אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

מניעת הדבקות והתפשטות פטרת בציפורניים

בחור מקבל טיפול בכף הרגל

פטרת בציפורניים היא זיהום שנגרם לציפורן והוא נפוץ מאוד בקרב רבים. פטרת הציפורניים יכולה לפגוע בצורה ניכרת באורח החיים של האדם הסובל ממנה באופן כרוני וחמור, מבחינה אסתטית וחברתית. במאמר זה נפרט מה הסימנים לקיומה של פטרת ציפורניים, הטיפול הנפוץ בה, וצעדים אשר ניתן לנקוט על מנת לא להדביק אחרים, ולא להידבק בעצמכם.

מהי פטרת ציפורניים

פטרת הציפורניים היא זיהום שנגרם לציפורני הידיים או ציפורני הרגליים ומלווה בעיוות או עיבוי או שינוי צבע של הציפורן. שכיחותה של פטרת הציפורניים היא כ – עשרה עד עשרים אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם, וכ – שישה עד שמונה אחוזים במדינת ישראל. פטרת הציפורניים נפוצה יותר ככל שהגיל עולה, ונפוצה בנשים ובגברים במידה כמעט זהה.

מה הסימפטומים לפטרת ציפורניים

עוד לפני שתחושו בשינוי פיזי מסוים, שינוי במראה הציפורן עלול להצביע על קיומה של פטרת בציפורניים. הסימפטומים המרכזיים המעידים על פטרת ציפורניים מונים שינוי צבעה של הציפורן, ללבן, צהוב, או חום. עיוות של הציפורן, והתעבות שלה, גם הם מצביעים על קיומה של פטרת הציפורניים. גם שבריריות בצורה קיצונית והתפוררות של הציפורניים, מסמלות על פטרת.

לפנות לרופא לפני שמתפשט

במידה ואתם שמים לב כי לאחר ניסיונות טיפול עצמאיים, המצב אינו משתפר, רצוי לפנות לרופא. הרופא יידע לבצע אבחנה מדויקת ומעמיקה יותר, ולבצע איזשהי הערכת מצב בנוגע למצבה של הרגל והטיפול הראוי בהתחשב בכל הגורמים.

במידה ומטופל בחשש לפטרת בציפורניים בקרב חולי סוכרת ובעלי כף רגל סוכרתית, קיימת חשיבות רבה ללכת לרופא בהקדם. חולי סוכרת הינם בעלי מערכת חיסונית מוחלשת ועלולים לפתח סיבוכים בקלות יתרה. לרוב, לאחר פנייה לקבלת טיפול מתאים, ובאם יטופלו באופן מיידי, מרבית הסיכויים שלא יתרחשו סיבוכים.

נקיטת אמצעי זהירות בהדבקה

אילו הגעתם למצב בו יש לכם או לאחד מקרוביכם פטרת בציפורניים, חשוב לנהוג בזהירות על מנת לא להדביק האחד את השני. אין לשתף אחד את השני במוצרים כדוגמת נעליים, מגבות, גרביים, מספריים לגזירת ציפורניים, ועוד. מומלץ שגם האדם בעל פטרת בציפורניים, וגם סובביו, יקפידו על נעילת נעליים גם בעת ההליכה בבית.

גלו גם אחריות חברתית מעבר לסובבים אתכם, ביציאתכם מהבית. אל תלכו למקומות כדוגמת סלוני יופי לבצע טיפולים, אלא אם ניתן לכם אישור מפורש שישתמשו בכלים סטריליים עבורכם בלבד. אם לא מגלים אחריות כלפי הסובבים, זיהום פטרייתי יכול לעבור לשאר הלקוחות בסלון היופי ולגרום נזק רב.

מניעת התפשטות של הפטריה

נוכחות של פטריה בכף הרגל, עלולה להוביל להתפשטות הזיהום אל הציפורניים ובכך ליצור פטרת ציפורניים. בשל כך, ישנה חשיבות רבה לטיפול מוקדם ככל הניתן בפטריה, בכף הרגל, גם לשם הגדלת הסיכויים להחלמה קלה ומהירה, וגם כדי למנוע מהזיהום לעבור גם לציפורן.

כיצד ניתן לטפל

פטרת הציפורניים עלולה להיות קשה לטיפול, ודורשת זמן רב, וסבלנות רבה. התהליך עתיד לקחת כארבעה עד שישה חודשים. לרוב מדובר בטיפול תרופתי. הנפוצות ביותר מבין התרופות לטיפול בפטרת הציפורניים הן אגיספר, אותה המטופל ידרש למרוח פעם ביום למשך תקופה של ארבעה חודשים לפחות. בדומה לכך, גם התרופה לוסריל, שנדרש למרוח לפחות ארבעה חודשים.

התרופה בטרפן, נמרחת יום כן ויום לא, לסירוגין, בחודש הראשון. בחודש השני התדירות יורדת בהגדרה, עד החודש הרביעי והאחרון. גם אמטריקס נמנית בין התרופות הנפוצות לטיפול בפטרת הציפורניים.

מה הגורמים לפטרת הציפורניים

הגורם העיקרי לפטרת ציפורניים הינן פטריות מסוגים שונים הפוגעות ומזיקות לעור ולציפורן. הפטריה השכיחה ביותר נקראית ״דרמטופיט״. בנוסף לפטריות, גורמי סיכון נוספים לפטרת ציפורניים הם סביבה לחה כמו זיעה או נעליים לא מאווררות.

גורמים נוספים לפטרת ציפורניים הם גיל מבוגר, פגיעה בשלמות הציפורן באמצעות חבלה, מחלות רקע כמו סוכרת, מערכת חיסונית חדשה ועוד.

טיפול מניעתי לפטרת הציפורניים

ישנן מספר פעולות פשוטות אשר עשויות להקטין משמעותית את הסיכוי להידבק בפטרת ציפורניים. ראשית, מומלץ להימנע מנעילת נעליים סגורות למשך פרק זמן ארוך של כמספר שעות רצופות. שנית, חשוב להקפיד שהרגליים יהיו נקיות ויבשות במידה הרבה ביותר שאפשר. בנוסף, לצורך שמירה על הסטריליות, חשוב במקלחת להשתמש בכפכפים.

גם מבחינת היגיינה ואסתטיקה אישית, קיימים מספר צעדים שמומלץ לנקוט על מנת למנוע היווצרותה של פטרת בציפורניים. למשל, חשוב לחדול הרגלים שליליים כדוגמת כסיסת ציפורניים, אך גם להעדיף שמירה על אורך סביר של ציפורניים. כלומר, לא ארוכות יתר על המידה, ולא הפוך. חשוב גם להקפיד להפחית שימוש בגרביים ונעליים של אנשים אחרים.

האם זה יעזור

פטרת ציפורניים גוררת איתה תחושת בושה בשל אי האסתטיות הניכרת במידה רבה כלפי חוץ. הטיפול בה הוא ארוך ומייגע, והתוצאות אינן ברורות. כיום, ידוע כי מדובר על בין שישים לשבעים אחוזי הצלחה בטיפולים תרופתיים שנועדו לטפל בפטרת הציפורניים, ומדובר על אחוזים גבוהים יותר בקרב צעירים יותר, אשר מצב הציפורן שלהם היה קל יותר, לעומת בעלי מחלות רקע.

לסיכום במאמר זה דנו על פטרת הציפורניים, על הדרך בה היא נוצרת, הסימפטומים המרכזיים, וגורמי הסיכון. חשוב שתזכרו שמדובר בחלק בלתי מבוטל מן האוכלוסיה, הן נשים, והן גברים, בכל הגילאים שסובלים מבעיה זו. על כן, אין סיבה לחוש בושה בשל כך. חשוב להיות ערים להסתבכויות והחמרות, להימנע מלהדביק ולהידבק, ולפנות לייעוץ רפואי בעת הצורך.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: