אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

כיצד מטפלים בפטרת בציפורניים?

כיצד מטפלים בפטרת בציפורניים

מתי בפעם האחרונה נגרם לכם נזק בציפורן? הנזק הטריוויאלי ביותר שעשוי להיגרם לנו בציפורן בחיים היומיומיים שלנו הוא שבר כתוצאה ממכה מסוימת או דימום. למרות זאת, רבים לא מודעים לכך שהציפורן עשויה גם להזדהם. פטרת ציפורניים היא זיהום שעשוי להיגרם בציפורניים לחלק גדול מהאוכלוסייה, בדגש על אוכלוסייה מבוגרת. במאמר הבא נסביר כיצד ניתן לטפל בזיהום הזה.

פטרת ציפורניים 

פטרת ציפורניים היא אחת המחלות הנפוצות ביותר שעשויות לקרות לציפורניים. לפי הערכות, על כל חמישה אנשים שיש להם זיהום או מחלה בציפורניים, אחד מהם יהיה עם פטרת בציפורניים. מדובר על זיהום שעשוי להיגרם כתוצאה מפטריות.

בכפות הידיים ובכפות הרגליים

הזיהום עצמו נגרם כתוצאה מצמיחה של פטריות מתחת לציפורניים, או ממש בסמוך לציפורניים. הפטריות יכולות להופיע מתחת לציפורניים שבכף הרגל, אך גם מתחת לציפורניים שבכף היד. לרוב, אנשים הסובלים מפטרת ציפורניים סובלים מפטרת בכפות הרגליים שלהם. 

ממה זה עלול להיגרם?

כדי להבין ממה הפטרת עשויה להיגרם, צריך להבין מהי הסביבה האידיאלית לפטריות לגדול בה. פטריות שצומחות מתחת לציפורניים גדלות בצורה האידיאלית בסביבה חמה ולחמה. לכן, הימצאות של כף הרגל בסביבה כזאת למשך זמן ארוך, מהווה כר גידול לפטריות שגומרות לפטרת בציפורניים. חיילים בצבא או עובדי שטח שמזיעים בנעלי עבודה, נוטים לפתח פטרת ציפורניים בסבירות גבוהה יותר.

מתי פונים לרופא?

פנייה אל פודיאטור מומלצת כאשר שמים לב לתסמינים של פטרת בציפורניים. ישנם כמה תסמינים היכולים להעיד על זיהום בציפורן. הציפורן עשויה לשנות את הגודל שלה ולהיראות עבה יותר, כשגם הצורה שלה יכולה להשתנות, כתוצאה מפטריות שדוחקות אותה. כמו כן, אם לציפורניים יש בדרך כלל גוון נקי, הוא עשוי להפוך לעכור יותר.

במצבים מתקדמים יותר, הצבע של הציפורן עצמה יכול להשתנות. צבע הציפורניים יכול להפוך לחום, צהוב או לבן בצורה ניכרת. הדבר נגרם בעקבות צבע הפטריות שמתחת לציפורן או בעקבות הפרשות. ציפורן שנתלשת ומתנתקת מהאצבע עשויה להעיד גם כן על פטרת בשלב מתקדם. אם שמתם לב לאחד מהתסמינים הללו, פנו אל רופא, על מנת שתוכלו לקבל את אחד מהטיפולים המומלצים.

טיפול בעזרת תרופות

אחד הטיפולים נגד פטרת בציפורניים הוא טיפול בעזרת תרופות. התרופות הללו ניתנות דרך הפה לטווחי זמן ארוכים, של כמה חודשים בודדים. את התרופה נוטלים עד שצומחת מחדש ציפורן חדשה ובריאה, במקום הציפורן שהזדהמה. נמצא כי התרופות הללו פחות יעילות בצעירים, אך יותר אידיאליות לאוכלוסייה קשישה. יש לציין כי חלק מהתרופות עשויות לגרום לתופעות לוואי בעצימות שונה. 

טיפול בעזרת משחות

טיפול נוסף שנחשב לנוח מבחינת המטופל, הוא באמצעות משחות וקרמים. המטופל צריך למרוח את המשחה או את הקרם על האזור הנגוע, על מנת שגדילת הפטריות תדעך. ניתן לקבל גם את הטיפול בצורה של לק, אותו מורחים על גבי הציפורן. מדובר על טיפול שיעיל רק בשלב מוקדם של הפטרת.

טיפול בלייזר

טיפולים בלייזר הם טיפולים שנחשבים לחדשים באופן יחסי בעולם הרפואה, ביחס לטיפולים כמו מתן תרופות דרך הפה או מריחת משחות. טיפול בלייזר אמור לפגוע בפטרייה עצמה, מבלי להסב נזק לציפורן או לאזורים שנמצאים בסמוך אליה. הטיפול כולל כמה מפגשים בהתאם להתקדמות. 

פדיקור רפואי 

פדיקור רפואי הוא טיפול שיכול לסייע גם במניעה של זיהומים בציפורניים, אך גם בשיקום של כף רגל שעברה פטרת בציפורניים. משתמשים בטיפול הזה בחומרים נוגדי פטריות ומעניקים לציפורן מראה אסתטי יותר.

הקפדה על תזונה

זיהומים נגרמים בחלק גדול מהמקרים עקב מערכת חיסונית חלשה. מכיוון שהמערכת החיסונית חלשה, לפטריות קל יותר לצמוח ללא הפרעה ולגרום לזיהום. לכן, מומלץ לאנשים בעלי פטרת בציפורניים להקפיד על תזונה שתחזק את המערכת החיסונית, באמצעות צריכת של ויטמינים ומינרלים. עלים ירוקים מומלצים גם כן לאותם חולים. 

טיפולים טבעי ורפואה משלימה 

ישנם מטופלים שבוחרים לפנות אל שיטות טיפול אלו במקרה של פטרת בציפורניים. טיפול טבעי מבוסס על שימוש בצמחים שונים, כמו רוזמרין, או תבלינים שונים, כמו קינמון, לצורך הכנת משחות או חליטות שיכולות לסייע כנגד פטריות. בתחום הרפואה המשלימה, מוצעים טיפולי הומאופתיה ונטורופתיה נגד פטרת בציפורניים.

תרופות סבתא לפטרת ציפורניים

מדובר על טיפולים ביתיים שכל אחד יכול לבצע בעצמו על מנת לסייע למצב של הפטרת. הטיפולים הללו לא מחליפים טיפול רפואי, אך יכולים לסייע במידה מסוימת. בין היתר מדובר על גזירת ציפורניים אחת לכמה זמן, או השרייה של כף הרגל במים חמים עם סבון או צמחים שונים.

טיפול כירורגי

טיפול כירורגי הוא טיפול בו הרופא מסיר את הציפורן הנגועה. הרופא יכול להציע את הטיפול הזה למטופל, במידה ומשחות שונות נמצאות כלא אפקטיביות נגד הפטריות. הסרת הציפורן על ידי הרופא יכולה להפוך את המשחה, את הקרם או את הלק ליותר אפקטיביים נגד הפטרת, מכיוון שהם ירצו מגע וודאי יותר עם הפטריות שיש למגר להצלחת הטיפול.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: