אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

למה נוצרות יבלות בכף הרגל ואיך אפשר למנוע?

טיפול ביבלת בכף הרגל

פתאום מעט פחות נוח לכם לדרוך על הרגל ממה שהיה אתמול, מין הרגשת כאב או יותר נכון חוסר נעימות קטן. אתם מורידים את הנעל ומגלים אותה – את היבלת החדשה שהופיעה לכם בין לילה על אחד האצבעות, או במצב הפחות נעים – על כף הרגל שלכם (במקום שבו היא מציקה יותר).

למה זה קורה לכם, מה זה בכלל יבלת, כיצד ניתן לטפל בה והכי חשוב האם ניתן למנוע אותן – בכתבה הבאה.

 שלום לך חברה וותיקה

האם קיים באמת אדם על כדור הארץ שלא חווה יבלת אף פעם בחייו? אנחנו כנראה לא נצליח למצוא אחד כזה. אבל למה הן בכלל מופיעות?

אולי תופתעו לשמוע ואולי לא, אבל יבלת היא בעצם סוג של ווירוס, ואם נרצה לדייק יותר – אז ווירוס בשם ווירוס הפפילומה האנושי – כן, ווירוס זה הוא חלק ממשפחת הווירוסים ה"מפורסמים" שאחד מהזנים שלו הוא הגורם לסרטן צוואר הרחם.

 איך נוצרת יבלת?

ברגע שיש פציעה כלשהי בכף הרגל או באצבעות כף הרגל, פציעה שנשארת פתוחה (דוגמת חתכים למיניהם) – אותו הווירוס נכנס לתוך הגוף שלנו, מתרבה ומשנה את צורת התאים שבהם הוא נוגע (תאי עור של כף הרגל) והופה  – קיבלנו יבלת.

למה ישנה שכבה קשה ועבה במיוחד על היבלת?

הסיבה לאותו עור קשה שנמצא על היבלת, היא שבשל פעולות שאנחנו עושים – פעולות המאמצות את הכף הרגל ואת האזור הנגוע – אנחנו מקבלים שכבת עור עבה במיוחד שנוצרת על היבלת.

 יבלת – מדבקת?

מבלי שנרצה לגרום לפאניקה המונית, התשובה היא כן ומאוד. יבלת זה דבר מדבק שכן מדובר בנגע נגיפי וזה משהו שבהחלט יכול לעבור מאדם לאדם.

 מה ניתן לעשות על מנת למנוע יבלות?

קודם כל, ברגע שיש לנו איזשהו פצע, סדק או חתך על כף הרגל – לא להשאיר אותו פתוח, אלא לטפל בו באמצעות חומרי חיטוי לפצעים ובידוד המקום הנגוע על ידיד פלסטרים וכדומה.

בנוסף, ווירוס מתרבה בצורה המיטבית ביותר במקומות בהם יש לחות וחום רבים – לכן ההמלצה היא לדאוג לכך שאזור כפות הרגליים יהיה יבש ונקי ככל שניתן.

אם כבר עסקנו בשמירה על היגיינה – לא רק שנרצה לשטוף את המקום בתדירות טובה, אבל גם נדאג להחליף את הגרביים שלנו – תזכרו שגרב שלא הוחלפה זמן רב, היא מקום נהדר להתרבות חיידקים ווירוסים ובמידה ויש לכם פצע פתוח על הרגל – היא יכולה להיות הטריגר להופעת היבלת.

וההמלצה החשובה מכולן – אנחנו נשתדל להימנע כמה שניתן מהליכה יחפים במקומות ציבוריים, דוגמת בריכות שחייה ציבוריות, סאונות, מקלחות ציבוריות ועוד ועוד. באופן כללי, בכל מקום שנחשב כמקום ציבורי ובו יש צורך ללכת יחפים – נעדיף להשתמש בכפכפים כמה שניתן.

 האם יש חשיבות לסוג הנעליים שאנחנו נועלים?

גם פה ישנו קשר די ישיר בין הנעליים שאנחנו נועלים לבין הופעת היבלות.

אם מדובר בנעל חדשה, נעל שלוחצת או פשוט לא נוחה לנו – אנחנו מסתכנים בכך שאותן הנעליים יגמרו לנו לפצעים והם, במקומם, יהווה מקום מושלם להתפתחות היבלת.

לכן, לא רק שלא כדאי לנעול נעליים שלוחצות או עושות לכם פצעים באופן קבוע, אלא שכדאי גם להיערך מראש, במידה וקונים נעליים חדשות ויש צורך להתרגל אליהן.

כיצד נערכים מראש? קונים מדרסים אשר יקלו עלינו או משתמשים ביריעות סיליקון מיוחדות לכפות הרגליים, שנועדו לשמור על מקומות שחשופים לסוגים שונים של פציעות בכף הרגל.

 אם כבר גילינו יבלת – מה ניתן לעשות?

קודם כל לא להילחץ, כאמור הסיכויים קלושים שנצליח למצוא ולו אדם אחד שלא חווה יבלת אחת כל חייו.

 דרכי הטיפול ביבלות

מתחלקות לכמה אופציות –

טיפול שאינו חודרני – כאשר מדובר בטיפול באמצעות משחות שונות, שנועדו לחטא את האזור ולהעלים את היבלת על הדרך. מה שחשוב לשים לב אליו, זה שמורחים את החומרים המיוחדים על אזור היבלת בלבד ולא על האזורים האחרים מסביב.

טיפול בחנקן נוזלי – טיפול שלרוב ממתין לנו אצל רופא עור או רופא פודיאטר (שהוא מומחה מיוחד לאזור כף הרגל). טיפול בחנקן נוזלי נועד "להקפיא" את היבלת, לייבש אותה ולגרום לה לנשור בסופו של דבר. חשוב לציין שמדובר בהליך פשוט ואד שאינו כואב והוא דרך נהדרת להיפטר מיבלת עיקשת.

טיפול בזרם חשמלי – נשמע אולי מעט מלחיץ, אך מדובר בשיטה יעילה נוספת לטיפול ביבלות, זרם חשמלי שמאפשר לנו לצרוב נגעים בעור ולגרום להם לנשור מעצמם כעבור זמן קצר.

כריתת היבלת – במקרים עיקשים במיוחד של יבלות ברגל – ניתן גם לכרות אותן. מדובר בהליך פשוט נוסף, אחד שעוזר לנו לטפל ביבלת תיכף ומיד, מבלי להמתין עד שהיא תנשור. מי שמבצע את ההליך הנ"ל הוא רופא פודיאטר (מומחה לכף הרגל).

 עצות נוספות לטיפול ביבלות

במידה והתור להסרת היבלת עוד רחוק – ניתן להשתמש בפלסטרים סיליקונים מיוחדים שנועדו להקל על הכאב כתוצאה מהיבלת.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: