אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

מהו הליך החלמה לאחר ניתוח ציפורן חודרנית

אם גם אתם עומדים לפני ניתוח ציפורן חודרנית ואתם רוצים לדעת מה בדיוק מצפה לכם לאחר הניתוח, ומהו הליך ההחלמה הנדרש עבורכם, המאמר המקצועי הבא מיועד בדיוק עבורכם. דרך המאמר שלפניכם, תקבלו את כל המידע לו אתם נדרשים לצורך ההחלמה מן הניתוח, וכך תוכלו להגיע לתקופה הקרובה רגועים ומלאי ידע ששווה כוח.

קצת על ציפורן חודרנית

ציפורן חודרנית, היא תופעה שמתרחשת בדרך כלל בכף הרגל, כאשר הציפורן של אחת האצבעות אינה גדלה כלפי מעלה כרגיל, אלא בצורה עקומה כלפי העור, מה שגורם לחדירה בלתי רצויה שלה אל העור ושורה של תסמינים אשר עלולים לגרום לכאב עז, ואפילו להתערבות ניתוחית בה יוסר האזור הנגוע.

התסמינים המרכזיים של ציפורן חודרנית

אם אתם חשים באחד או יותר מן התסמינים הבאים, ייתכן כי גם אתם סובלים מציפורן חודרנית: כאב ברמות שונות, אודם, נפיחות, הפרשה מוגלתית, דימום ואפילו סימנים של זיהום. חשוב לדעת כי ככל שתטפלו בציפורן החודרנית מוקדם ככל האפשר, כך גם יש סיכוי גבוה יותר לטיפול עומק בתופעה, דבר שיכול למנוע את ההליך הניתוחי.

איך מונעים את הציפורן החודרנית הבאה?

גם אם הגעתם כבר לשלב הניתוח, בוודאי אתם מעוניינים לדעת איך למנוע את הציפורן החודרנית הבאה. לשם כך עליכם להקפיד על ההוראות הבאות, שבעזרתן תוכלו גם אתם למנוע חזרה נוספת של הציפורן החודרנית:

  • גזרו הייטב את הציפורן, אך לא עמוק מידי או בצורה עקומה.
  • הקפידו על נעל המתאימה למידתכם, וכזו שאינה לוחצת על הרגל.
  • הקפידו על גרביים מאווררות וכאלה שאינן לוחצות על הרגל.
  • בעת פציעה או מכה באצבעות כף הרגל, טפלו מוקדם ככל האפשר במכה שנוצרה.
  • אם הופיע לכם זיהום פטרייתי בכף הרגל, הקפידו למגר אותו כיוון שהוא עלול לגרום לציפורן חודרנית.

מה כולל הניתוח של ציפורן חודרנית

אז ניסיתים הכול, ועדיין הרופא ממליץ לכם על ניתוח שיסיר את הציפורן החודרנית. אל תכנסו ללחץ! הניתוח לציפורן חודרנית הוא קל יחסית וגם ההחלמה ממנו היא מהירה. למעשה, בדרך כלל ההליך הניתוחי לא יתבצע בהרדמה כללית אלא בהרדמה מקומית של המקום הנגוע בלבד, מה שאומר שגם ההתאוששות הכללית תהיה קלה יותר.

שלבי הניתוח של הציפורן החודרנית

שלבי הניתוח של הציפורן החודרנית הם צפויים למדי, ומתאימים לרוב המקרים. בשלב הראשון תבוצע הרדמה מקומית בצידי האצבע בה קיימת הציפורן החודרנית. לאחר שההרדמה תיכנס לתוקף, הרופא יסיר בעדינות את החלק הנגוע שבציפורן, ובכך הוא יאפשר את הפסקת הזיהום והחלמת הרגל.

מניעת הציפורן החודרנית הבאה

כיוון שאחוז גבוה מן הסובלים מציפורן חודרנית, יסבלו ממנה גם בעתיד, בשלב האחרון של הניתוח – יבצע המנתח צריבה של שורש הציפורן בעזרת מכשור מתאים, מה שיגרום לציפורן לגדול בעתיד בצורה נכונה ולא מזיקה, וכך הציפורן החודרנית הבאה באצבע המנותחת – תימנע עקב הצריבה של שורש הציפורן.

ההחלמה לאחר ניתוח ציפורן חודרנית

סיימתם עם הניתוח בשעה טובה? כעת מתחיל שלב ההחלמה, שגם הוא חשוב לצורך ריפוי מושלם של האזור הנגוע. בשלב הראשון תחושו את ההרדמה פגה לאחר כשלוש שעות מביצוע הניתוח, מה שאומר שבמקרה בו אתם חשים כאבים, תוכלו להיעזר במשככי כאבים על מנת למנוע אותם ולאפשר לכם להרגיש בטוב.

השלב המיידי של ההחלמה לאחר הניתוח

לאחר הניתוח המנותח נשאר כחצי שעה עם רגל מורמת, על מנת לוודא כי לא התפתח דימום משמעותי. לאחר השלב הזה ניתן ללכת על עקב כף הרגל, כאשר בכל מקרה ההמלצה היא ללכת כמה שפחות במהלך ה48 השעות שלאחר הניתוח, על מנת שלא לאמץ את הרגל שחוותה הליך ניתוחי.

שלבי החבישה בהחלמה מן הניתוח

כדי לאפשר לחבישה לעשות את שלה ולרפא את האזור המנותח, יש להקפיד כי החבישה לא תירטב או תתפורר עד לזמן הביקורת במרפאה או בבית החולים, שייקבע בדרך כלל לשבוע לאחר הניתוח. בדרך כלל החבישה לא תהיה חבישה רגילה, אלא חבישה אנטיביוטית שמיועדת גם עבור שמירה על האזור, וגם עבור טיפול אנטיביוטי למניעת זיהומים שלאחר הניתוח.

עם אילו נעלים יש ללכת בזמן ההחלמה מן הניתוח?

בזמן ההחלמה מן הניתוח, ההמלצה היא ללכת עם נעליים פתוחות או עם כפכפים בלבד, על מנת לאפשר לרגל לקבל את האוורור המתאים לה לצורך הריפוי. יש להימנע לחלוטין מנעליים סגורות, כיוון שהללו עלולות לגרום לזיהום בלתי מבוקר או ליצירת לחץ באזור, דבר שמעכב את ההחלמה ואף עלול לגרום לנזקים שונים.

ביקורת רפואית לצורך ההחלמה מן הניתוח

כדי לאפשר החלמה מהירה מן הניתוח, ולוודא שמצב האצבע כף הרגל תקין והכול מתנהל כשורה, לאחר שבוע מעת ביצוע הניתוח – יש להגיע לביקורת במרפאה, בקופת החולים או בבית החולים. בביקורת תורד התחבושת והרופא יבדוק לעומק את מצב הרגל, כאשר לעיתים הרגל תידרש לתחבושת אנטיביוטית נוספת, יחד עם ביקורת רפואית בשבוע שלאחר מכן. בכל מקרה, כדי לזרז את ההחלמה מן הניתוח ציפורן חודרנית, יש להקפיד על הוראות הרופא ועל ביקורת במרפאה.

לסיכום

הליך ההחלמה לאחר ניתוח חודרני, מתנהל בצורה מהירה יחסית, כאשר בזמן ההחלמה יש להקפיד על כף רגל מאווררת, וחבישה סטרילית שאינה באה במגע עם מים. בנוסף, לאחר שבוע מעת הניתוח יש להגיע לביקורת רפואית, ובהתאם להוראות הרופא להמשיך בהליך ההחלמה.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: