אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

מה הם שלבי הניתוח של ציפורן חודרנית

ציפורן חודרנית היא מצב רפואי מעט מורכב שמתרחש כאשר הפינה או הקצה של ציפורן בכפות הרגליים שלנו, צומחת לתוך העור שמקיף את הציפורן מסביבה. כתוצאה ממצב זה,  יכולה להיגרם דלקת, נפיחות וזיהום. לעיתים, במקרים יחסית חמורים של התלקחות, ייתכן שיידרש ניתוח להסרת החלק החודרני של הציפורן. אנשים רבים שסובלים ממצב רפואי זה, לא מבינים את ההליך שהם ניצבים בפניו כאשר הם מעוניינים לטפל במצב רפואי זה, ולשם כך נסביר לכם את הצעדים מהם מורכב הטיפול בציפורן החודרנית.

תורשתי או מקרי

ציפורניים חודרניות אינן בדרך כלל מצב רפואי תורשתי, אך ישנם כמה גורמים שיכולים להגביר את הסבירות לפתח אותן. לדוגמה, צורה מסוימות של כף הרגל. שכן כפות רגליים עם בסיס ציפורן רחב, עשויות להיות מועדות יותר לציפורניים חודרניות. בנוסף, נעליים הדוקות יכולות להפעיל לחץ על בהונות הרגליים ולהגביר את הסיכון לפתח ציפורן חודרנית. טיפול לקוי בציפורניים, כמו גזירת ציפורניים קצרה עלול אף הוא לתרום להתפתחות ציפורניים חודרניות. 

הכנה לניתוח

בשלב הראשון, עוד לפני הניתוח, תינתן למטופל הרדמה מקומית להרדמת הבוהן. לאחר מכן הבוהן תנוקה ותחוטא, על מנת למנוע זיהום והתפשטות של דלקות כתוצאה מהניתוח. בנוסף, המנתח יעריך את ההיקף  של הציפורן החודרנית ויקבע מהי הדרך הטיפולית המתאימה.

הסרת החלק החודרני

השלב הבא של הניתוח הוא, הסרת החלק החודרני של הציפורן. כאן, המנתח ישתמש במספריים כדי לגזור את הציפורן עד לבסיס שלה. אם הציפורן הגיעה עמוק יחסית לתוך העור, המנתח יצטרך לעשות חתך קטן בעור כדי להגיע בצורה מיטבית לציפורן. לאחר מכן, החלק החודרני של הציפורן יישלף ויוסר ממבנה הציפורן.

הסרת חלקים מבסיס הציפורניים

במקרים מסוימים, ייתכן שהמנתח יצטרך להסיר חלק מבסיס הציפורן. בסיס הציפורן הוא האזור בציפורניים שלנו שבו מתרחשת צמיחת ציפורניים חדשה. לכן, אם הציפורן החודרנית היא בעיה שחוזרת על עצמה, ייתכן שיהיה צורך להסיר חלק מבסיס הציפורן כדי למנוע מהציפורן לצמוח בחזרה בצורה לא נכונה. הליך זה ידוע בכינוי הרפואי "הסרת ציפורניים חלקית עם כריתת מטריקס הבסיס".

סגירת הפצע

לאחר הסרת החלק החודרני של הציפורן, המנתח ינקה את הפצע ויבצע חבישה של האזור המנותח כדי להתחיל בתהליך של ריפוי הציפורן. במקרים מסוימים, המנתח ישתמש בתפרים כדי לסגור את הפצע. עם זאת, במרבית המקרים בהם מתבצע הניתוח, הפצע יישאר פתוח להחלים מעצמו.

טיפול לאחר ניתוח

הטיפול שלאחר הניתוח הוא הליך חיוני לריפוי והחלמה תקינים של הבוהן המנותחת. כאן, המנתח ייתן הנחיות ספציפיות כיצד לטפל בבוהן. בין ההנחיות, תוכלו למצוא החלפת התחבושת באופן תדיר, נטילת תרופות משככות כאבים ושמירה על כף הרגל מוגבהת. חשוב מאוד לעקוב אחר ההוראות אלה כדי למנוע זיהום חוזר, להפחית את כאב הניתוח ולקדם את ריפוי הרגל.

התאוששות

זמן ההחלמה לאחר הניתוח יכול להשתנות בהתאם להיקף הניתוח ומורכבות תהליך הריפוי. באופן כללי, ייתכן שיחלפו מספר שבועות עד שהבוהן תתרפא במלואה. במקרים הטובים יותר, ייתכן שכבר לאחר שבוע וחצי תוכלו כבר להסתובב על הרגל שלכם ביציבות והפצע יתרפא כמעט באופן מושלם. במהלך תקופת ההחלמה וההתאוששות, חשוב לשמור על הבוהן נקייה ויבשה, להימנע מנעילת נעליים צמודות או הדוקות ולהימנע מפעילויות שעלולות להפעיל לחץ על הבוהן כגון ריצה, בעיטה בכדור, הישענות קדימה על הרגל ועוד פעילויות דומות. בדרך כלל, המנתח ימליץ על פגישת מעקב שבועיות כדי לבדוק את התקדמות הריפוי של הרגל ולהסיר את כל התפרים או התחבושות שנותרו במידה ואכן כחלק מההליך הניתוחי הבוהן נתפרה בתפרים.

מניעה

הימנעות מהישנות של ציפורניים חודרניות עתידיות היא חלק חשוב בטיפול שלאחר הניתוח. כדי למנוע היווצרויות של ציפורניים חודרניות עתידיות, חשוב לגזור כראוי את הציפורניים שלכם ולהימנע מגזירתה קצרה מדי או מגזירה בצורה של עיגול את הציפורן של כף הרגל שלכם. כמו כן, חשוב לנעול נעליים נוחות שמתאימות למידת כפות הרגליים שלכם וכאלו שאינן מפעילות לחץ על האצבעות. שכן, נעליים שלוחצות על קצוות האצבעות שלכם, ידחפו לאט לאט את הציפורן חזרה לתוך בסיס הציפורן והציפורן החודרנית תיווצר פעם נוספת. במידת הצורך, ניתן לאחר התייעצות עם אורתופד, לרכוש  מתקן תמיכה שיורכב בתוך הנעליים, על מנת  לספק תמיכה וריפוד נוספים. נוסף על כל אלו, חשוב מאוד להקפיד על שמירה על היגיינת כף הרגל ועל בדיקה קבועה של כפות הרגליים לאיתור סימני זיהום או פציעה. שילוב של כלל ההמלצות, יכול לסייע לכם להימנע מיצירה של ציפורניים חודרניות בעתיד.

סיכובים

נציין, כי במקרים נדירים יכולים להופיע סיבוכים לאחר ניתוח לציפורן חודרנית. סיבוכים אלו, יכולים להיות זיהום, דימום וצמיחה מחודשת של הציפורן. במקרים כאלו, או אפילו אם אתם רק חושדים כי אכן מדובר במקרה כזה, חשוב לפנות לטיפול רפואי בדחיפות. 

לסיכום

ניתוח לציפורן חודרנית הוא הליך שכיח ופשוט יחסית שיכול להקל על כאב רב ולמנוע סיבוכים נוספים. שלבי הניתוח בדרך כלל כוללים הרדמה, הכנת הבוהן, הסרת הציפורן, טיפול בבסיס הציפורן, חבישת הבוהן, טיפול מעקב, טיפול לאחר ניתוח, החלמה ומניעת היווצרות ציפורן חודרנית בעתיד. זכרו, כי חשוב לעקוב בדקדקנות אחר ההוראות של המנתח כדי להשיג ריפוי תקין ומלא, ולמנוע ציפורניים חודרניות בעתיד.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: