אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

מהם הסיבוכים האפשריים בטיפול כף רגל סוכרתית?

אישה שסובלת מסיבוכיים סוכרתיים בכף הרגל

סוכרת בלתי מאוזנת עלולה לגרום לפגיעה בעצבי כף הרגל ובזרימת הדם לכף רגל שגורמות לבעיות בכף הרגל. "נוירופתיה סוכרתית סנסורית" היא מצב של סוכרת לא מאוזנת הפוגעת בעצבים ומתבטאת בחוסר תחושה ברגל. חוסר התחושה עלול להוביל לזיהום חתכים ופצעים עד לפגיעה משמעותית בשרירי הרגל. סיבוך נוסף אפשרי הוא התפתחות מחלת דם פריפרית – זרימת דם לקויה העלולה לגרום להתפתחות כיבים ונמק בכף הרגל. להלן הסיבוכים האפשריים בטיפול כף רגל סוכרתית.

נתחיל מהתחלה – מהי סוכרת?

סוכרת היא כותרת למספר תתי מחלות שהמשותף להן הינו כשל בצורת השימוש של הגוף בגלוקוז. באופן זה הגוף אינו מתמודד עם מטלת פירוק הסוכרים בדם ורמות הסוכר בדם גבוהות מהנדרש. במקרים כרוניים, כאשר חוסר האיזון נמשך זמן רב עשויות להתפתח בעיות בריאותיות חמורות. ניתן למנות בין הסיבוכים האפשריים: פגיעה בעצבי הראייה, פגיעה בכליות, פגיעה בעצבים וכן התפתחות מחלות דם וכלי דם. 

פגיעה בעצבים פריפריים וכלי דם עשויה לגרום לפגיעה בגפיים התחתונות ולסיבוכים שונים בכף הרגל. מצב הנקרא בשפה המקצועית: כף רגל סוכרתית.

סיבוכים שונים אפשריים בכף רגל סוכרתית

  • אבצס (מורסה) – כתוצאה מעיכול עצמות או רקמות על ידי מזהמים, נוצר כיס מוגלה המכונה מורסה. מורסה זו דורשת הסרה מהירה באמצעות ניקוז ולעיתים בנוסף להסרה של חלקי רקמות ועצמות.
  • דרמטיטיס ואוסטאומיאליטיס (דלקות עור ועצמות) – זיהומים שונים כתוצאה מחתכים ופצעים עלולים להסתבך לכדי דלקות כאשר מערכת החיסון חלשה ופגיעה – מה ששכיח אצל חולי סכרת שאינם במצב מאוזן. זיהומים אלו ניתנים לטיפול באמצעות אנטיביוטיקה ובמקרים בהם הדלקת חמורה יותר יש לטפל באמצעות קבלת אנטיביוטיקה לתוך הווריד.
  • עיוותים בכף רגל סוכרתית – סוכרת עלולה להוביל לנזק עצבי העלול לגרום החלשת שרירי כפות הרגליים ולהיווצרות עיוותים שונים כגון: אצבע פטיש, הגבהה של קשת כף הרגל והבלטת ראשי עצמות המסרק.
  • נמק בכף רגל סוכרתית – ניתוק זרימת הדם כתוצאה מהשפעת הסוכרת עלולה לגרום למוות רקמות. טיפול מיידי יכלול טיפול בחמצן היפרברי או הסרה של רקמות פגועות למניעת נזק נוסף.
  • קריסת כף הרגל – בכף רגל סוכרתית עלול להיווצר מצב של שבירת עצמות ללא מודעות החולה, כך הוא עלול לפסוע על עצם שבורה מה שיגרום לשינוי צורת כף הרגל ולמראה כביכול כף הרגל קרסה. סיבוך זה מכונה: "כף רגל על שם שארקו".
  • קטיעה של כף הרגל – במקרים של נמק או במידה ונוצר זיהום שאינו ניתן לניקוז יש להעדיף את האופציה של קטיעת כף הרגל כפעולה למניעת התפשטות הזיהום לשאר חלקי הגוף.

שיטות הטיפול המומלצות בסיבוכים בכף רגל סוכרתית

ישנן שתי קטגוריות טיפול בכף רגל סוכרתית: השיטה באמצעות טיפול כירורגי לצד טיפול כירורגי. רופא מומחה יקבע מהו הטיפול המתאים לפי רמת החומרה של הבעיה הבריאותית בכף הרגל והאם אלו פצעים בכף ברגל לא סוכתיים.

כף רגל סוכרתית – טיפול בלתי פולשני

בשלב הראשון ינסה הרופא המטפל שיטות טיפול ללא ניתוח. להלן: 

  • חבישת הפצע ושמירתו נקי וסטרילי.
  • הרכבת מתקני קיבוע במטרה למנוע חיכוך הכיב הסוכרתי והעצמתו.
  • לצורך מניעת זיהום הכיב יומלצו טיפולים של חיטוי רקמת העור סביב הכיב, אמבטיות רגליים, חבישות הפצע בתחבושות המכילות סידן לצורך עיכוב צמיחת והתרבות חיידקים במקום וכן טיפולים אנזימטיים.
  • תרופות לעיכוב הצמתת טסיות, אנטיביוטיקה, מדללי דם כאמצעי טיפול במידה והטיפול המניעתי אינו מגיב כיאות.

כף רגל סוכרתית – התערבות כירורגית

אם הטיפול המונע והטיפול התרופתי לא גרמו לנסיגת הזיהום ישקול הרופא התערבות כירורגית באמצעות ניתוח להסרת רקמה פגועה עד להקטיעת האיבר כאקט מניעה של הת פשטות הזיהום לשאר איברי הגוף.

פירוט האפשרויות הכירורגיות

  • הרופא יסיר רקמה מפוררת או מתה.
  • הרופא יקטע בהונות בודדות עד קטיעת הרגל מתחת לברך או אף מעל לברך.
  • הרופא יבצע מעקף עורקי כטיפול במחלת דם פריפריאלית לצורך הזרמת דם לאזור הפגוע.
  • הרופא ייצב כירורגית את כף הרגל במצב של כף רגל על שם שארקו.
  • הרופא ישמור על כלי הדם פתוחים באמצעות צנתור של כלי הדם והכנסת סטנטים.

סיבוכים בכף רגל סוכרתית – סיכום 

מחלת הסוכרת עלולה לגרום לסיבוכים שונים בגפיים התחתונות ובכף הרגל. אמצעי המניעה של התופעות הפתולוגיות הן שמירה על סוכרת במצב מאוזן, טיפול באמצעים מניעתיים וטיפול באמצעים כירורגיים לפי חומרת והיקף הזיהום. 

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: