אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

כיצד ניתן לטפל בפטרת ציפורניים לבד?

כיצד ניתן לטפל בפטרת הציפורניים לבד

לחלק גדול מהאנשים זה נראה טבעי – כשאנחנו חשים ברע, שמים לב לשינוי מסוים בגוף שלנו או סובלים ממגבלה בריאותית חדשה, אנחנו פונים מיידית אל הרופא, על מנת שהאחרון יוכל לתת לנו את הטיפול הטוב ביותר לפתירת הבעיה. למרות זאת, הבעיות הרפואיות עשויות להיות כל כך מגוונות בסוגיהן וברמותיהן, ובחלק מהן ניתן לטפל באופן עצמאי. פטרת ציפורניים היא אחת מהבעיות הרפואיות הללו. במאמר הבא נסביר כיצד ניתן לטפל בה באופן עצמאי.

פטרת הציפורניים 

פטריות עשויות לצמוח במקומות שונים בגוף שלנו ולגרום לזיהום. פטרת ציפורניים היא זיהום שנגרם כתוצאה מצמיחה של פטריות. הפטריות צומחות מתחת לציפורניים וגורמות באופן הדרגתי לזיהום שפוגע בציפורן.

איפה הפטריות עשויות להופיע?

הפטריות כאמור יכולות לצמוח במקומות משתנים. לרוב, פטריות הגורמות לפטרת הציפורניים יצמחו מתחת לציפורניים של כפות הרגליים שלנו. למרות זאת, בתנאים מסוימים פטריות עשויות למצוא גם את הציפורניים בכפות הידיים כמקום נוח לגידול.

קבוצות סיכון

באופן כללי, הסיכוי של מבוגרים לחלות בפטרת ציפורניים גבוהה יותר, והם נחשבים לאוכלוסיית הסיכון הטבעית. מרבית המטופלים הסובלים מפטרת בציפורניים הם מבוגרים. מכיוון שפטריות נוטות לצמוח באזורים חמים ולחים, גם אנשים שכפות הרגליים שלהם נמצאים באזורים כאלה באופן תדיר ויומיומי נמצאים בקבוצת הסיכון. חיילים בצבא למשל, ובשירות קרבי בפרט, עשויים לפתח גם הם פטרת בסבירות גבוהה יותר.

דרכי מניעה 

הדרך הטובה ביותר למניעת הפטרת מבעוד מועד, היא לשמור על כף הרגל נקייה ורחוקה מאזורים חמים ולחים באופן תדיר. לכן, גם חיילים למשל שהולכים עם נעליים סגורות, יכולים לאוורר את כף הרגל מדי פעם ולהקפיד על שטיפה שלה בסבון. מבוגרים יכולים להשתמש בתכשירים אנטי פטרייתיים שונים לצרכי מניעה.

תסמינים

מוטב להתחיל בטיפול נגד פטרת הציפורניים כאשר שמים לב להופעת התסמינים. הפטריות עצמן עשויות להיראות כמו נגע לבן שנמצא מתחת לציפורן בהתחלה. בהמשך, כל צבע הציפורן עשוי להשתנות לגמרי, לגוונים של לבן, צהוב או חום. הציפורן עצמה יכולה להתעוות ולשנות את הצורה שלה, או להפוך לעבה יותר. במקרים מסוימים הזיהום יגרום לציפורן עצמה לנשור מהאצבע. 

טיפול עצמאי 

כאשר מופיעים התסמינים, מוטב להתחיל בטיפול. בעוד שמחלות וזיהומים שונים מצריכים הגעה אל הרופא, פטרת הציפורניים לא מחייבת זאת. ניתן לבצע את הטיפול באופן עצמאי בבית, גם לאחר שאתם הולכים לרופא. לטיפול עצמאי יש כמה יתרונות. הוא נחשב לנוח יותר, מותאם לשגרת החיים של המטופל ויכול להתבצע במספר דרכים. כמו כן, אין תלות ברופא, כך שניתן לבצע אותו בהקדם.

משחות, קרמים ולק 

ישנם קרמים, משחות ולקים שמיועדים לפטרת הציפורניים. את המשחות, הקרמים או הלקים, מורחים באופן יומי על הציפורניים שנגועות בפטרת. המטרה של התכשירים הללו היא להוביל באופן הדרגתי למיגור של הפטריות, התאוששות של הציפורן והחלמה מלאה מהזיהום. ניתן להוציא את התכשירים הללו ללא מרשם רופא בבית המרקחת, כאשר מומלץ בכל זאת להתייעץ עם רופא או רוקח לפני.

מוצרים אנטי פטרייתיים 

שימוש במוצרים שונים אנטי פטרייתיים, שנמכרים בבתי המרקחת ללא מרשם רופא, עשוי לסייע בטיפול נגד הפטרת ולהאיץ את קצב ההחלמה. מדובר על מוצרים טבעיים לרוב, שמוכחים כיעילים נגד פטריות. טפטוף של תכשירים עם שמן עץ התה למשל, יכול לסייע נגד פטרת.

תזונה נכונה 

הקפדה על תזונה נכונה היא חלק חשוב בטיפול נגד פטרת הציפורניים, בעיקר אצל אוכלוסייה מבוגרת. אוכלוסייה קשישה היא לרוב בעלת מערכת חיסונית חלשה, מה שמקשה על הגוף להילחם ביעילות נגד הפטריות. אכילה של תזונה נכונה, הכוללת ויטמינים ומינרלים, תסייע לחיזוק המערכת החיסונית.

השריית כף הרגל 

השריית כף הרגל במים חמים מומלצת מאוד כטיפול עצמאי לפטרת. ההשריה עצמה יכולה לסייע, אך היא לא הטיפול המרכזי ומומלץ לשלב אותה כאקט שמבצעים לפני מריחת משחה, קרם או לק נגד פטרת. את כף הרגל ניתן להשרות במשך 15 או 20 דקות, עם מלח או סבון.

גזירת ציפורניים

גזירת הציפורניים היא חלק שמסייע בטיפול ועשוי למנוע פטרת נוספת. ניתן לבצע את גזירת הציפורניים כמובן ללא מרשם רופא. המטרה היא להשאיר את הציפורניים בגדלים תקינים ובצורה אסתטית, מבלי להגדיל את הסיכוי להתפתחות זיהום.

פדיקור עצמאי 

פדיקור דומה במובן הזה לגזירת הציפורניים. הפדיקור הוא אקט אסתטי אומנם, אך ביצוע פדיקור בזמן פטרת יכול לסייע גם מבחינה רפואית. שיוף הציפורן הנגועה יכול להפחית את העובי החריג שלה שנגרם בעקבות הפטרת, מה שמסייע לאפקטיביות של הפעולות האחרות שמבוצעות במסגרת הטיפול העצמאי. 

טיפול כירורגי

טיפול כירורגי הוא טיפול בו הרופא מסיר את הציפורן הנגועה. הרופא יכול להציע את הטיפול הזה למטופל, במידה ומשחות שונות נמצאות כלא אפקטיביות נגד הפטריות. הסרת הציפורן על ידי הרופא יכולה להפוך את המשחה, את הקרם או את הלק ליותר אפקטיביים נגד הפטרת, מכיוון שהם ירצו מגע וודאי יותר עם הפטריות שיש למגר להצלחת הטיפול.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: