אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

כאבים בשוק הרגל בזמן הליכה

בחור תופס את שור הרגל בכלל כאבים

כאבים בשוק הן תופעה נפוצה שיכולה להשפיע לרעה על ההליכה. הכאבים יכולים לגרום לעיוות בצורת ההליכה, ובמקרים חמורים יותר אף לגרום לכאבי גב. קיימות מגוון דרכים לטיפול יעיל בכאבים הללו, ואנחנו כאן כדי להציג לפניכם את הדרכים השונות ולעזור לכם להבין איזו מהן היא הדרך הנכונה ביותר עבורכם לטפל בכאבים בשוק בזמן ההליכה.

כאבים בשוק

השוק הוא החלק התחתון שמחבר את הברכיים אל כפות הרגליים. בכל פעולה שמערבת הליכה השוק למעשה עובד, ויש לו תפקיד חשוב בפעולות הללו. כאבים בשוק יכולים להפריע לתפקוד היומיומי שלנו בצורה דרסטית, ולכן חשוב לטפל בהם כמה שיותר מהר. לפני הטיפול בכאבים בשוק חשוב לנסות ולהבין מה בדיוק גורם לאותם כאבים.

הסיבות לכאבים בשוק

לכאבים בשוק יכולים להיות מגוון סיבות, ולא תמיד ניתן לאתר במדויק את הגורם לכאב. עם זאת, נציג לפניכם את הגורמים הנפוצים ביותר, וסביר להניח שלפחות אחד מהם רלוונטי גם לכם. הגורם הראשון הוא הליכה לא נכונה, שיכולה להיגרם כתוצאה משימוש בנעליים לא מתאימות או בשל פצעים שונים בכפות הרגליים.

ברגע שההליכה שלכם לא נעשית בצורה הנכונה, הדריכה על כף הרגל נעשית לא כמו שצריך וזה גורם באופן ישיר לכאבים בשוק. לאור העובדה שברגל כל החלקים מחוברים אחד לשני, ברגע שכף הרגל לא מתפקדת כמו שצריך, מהר מאוד הכאבים עוברים לשוק וממנו אל הברך. גם בעת שימוש בנעלים לא מתאימות נוצר עיוות של צורת ההליכה מה שמוביל מהר מאוד לכאבים בשוק.

עומס על הרגליים

סיבה נוספת שיכולה לגרום לכאבים בשוק היא הימצאות של עומס על הרגליים. העומס יכול לבוא לידי ביטוי בהליכה לאורך זמן רב או בנשיאת משקלים כבדים במשך זמן ההליכה. הפעולות הללו גורמות לשחיקה מהירה יותר ומהר מאוד הדבר הזה יכול לבוא לידי ביטוי בצורה של כאבים בשוק. רפואת ספורט וחיילים עוסקת רבות בהשפעות של סחיבת משקלים בעת הליכה, וההשלכות שלה.

חשוב לציין שמשקל אין פירושו רק משקל חיצוני שאותו אנחנו נושאים עלינו אלא גם אנשים שסובלים ממשקל עודף יכולים לסבול מכאבים בשוק. בסופו של דבר הרגליים מחזיקות את הגוף שלנו כמעט כל הזמן, וברגע שמוטל עליהן עומס כבד, מהר מאוד הוא יכול להוביל לכאבים בשוק.

פציעה

פציעה באזור הרגליים גם היא יכולה להוביל לכאבים בשוק, גם אם היא לא התרחשה באזור השוק. כאמור, השוק מחובר לכל האזורים של הרגל, ולכן כל פציעה ברגל עלולה בשלב כזה או אחר להגיע למצב שהיא משפיע גם על השוק.

דרכי הטיפול

קיימות דרכים רבות לטפל בכאבים הללו, וכדי להבין מהי הדרך היעילה ביותר מומלץ לפנות לרופא כדי לקבל אבחנה. אמנם, לא תמיד הרופא יוכל להכריע במדויק מה הגורם לכאב, אולם יחד עם תשאול קצר סביר להניח שהוא יצביע על מספר גורמים שסביר להניח שהם מה שמוביל לכך שאתם חווים כאבים בשוק בזמן ההליכה. לאחר האבחון הרופא יוכל להמליץ לכם על אחת מדרכי הפעולה.

החלפת נעליים או שימוש במדרסים

הצעד הראשון שמומלץ במקרים רבים הוא לבצע החלפה של הנעליים או התאמה של מדרסים באופן אישי. הצעד הזה מומלץ בעיקר במקרים שבהם הרופא יתרשם שצורת ההליכה שלכם אינה נכונה, דבר שמדרסים טובים יכולים לתקן. גם בחירה נכונה יותר של נעליים יכולה לחולל פלאים להליכה שלכם ובמקרים רבים להעלים לגמרי את הכאבים בשוק בזמן ההליכה.

פיזיותרפיה

אם הכאבים הם תוצאה של פציעה מסוימת, אחת הדרכים היעילות ביותר לטפל בהן היא בעזרת פיזיותרפיה. בפיזיותרפיה אתם עובדים בצורה ממוקדת על החלקים שנפצעו ולמעשה אתם ממקדים מאמץ בתיקון של צורת ההליכה שלכם. פיזיותרפיה טובה תצייד אתכם גם בכלים לעתיד שיעזרו לכם לוודא שהכאבים בשוק לא חוזרים אליכם.

הפחתת עומסים מהרגליים

אם הכאבים נגרמו בשל עומסים כבדים על הרגליים שלכם, כל מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט להפחית קצת עומס מהרגליים. ההפחתה של העומס יכולה להוביל להקלה מהירה מאוד בכאבים שאתם חווים, אולם ברגע שהכאבים נעלמים אין שום סיבה שתחזרו לעומסים שבהם הייתם כיון שהדבר יוביל לחזרה מהירה של הכאבים בזמן ההליכה.

שפרו את היציבות שלכם

במקרים רבים הכאבים נגרמים בשל חוסר יציבות, בין אם בהליכה שלנו ובין אם בעמידה. כדי לחזק את היציבות חשוב לעבוד על חגורת הגב וחיזוק שרירי הבטן שהם למעשה מה שמחזיק את הגוף שלנו. ברגע שנהיה יציבים יותר העומס על הרגליים שלנו יחולק בצורה שוויונית יותר מה שיעזור לנו למנוע מצב של כאבים בשוק בזמן ההליכה.

בצעו פעילות גופנית בצורה נכונה

אחד הגורמים הנפוצים ביותר לפציעות אורטופדיות הוא ביצוע של פעילות ספורט בצורה לא נכונה. כל פעילות שבה המתאמן מעמיס על עצמו יותר מידי, או מבצע את הפעילות בצורה שיכולה לגרום לו נזק היא פעילות גופנית שכדאי לוותר עליה. לפעילות גופנית יש חשיבות רבה, גם בשמירה על הרגליים שלנו, אולם המפתח לזה הוא שהיא מתבצעת בצורה שמתאימה לגוף שלנו.

טיפול מוקדם בבעיה

כמו כל בעיה רפאית, ככל שמגלים את הבעיה מוקדם יותר כך סיכויי ההצלחה בעת הטיפול יהיו גבוהים יותר. בכל הנוגע לבעיות אורטופדיות, בדגש על כאבים בשוק בזמן ההליכה, סביר להניח שהכאבים יחמירו עם הזמן. הזנחה של הטיפול בכאבים עלולה להוביל לנזק חמור יותר, ובמקרים מסוימים אף לנזק בלתי הפיך.

ברגע שאתם חשים כאב מומלץ לתת לרגליים מנוחה של כמה ימין ובמידה והכאב לא עובר יש לגשת לרופא על מנת לבצע אבחנה. גם אם הכאבים לא מסכנים אתכם, אין שום סיבה שתסבלו בזמן שיש מגוון דרכים יעילות מאוד על מנת לטפל במצב שלכם ולגרום לכאבים להיעלם.

לסיכום כאבים בשוק בזמן ההליכה יכולים להופיע בשל מגוון סיבות. ההבנה של מקור הכאב היא חשובה כיון שהיא מה שמאפשר להתאים את הדרך הטיפול היעילה ביותר. חשוב לא להזניח את הטיפל בכאבים וברגע שהם מופיעים לגשת כמה שיותר מהר לרופא כדי לאבחן אותם.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: