אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

התאמת מדרסים לכף הרגל

בחור מתאר כיצד להתאים מדרסים לכף הרגל

הרגליים הן החיבור שלנו לאדמה והן אלו שצריכות לספק לנו אחיזה יציבה בה. מדרסים נועדו על מנת לשמור על היציבה כשהיא מיטבית. כאשר אנו סובלים מכאבים בכף הרגל עצמה הדבר עלול להשפיע גם על יכולת האחיזה שלנו בקרקע. על מנת לחזק את היציבה ולמנוע כאב, חשוב להתאים במדויק את המדרסים לכפות הרגליים. על תפקיד המדרסים, אופן התאמתם ועוד במאמר שלפניכם.

מבנה כף הרגל

ניתן לכנות את כף הרגל האנושית בכינוי, יצירת מופת ביולוגית. היא מורכבת במיוחד וחזקה מאוד מחד וגמישה באותה העת. לכף הרגל ישנה חשיבות פונקציונלית גבוהה ביותר בהשוואה לאיברים אחרים בגוף האדם. היא כוללת עשרות עצמות ומפרקים ולמעלה ממאה שרירים,  גידים ורצועות לצד מספר עצום של כלי דם ועצבים. כף הרגל בנויה לשאת משקל עצום מידי יום.

פיזור הלחץ על כף הרגל

תפקידם של המדרסים הוא לפזר את המשקל והלחץ על כף הרגל בצורה נכונה. מדרסים המותאמים באופן אישי, מאפשרים למשתמש בהם להפחית את העומס על כפות הרגליים וכך לתקן ליקויי הליכה מסוגים שונים. המדרסים צריכים להתאים  לנעליים אותן אנו נועלים ולא כל זוג נעלים יכולים לקלוט את המדרסים בצורה זהה ולכן חשוב גם לרכוש את הנעליים הנכונות.

מענה לדורבן ברגל

מדרסים לכף הרגל הינם אביזר אורתופדי לכל דבר. הם מיוצרים בהזמנה אישית בהתאם למבנה כף הרגל של כל מטופל. הצורך במדרסים יכול להיות בגלל דורבן ברגל. מדובר על התפתחות זיז בולט על עצם העקב והיא מלווה בכאבים חזקים. מדרסים המיועדים למי שסובל מדורבן, מעוצבים להוריד את הלחץ הנוצר על אזור כף הרגל בעקבות השינויים שחלים בה.

מענה לסוכרתיים

גם מטופלים סוכרתיים נזקקים למדרסים כאשר הירידה התחושתית בכף הרגל מובילה לפציעות מקומיות. המדרסים מסייעים לשמור על כף הרגל מפני פגיעה או פציעה. מדרסים לסוכרתיים המותאמים באופן מיטבי, יכולים למנוע את ההיווצרות של יבלות וכיבים ולסייע להחלמת כיבים קיימים. המדרסים תורמים לזרימת דם תקינה לאזור כף הרגל, דבר אקוטי לחולי הסוכרת.

מדרסים מחומר בולם זעזועים

מצב רפואי נוסף המצריך התאמת מדרסים לכף הרגל הוא פלטפוס. מדובר על מצב בו קשת כף רגל קורסת כלפי מטה וכתוצאה מכך יש ירידה ביכולת של כף הרגל לבלום זעזועים. הגבהת קשת כף הרגל באמצעות המדרסים עשויה לשפר באופן מהותי את יכולת זו. לסובלים מפלטפוס מומלץ לרכוש מדרסים איכותיים העשויים מחומר בולם זעזועים, על מנת למנוע החמרה של המצב.

מדרסים בהתאמה אישית

מבנה הגוף וכפות הרגליים שלנו ייחודיים גם ללא קשר למצבים רפואיים ייחודיים. לכן כאשר מדובר על רכישת מדרסים לכף הרגל, יש להתאימם באופן מדויק למבנה כף הרגל הספציפי שלנו. בהתאמת המדרסים חשוב לקחת בחשבון גם את גיל המטופל, גובהו, אופי מבנה הרקמות בכף הרגל שלו ואופי הפעילות היומיומית שהוא נוטה לעשות.

תהליך התאמת מדרסים

על מנת להתאים את המדרסים לכפות הרגליים של המטופל, הוא נדרש להגיע למכון המייצר  לשם הכנת עותק מדויק של כף הרגל. העותק יכול להיות מיוצר באמצעות הטבעת כף הרגל בחומר רך וייחודי או על ידי שיטות סריקה מתקדמות והפקת העותק בהדמיה מתקדמת. לאחר הכנת העותק, במכון יבצעו בדיקה קפדנית של כף הרגל וינסו לזהות את פיזור העומס על כף הרגל.

מגוון חומרי גלם מתקדמים

בשלב הבא הלקוח צריך לבחור את חומר הגלם ממנו ייוצר המדרס. כיום ישנו מגוון רחב בשוק של חומרים חדשניים מהם ניתן ליצור מדרסים כאשר לכל חומר גלם יתרונות משלו. על מנת שהמדרסים ימלאו את חלקם ויסייעו למטופל הספציפי, חשוב להתאים את חומר הגלם  הנכון לצרכים הספציפיים של כל אדם ואדם, בהתאם לבעיה הרלוונטית ממנה הוא סובל. רוב המדרסים האורתופדיים מיוצרים כיום מפולימרים תרמופלסטיים שונים, בין היתר פוליפרופילן. מה שמיוחד בחומרים הללו הוא, שהם יכולים להפוך ממצב מוצק לנוזל ולהפך מבלי שתכונות האחרות של החומר ישתנו. המבנה המיוצר מחומרי גלם אלו חזק במיוחד, דבר המגביר את העמידות של המדרסים גם בשימוש ממושך.

מדרסים לתפקוד יעיל יותר

הכנת מדרסים בהתאמה אישית יכולה לסייע גם לאנשים ללא כל בעיה בריאותית. מדרסים יכולים לסייע לחיילים קרביים לעבור את מסלולי ההכשרה שלהם ללא פציעות מיותרות, כמו גם לסייע לספורטאים מקצועיים למצות את יכולותיהם. גם עובדים במקצועות פיזיים מאתגרים יכולים להיעזר במדרסים מותאמים אישית, לשם תפקוד יעיל ונקי מתאונות עייפות וכדומה.

פיזור לחצים אחיד

מדרסים מאפשרים את הפיזור של הלחצים בכפות הרגליים בצורה שהיא אחידה יותר. כל כף רגל מתאפיינת במבנה אמורפי ייחודי אשר גורם ללחץ גבוה במיקום מסוים בעת הדריכה על כף הרגל וללחץ נמוך במקום אחר. הדבר יכול להשפיע על איכות היציבה של הגוף כולו. הפיזור האחיד של הלחצים משפר את היציבה ומונע חוסר יציבות וכאבים בכפות הרגליים ובברכיים.

מאיפה כדאי להזמין

רכישת מדרסים והתאמתם, מומלץ לעשות במכון איכותי המעסיק אנשי מקצוע המתמחים בתחום. חשוב לברר את אופן ההתאמה של המכון, הטכנולוגיה בה נעשה שימוש, חומרי הגלם למדרסים ומידת האחריות שהמכון מספק על המדרסים לאחר הרכישה. ניתן למצוא כיום באינטרנט סקירות של המכונים ולקבל המלצות לגבי המקצועיות והשירות של המכונים השונים.

מדרסים לחיים בריאים יותר

לסיכום הנושא, לכפות הרגליים חשיבות עצומה לגוף כולו, מכיוון שהן מהוות את בסיס התמיכה לאורך הגוף עד לצוואר. אופן החלוקה של משקל הגוף על כף הרגל משפיע על איכות היציבה ועל הנטייה ליפול ולהיפצע בעת הליכה וריצה. מדרסים אורתופדיים המיוצרים בהתאמה אישית יכולים למנוע הזעה, לספק תמיכה לאחיזה ולשפר את היכולת לבלימת זעזועים.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: