אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

ניתוח ציפורן חודרנית בלייזר או בפנול

גזיזת ציפורן חודרנית בעזרת קוצץ ציפורניים

ציפורן חודרנית היא תופעה שאנשים רבים יתקלו בה במהלך חייהם. היא תופעה נפוצה מאוד עבור נשים וגברים בכל הגילאים. הציפורן החודרנית מופיעה מסיבות שונות וגורמת לכאב רב כאשר אחת הפינות או הקצה שלה נכנסים מתחת לעור ונגרם זיהום. מהן הסיבות לציפורן החודרנית, איך מטפלים בניתוח – לייזר או פנול?

סיבות להופעת הציפורן החודרנית

הציפורן החודרנית עלולה להופיע מסיבות שונות או משילוב של כמה סיבות יחד, רוב הסיבות מלבד הסיבה התורשתית ומחלות ציפורניים אחרות המשפיעות על הציפורניים הן סיבות שניתן למנוע אותן על ידי פעולות פשוטות.

  • צמיחת ציפורן מעוותת בעקבות תורשתיות.
  • הפעלת לחץ רצוף על הבהונות באמצעות שימוש בנעליים לא מתאימות – קטנות או לוחצות, גרביים או גרביונים לוחצים.
  • גזירה לא נכונה של הציפורן – בקו מעוגל או קצר מדי מתחת לעור, על מנת למנוע סיבה זו מומלץ לגזור את הציפורניים בקו ישר ולא לעבור את קו העור פנימה יותר מדי.
  • טראומה שנגרמה לציפורן מחבלה.
  • הזעת יתר בכפות הרגליים עלולה לגרום להתרככות העור והציפורן וכך לשברים וסדקים בציפורן שפוצעים את העור הסמוך להם, לכן אם אתם שמים לב להזעת יתר בכפות הרגליים שלכם טפלו בכך על ידי אוורור או אבקות שונות ומנעו את הופעתה של הציפורן החודרנית ובעיות אחרות.
  • בצקת או נפיחות באצבעות שנגרמות ממחלות סיסטמית כמו השמנה, סוכרת, הפרעות הורמונליות, אי ספיקת לב ומחלת כליות.

זיהום פטרייתי שיושב על הציפורן עלול להכביד עליה והציפורן תישבר ותחדור לעור הסמוך.

אבחון של ציפורן חודרנית

האבחון של הציפורן החודרנית מתקיים על פי שלוש דרגות חומרה כאשר כולן מלוות בכאבים אך ברמות שונות.

הדרג הקלה ביותר – מלווה בתסמיני נפיחות ואודם בצד הציפורן, בצקת קלה וכאב בזמן מגע.

הדרגה הבינונית – מלווה גם כן בתסמיני נפיחות ואדמומיות אך גם סימני זיהום והפרשה מוגלתית.

בדרגה החמורה ביותר – תתפתח דלקת כרונית ועל יד הציפורן תופיע רקמה פראית. תסמינים לזיהום הם ריח רע, חום גוף גבוהה יותר באזור הנגוע, מוגלה, נפיחות מוגברת, כאבים פועמים ואדמומיות מוגברת.

האם ציפורן חודרנית חוזרת שוב?

60% ממי שלקו בציפורן חודרנית עתידים ללקות בה שוב אך ניתן לראות במחקרים רפואיים כי טיפול על ידי ניתוח בשילוב צריבה מסוג כלשהו של שורש הציפורן מקטינה עד ל10% את הסיכויים ללקות שוב בציפורן חודרנית. ובכל זאת ההמלצה היא לנסות לטפל באמצעות הטיפול השמרני שלא כולל הליך ניתוחי קודם ורק אם הוא לא צלח אז לגשת לניתוח.

ניתוח לציפורן חודרנית

כאשר הטיפול השמרני לא צולח והציפורן החודרנית הגיעה לרמה חמורה והכאבים חזקים ההליך הניתוחי ייבחר. ההליך הניתוחי קצר והוא מתבצע בהרדמה מקומית על ידי הזרקה בבוהן.

הכירורג יסיר את שולי הציפורן החודרנית ולאחר מכן יצרוב את שורש הציפורן על מנת למנוע צמיחה מחודשת אל תוך העור ולעודד צמיחה בריאה של הציפורן. את הצריבה מבצעים בחומר כימי הנקרא פנול או לייזר. הצריבה היא החלק החשוב ביותר בהליך הניתוחי על מנת למנוע את הציפורן החודרנית הבאה.

כרירתת מטריקס

הליך ניתוחי בו חלק כורתים חלק ממטריצת הציפורניים (היא שורש הציפורניים שלא ניתן לראות את רובו אך חלקו הוא הצבע החיוור בבסיס הציפורן. בכריתה זו הצמיחה המחודשת תהיה ארוכה יותר ועלולה לגרום לכך שחלק מהציפורן שהפכה לחודרנית לא תצמח יותר.

האם הניתוח כואב?

הניתוח אינו כואב מכיוון שהוא נעשה בהשפעת זריקה של הרדמה מקומית אך כמובן שעלולה להיות חוסר נוחות בהתאם לרגישות המטופל. זריקת ההרדמה עצמה עלולה להתלוות בצריבה ולחץ מקומי, לאחר הניתוח ההחלמה היא די מהירה אך דרוש טיפול מסור שכולל השריית הרגל במים, מריחת משחה אנטיביוטית והתאמת נעליים על אלו יפורט בהמשך.

החלמה מניתוח

כאמור הניתוח הינו קצר ואורך עד כ 15 דקות, אחריו תשלחו הביתה עם בוהן חבושה, ההמלצה הינה לשמור על כף הרגל מורמת למשך יומיים על מנת לאפשר לדם לזרום ולא להיתקע למטה בבוהן ולגרום לכאבים ונפיחות.

לאחר מכן מומלץ לנעול נעליים פתוחות שיאפשרו מרחב והחלמה, להשרות את כף הרגל במים מלוחים מדי יום על מנת לנקות ולהיזהר מזיהומים. בנוסך תקבלו גם תרופות לשיכוך כאבים ואנטיביוטיקה למניעת הזיהום. הצמיחה של הציפורן תושלם לאחר מספר חודשים עד שני במקרה של כריתת מטריצת הציפורן.

איך מטפלים בציפורן חודרנית באופן השמרני

  1. אמבטיה מים חמימים – השרו את הרגל הנגועה באמבטיה של מים חמימים על מנת להפחית את הנפיחות והכאב, חזרו על כך שלוש פעמים ביום בכל פעם למשך 20 דקות, הוספת מלחים או שמנים אתריים למים תוכל להביא להקלה ותחושה נעימה יותר.
  2. השריה בחומץ תפוחים – חומץ תפוחים הינו תרופה כללית כמעט לכל בעיה, החומץ הוא בעל יכולות אנטי דלקתיות ולכן מומלץ לטבול את הרגליים במים חמים מעורבבים של חומץ תפוחים למשך 20 דקות בכל יום, לאחר ההשריה יבשו את הרגל טוב טוב לפני שסוגרים אותה בגרב או נעל.
  3. עידוד צמיחה נכונה של הציפורן מחדש – בעזרת חתיכות קטנות של כותנה או צמר גפן אפשר לתחוב מתחת לקצה הציפורן ולעודד צמיחה נכונה.
  4. התאמה של נעליים וכפות רגליים יחפות – בזמן הריפוי של הציפורן החודרנית ולאחר מכן נעלו נעליים נוחות ולא צמודות ואם מזג האוויר מאפשר בחרו רק בנעליים פתוחות. והקפידו לאוורר את הרגליים כמה שיותר ברגליים יחפות.
  5. משחה אנטיביוטית – קרם או משחה אנטיביוטית ללא מרשם יסייעו לכם רבות בריפוי והפחתת הסיכון לזיהום. מרחו את המשחה על פי הוראות היצרן וחבשו את האזור לאחר מכן על מנת לאפשר ספיגה מירבית של החומר.

אביזרים לטיפול בציפורן החודרנית

על מנת לטפל בציפורן החודרנית קיימים מגן וסד בוהן שיוכלו לעזור בטיפול בציפורן חודרנית. מגן הבוהן הוא מעין טבעת שמולבשת על הבוהן הנגועה והוא מהווה חיפוי לכל הבוהן, יחד עם מגן הבוהן יש למרוח ג'ל תרופתי שמגיע איתו.

סד הבוהן הינו פלטה שעשוי מחומר דק ומודבק לראש הבוהן, הוא מגן על העור ובנוסף מרים את קצוות הציפורן עבור צמיחה נכונה יותר. אביזרים אלו יכולים לעזור גם בטיפול השמרני וגם בהחלמה לאחר הניתוח.

לסיכום,
ציפורן חודרנית עלולה להיגרם ממספר סיבות שאת רובן ניתן למנוע על ידי פעולות בסיסיות ונכונות של היגיינה ונעילת נעליים מתאימות, כאשר מופיעים סימנים של ציפורן חודרנית מומלץ לטפל במהרה על מנת לא להגיע למצב שהניתוח הוא הפתרון היחידי.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: