אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

מחלות ציפורניים נפוצות

תמונה מאוירת של מחלות שונות בכף הרגל

מראה הציפורניים של הידיים והרגליים הוא בעל השפעה רבה על הביטחון העצמי, כמו גם על האופן בו נתפס אדם מבחינה אסתטית בקרב סובביו. ציפורני הידיים והרגליים, בשל מאפייניהם הייחודיים כרקמה קשה המצויה בגדילה מתמדת, עשויות לסבול ממספר מחלות נפוצות אשר משפיעות על מראן, אשר עשויות לגרום לאי נוחות ואף חמור מכך. עם זאת, לתופעות אלו ישנם מספר פתרונות טיפוליים.

ניתן לחלק את מחלות הציפורניים למספר קטגוריות. חלק ממחלות הציפורניים הן מחלות הפוגעות בציפורניים באופן ספציפי וחלק מהן הן ביטוי לתופעה גופנית עמוקה יותר. בין המחלות שעשויות להופיע על גבי הציפורניים ניתן למנות מחלות דלקתיות, מחלות זיהומיות ומחלות עור.

סוגי מחלות ציפורניים

כמו כן, ישנן תופעות המשפיעות על הציפורן בדרגת חומרה משתנה אשר נובעות מפעולה חיצונית שפגעה במבנה הציפורן. הביטוי המוכר ביותר לפגיעה חיצונית בציפורן הוא המקרה של ציפורן חודרנית אשר לעיתים נגרמת כתוצאה מחבלה או טיפול לא נכון בעת גזירת הציפורן. כמו כן, ראוי לציין פגיעות אחרות שמקורן בטיפולים אסתטיים כגון הדבקת ציפורניים מלאכותיות.

ביטוי חיצוני למחלות ציפורניים

למחלות ציפורניים ישנם מספר מופעים שעשויים להצביע על מקורן. אחד הביטויים המוכרים למחלות בציפורני הרגליים הוא שינוי הצבע של הציפורן, לצד היווצרותו של מראה מעוות ונפוח. בחלק מהמקרים ניתן יהיה להבחין באדמומיות באזור הציפורן ובמקרים אחרים, ניתן יהיה להבחין אף בהיווצרות מוגלה מתחת לציפורן החולה.

סיווג המחלה והתאמת טיפול הולם עבור הציפורניים הנגועות, הינם פעולות הנעשות על ידי גורם מקצועי העוסק בתחום זה בדרך קבע. אדם הסובל ממחלת ציפורניים אשר מנסה להתאים עבור עצמו טיפול תרופתי ללא אבחון מקדים של רופא, עשוי לטפל במחלה דלקתית על ידי תכשירים שנועדו לטיפול בפטרת ובכך להותיר את הבעיה על כנה.

ציפורן חודרנית

הציפורניים, הן בידיים והן ברגליים, הן רקמה שגדלה כל הזמן ומסיבה זו דורשת קיצוץ בתדירות קבועה. התופעה של ציפורן חודרנית באה לידי ביטוי על ידי צמיחה לא נכונה של הציפורן כתוצאה מלחץ שהופעל עליה או גזירה לא נכונה שלה. שינוי כיוון הצמיחה גורם לציפורן לצמוח אל תוך הבשר הסמוך לה, לפצוע אותו ולגרום לכאב עז והתפתחות של זיהום.

טיפול בציפורן חודרנית

הטיפול בציפורן חודרנית תלוי בשלב בו התופעה מאובחנת. ככל שמדובר בשלב מוקדם, ניתן לגזור את הציפורן בצורה תקינה ולשלב טיפול תרופתי עם השרייה של האצבע במים חמים מספר פעמים בכל יום למשך תקופה שנעה בין מספר ימים למספר שבועות. במקרה חמור יותר, ייתכן שלא יהיה מנוס מביצוע הליך כירורגי לשיקום הציפורן.

פטרת ציפורניים

מחלת פטרת הציפורניים היא מחלה מאוד נפוצה, והיא באה לידי ביטוי במראה חולני של הציפורניים הנובע משינוי צבען, התעבותן ולעיתים גם היפרדותן מהעור. המקור להיווצרות פטרת הוא לרוב שהייה ממושכת עם נעליים סגורות היוצרות סביב הציפורניים מחנק ולחות ואי שמירה על היגיינת כף הרגל.

טיפול בפרטת ציפורניים

הטיפול בפטרת כף הרגל יכול להתבצע על ידי מריחת משחות ייעודיות אשר לעיתים משווקות בתצורה דמוית לק למריחה, או לחילופין נטילת כדורים מתאימים. מדובר בטיפול אשר עשוי להימשך מספר חודשים, וזאת עד לצמיחה מלאה של תאי ציפורן חדשים שאינם מכילה חלקים שנפגעו מהפטרת.

ציפורניים פריכות

תופעה זו, באה לידי ביטוי על ידי היפרדות של שכבות הציפורן, כך שהשכבה העליונה הבולטת כלפי חוץ נשברת וחושפת תחתיה שכבה אחרת. הסיבות לתופעה זו מגוונות וכוללות בין היתר הדבקת ציפורניים מלאכותיות, שהייה ממושכת של הציפורניים במים ומחסור של מערכות הגוף בברזל.

טיפול בציפורניים פריכות

ניתן למנוע את התופעה של ציפורניים פריכות על ידי צריכה של מזונות עתירים בברזל באופן יומיומי, הימנעות מהדבקת ציפורניים מלאכותיות, ושימוש בכפפות גומי אטומות למעבר נוזלים בעת שטיפת כלים או ניקיון הבית הכולל שימוש בחומרי ניקוי.

פסוריאזיס הציפורניים

מחלת ציפורניים נוספת היא פסוריאזיס הציפורניים. מדובר במחלה אשר באה לידי ביטוי במספר אופנים בהם שינוי צבע הציפורן, הופעת גבשושיות באזור הציפורן, התפתחות קווים מאוזנים על שטח הציפורן ונסיגת התאים המרכיבים את הציפורן עצמה. כל אלה מלווים פעמים רבות גם בתחושת אי נוחות וכאב.

טיפול בפסוריאזיס הציפורניים

המקור להיווצרות המחלה אינו ברור לחלוטין, והיא נגזרת של נתונים גנטיים וסביבתיים, בדומה למחלת הפסוריאזיס של העור. הטיפול בפסוריאזיס ציפורניים מגוון וכולל מריחת משחות, שמירה על היגיינה ובמקרים מסוימים נטילת כדורים.

השפעת מחלות ציפורניים על איכות החיים

ציפורניים כאובות הסובלות ממחלות, עשויות לגרום לקושי בביצוע המלאכות הפשוטות ביותר אשר נדרשות במהלך היום יום, כגון בישול וחיתוך מזון, ניקיון הבית, לבישת בגדים, והן עשויות לגרום לקושי רב עבור מי שעוסק בעבודה הכוללת שימוש תדיר באצבעות.

טיפול מונע לחיזוק הציפורן

על מנת למנוע הופעתן של מחלות ציפורניים, רצוי לשמור על אורח חיים הכולל שמירה על היגיינת הידיים והרגליים. כמו כן, רצוי להימנע עד כמה שניתן משהייה ממושכת עם נעליים סגורות. בעת נעילת נעליים, רצוי ללבוש גרביים נקיות ולוודא כי הן אינן לחות.

יתר על כן, ישנם גורמים נוספים שעשויים לגרום למחלות ציפורניים. מקור גורמים אלו הוא בפעולות אשר מבוצעות על מנת לשוות לציפורניים מראה מרשים בעוד שבפועל, פעולות אלו גורמות נזק לציפורניים. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא הדבקת ציפורניים. כמו כן, מומלץ להקפיד על גזירה נכונה של הציפורן על מנת למנוע היווצרות ציפורן חודרנית.

טיפול במחלות ציפורניים – רק על ידי גורם מקצועי

מחלות ציפורניים הן תופעה נפוצה אשר משפיעה על חייהם של חלקים נרחבים באוכלוסייה, בין אם מדובר בפגיעה אסתטית ובין אם מדובר בפגיעה הגורמת כאב ואי נוחות. טיפול נכון במחלות ציפורניים מתחיל באבחון מדויק של התופעה ממנה סובלת הציפורן על ידי גורם מקצועי ומיומן, ובהמשך לכך התאמה של הטיפול ההולם עבור התופעה.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: