וללכת לפודיאטר המתמחה בתחום לאבחון ובניית תוכנית טיפול מקיפה.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: