אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

המדריך המלא – סוגי מדרסים אורתופדיים

סוגי מדרסים אורתופדיים

אם אתם סובלים מבעיה רפואית כלשהי בכף הרגל, ככל הנראה כבר שמעתם על המוצר הרפואי שנקרא "מדרס אורטופדי". רופאים רבים שמטפלים במטופלים עם בעיות בכפות הרגליים, מפנים אותם לרכישת מוצר זה ולשימוש בו, על מנת שמצבם יוכל להשתפר. כשמטופל יגיע אל מכון המייצר מדרסים או אל חנות המוכרת מדרסים, הוא יגלה שקיימים לא מעט סוגי מדרסים. הכנו עבורכם מדריך מקיף על סוגי המדרסים האורטופדיים השונים. 

מדרס אורטופדי 

אם אתם סובלים מבעיה בכף הרגל, מדרס אורטופדי הוא ככל הנראה האביזר שיוכל לתת לכם סיוע אפקטיבי בצורה הקלה ביותר. מדובר על אביזר אותו מכניסים לתוך הנעל, לחלק הפנימי שלה, בצורה בה כף הרגל דורכת על המדרס כאשר הנעל מייצרת מגע עם משטח מסוים. המדרס מפחית משקלים, מחלק עומסים, משנה את מנח כף הרגל ובולם זעזועים, ובכף מסייע להתמודדות עם בעיות בכפות הרגליים.

בעיות רפואיות שמדרס יכול לסייע להן 

ישנן בעיות רפואיות רבות שעשויות להיגרם בכף הרגל. המצב של חלק גדול מאותן בעיות עשוי להשתפר בעקבות שימוש במדרסים. מי שסובל למשל מפלטפוס, יכול להסתייע במדרס, שמדמה דריכה נכונה של כף הרגל. כמו כן, גם אנשים הסובלים מדורבן, כאבים בגב או בברכיים, בוניון ואפילו סוכרת יכולים להשתמש במדרסים.

מדרסים בהתאמה אישית

חלק גדול מהמדרסים מיוצר בהתאמה אישית. מרבית האנשים שמקבלים מרשם מהרופא למדרס, או שפשוט רוצים להשתמש במדרסים, מחליטים להשתמש במדרס רק לאחר שהמדרס יותאם באופן אישי אל כף הרגל שלהם, מתוך אמונה שהדבר יגדיל את הסיכוי לפתירת הבעיה האישית ממנה הם סובלים.

ישנן כמה שיטות שניתן להתאים באמצעותן את המדרס אל כף הרגל של המטופל. כיום, ניתן לעשות זאת בצורה מדויקת באמצעות חיישנים. שיטות יותר קלאסיות להתאמת המדרס אל כף הרגל הן באמצעות הכנסת כף הרגל אל משטח המדמה חומר ספוגי, שיוצק את תבנית כף הרגל, או גיבוס של כף הרגל.

מדרסי מדף 

סוג נוסף של מדרסים אלו מדרסי המדף. המדרסים הללו הם המדרסים שתוכלו לראות על המדף בחנויות שמוכרות מדרסים. אלו מדרסים שהוכנו מראש ומוצעים למכירה על ידי החנות, כאשר כל לקוח יכול לקנות את המדרס שהוא רוצה לפי המידה שמתאימה לכף הרגל שלו.

היתרון העיקרי של מדרסים כאלו הוא הזמינות. אם אתם לא רוצים לחכות שהמדרס יותאם לכם באופן אישי, תהליך שעשוי לקחת זמן, תוכלו פשוט לרכוש מדרס מוכן. הבעיה היא שאין מדרסים כאלו למידות קטנות מאוד או גדולות מאוד.

מדרסים ביומכניים 

מדרס ביומכני הוא מדרס שעשוי לרוב מחומרים קשיחים. כאשר אדם משתמש במדרס זה, הוא ככל הנראה סובל מבעיות שקשורות ליציבה. למי שיש קריסה פנימית של העקב או פלטפוס למשל, המדרס הזה יכול להתאים.

מדרסים פונקציונליים

מדרס זה הוא מדרס עבה יותר, מכיוון שהוא מיוצר מכמה שכבות. למדרס הזה יש כמה יתרונות מעניינים: הוא משפר את מחזור הדם בכף הרגל, מסייע במניעה של יבלות ושלפוחיות, תוך כדי מתן תמיכה וייצוב לכף הרגל, כפי שמצופה ממדרס. המדרס נחשב לדינמי וניתן לשנות אותו במידת הצורך, לפי דרישות המטופל.

מדרסי גרפיט

מדרסים שעשויים מגרפיט הם מדרסים שעשויים מגרפיט קרבון, חומר קשיח מאוד. אם יש צורך במדרס קשיח, בעיקר לבעיות יציבה, המדרס הזה יכול להתאים. הוא עשוי אומנם מחומר קשיח מאוד, אך המשקל שלו קל באופן מפתיע ולא מוסיף כובד על הנעל.

מדרסים מסיליקון 

סיליקון הוא חומר פשוט יחסית, ולכן מדרסי סיליקון נחשבים למדרסים פשוטים. הסיליקון הוא חומר גמיש ודינמי, כך שמדובר במדרס שהמטופל יכול להרגיש איתו בנוח עוד משלב מוקדם. התכונות הדינמיות שלו מאפשרות בלימת זעזועים שנחשבת ליעילה, ביחס לכך שהמחיר שלו נחשב גם לזול.

מדרסי ספורט

תופתעו אולי לשמוע, אך ישנם הרבה מאוד ספורטאים שמשתמשים במדרסים. השימוש במדרסים אצל ספורטאים עשוי לקרות אם הספורטאי סובל מבעיה רפואית קבועה כלשהי בכף הרגל, כמו פלטפוס, או אם הספורטאי נוטה להפעיל מאמצים גדולים מדי על כף הרגל שלו. מדרסים אלו מותאמים בצורה אישית, מתוך הבנה שפעילות גופנית בענפי ספורט שונים עשויה להוביל למאמץ שונה מצד הספורטאי וכן לחלוקת עומס בצורה שונה על כף הרגל. ניתן להכין את המדרסים הללו ממספר חומרים שונים.

מדרס לחולי סוכרת

חולי סוכרת עשויים לסבול מכף רגל סוכרתית – סיבוך משמעותי בכף הרגל שנגרם כתוצאה ממחלת הסוכרת. מדרסים העשויים משעם יכולים להקל על חולים עם סיבוך זה. הם סופגים זיעה בצורה יעילה, נחשבים לבעל מרקם רך ומקטינים את הסיכוי להיווצרות של פצעים או זיהומים בכף רגלו של המטופל.

מדרס לדורבן 

דורבן היא בעיה רפואית שיכולה להיווצר כתוצאה מדלקת ברקמות בכף הרגל, או כתוצאה מעומס על העקב. מדרס לדורבן הוא מדרס שמסייע בהפחתת העומס מהעקב. זהו חלק חשוב בטיפול בדורבן, כך ששימוש במדרס הזה תורם להחלמה מהירה יותר.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: