אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

פודיאטור מנתח לכף הרגל

פודיאטור בודק כף רגל של מטופלת

כפות הרגליים מתמודדות עם עומסים גדולים עליהם לאורך החיים ופציעות ומחלות בכף הרגל הן מהמקרים הנפוצים בעולם הכירורגיה והאורתופדיה. פודיאטר הוא רופא שמתמחה באזור כף הרגל. פודיאטור מנתח עשוי לטפל בעיות שנובעות משברים ומתיחות, ציפורן חודרנית, זיהומים ודורבנים, כמו גם טיפולים וניתוחים לחולי סוכרת. במאמר זה נרחיב לגבי תחום עבודתו של פודיאטור מנתח בדגש על מחלות, בעיות והליכים נפוצים בתחום.

ניתוחי כף רגל

ניתוחי כף רגל מתבצעים בדרך כלל לשתי מטרות עיקריות, על מנת לתקן ולרפא פגיעה או חבלה ועל מנת לטפל בעיוותים מבניים שונים במבנה כף הרגל. מדובר הן על עיוותים מלידה והן על עיוותים שהתפתחו עם הזמן, בשל העומסים שאיתם מתמודדות כפות הרגליים. ישנן כיום גם פציעות ספורט רבות הקשורות בכף הרגל כתוצאה ממאמץ גופני גבוה ומתמשך.

דורבן בעקב

המאפיין העיקרי של דורבן בעקב הוא כאב חד הנוצר בבוקר מיד עם דריכה ראשונה או לאחר ישיבה ארוכה. בשלבים מתקדמים של הדלקת, עשויים להופיע גם כאבים ותחושת עייפות בעקב בסוף היום. עקב בדורבן יכול להיווצר בשכיחות גבוהה בקרב מי שסובל מגיד אכילס קצר או קשת שטוחה כאשר נוצר מצב של יתר לחץ לאחר מתיחת יתר של הרצועה באזור החיבור לעקב.

ניתוח דורבן

עם הזמן מתמלאים הקרעים המקרוסקופיים במקום בסידן, תופעה המכונה הסתיידות, שזהו למעשה הדורבן. הטיפול בדורבן ובדלקת של הרצועה הפלנטרית מתחיל באבחון הבעיה, טיפול בכאבי הדלקת האקוטית וטיפול מונע לטווח הארוך, לרבות ניתוח על ידי פודאיטור מנתח במידת הצורך. הניתוח נחוץ במקרים עיקשים של דורבן, כאשר שיטות טיפול פחות פולשניות לא צלחו.

מהלך הניתוח

מדובר בניתוח פשוט יחסית המבוצע תחת הרדמה מלאה ואורך כחצי שעה. במהלך הניתוח פודאיטור מנתק באופן חלקי את הרצועה מהעקב ובמקרים קשים גם מסיר חלק מן הרצועה. את זיז העצם אין  צורך להסיר  בניתוח, מכיוון שמקור הכאב בדלקת ברצועת החיתולית המחוברת אל עצם העקב. ההליך הכירורגי מתמקד למעשה באזור זה ולא בזיז של העצם.

כף רגל סוכרתית

פודאיטור מתמחה בין היתר בכף רגל סוכרתית. מדובר על מחלה מטבולית הנובעת מריכוז גבוה מהתקין של גלוקוז בדם. אחד מהסיבוכים המשמעותיים ביותר של מחלת הסוכרת היא כף רגל סוכרתית בו מתפתח זיהום כיב או נמק בכף הרגל. כאשר כף רגל סוכרתית אינה מטופלת בזמן ללא טיפול הדבר עלול להוביל לקטיעה של הגפיים התחתונות.

בקרב אלה הסובלים מכף רגל סוכרתית ישנה חשיבות עצומה לביצוע מעקב שגרתי אצל פודאיטור, על מנת למנוע התפתחות של סיבוכים שונים. חשוב להבין שבעיות שגרתיות כמו, יבלת או גזירה לא נאותה של הציפורניים, עלולה להוביל לזיהום משמעותי באזור.

הליכים טרום קטיעה

מרבית הקטיעות של הגפיים התחתונות, בארץ ובעולם מבוצעות בקרב חולי סוכרת. הלכי טרום קטיעה יכולים להיעשות על ידי מנתח במטרה לשפר את אספקת הדם לרגל החולה. כאשר אספקת הדם תקינה והמנגנון החיסוני של החולה תקין מתמעטת סכנת הקטיעה והטיפול נתון בידי הפודיאטר ומומחה הסוכרת.

טיפול בפלטפוס

פלטפוס הוא חוסר יכולת של קשת כף הרגל לפעול בתור בלם זעזועים טבעי. מצב זה מוביל עם הזמן ליבלות ושפשופים, כאבים בכף הרגל ובעיות ברכיים וגב. הטיפול בפלטפוס על ידי פודאיטור יכול להתבצע במספר אמצעים בהתאם למאפיינים של כל מקרה ספציפית. ניתוח פלטפוס הוא אופציה טיפולית אך רק לילדים ובמצבים בהם כף הרגל שטוחה וחסרת גמישות לחלוטין.

מצב של בוהן קלובה

בוהן קלובה היא מצב בו הבוהן הגדולה בכף הרגל נוטה לכיוון שאר הבהונות. כיוון הנטייה של הבוהן הוא פנימה ולעיתים  היא עולה על הבוהן שסמוכה לה או נדחקת מתחתיה. התופעה מחמירה עם הזמן ועשויה לגרום לעיוות של מפרק הבוהן הגדולה ולהיווצרות של בליטת עצם אשר מרחיבה את משטח כף הרגל.  בוהן קלובה מובילה למנח לא תקין של הרגל בזמן ההליכה.

ניתוח בוהן קלובה

כאשר בוהן קלובה מאובחנת בדרגת חומרה נמוכה, הפגיעה היא ביקר אסתטית וניתן לטפל בסימפטומים באמצעות אביזרים כגון סד לילה לעיכוב החמרה, מפריד סיליקון החוצץ בין הבוהן הגדולה לזו שלידה, מדרסים, נעליים מיוחדות ועוד. במידה ואמצעים כגון אלה שתוארו כבר אינם מספקים, ניתן לטפל בבוהן קלובה באמצעות ניתוח המשיב את הבוהן הגדולה למקומה.

ישנם מספר שיטות שונות המשמשות בניתוחים לטיפול בבוהן קלובה, מהן המבוצעות בגישה ישירה ופתוחה או ניתוח זעיר פולשני, תוך החדרת המכשור, לרבות מצלמה זעירה, דרך חתך קטן והפעלתו מבחוץ. הניתוח כולל שיוף והסרה של חלקי עצם הגורמים לבליטה האופיינית. מרבים הניתוחים לטיפול בבוהן קלובה נעשים תחת הרדמה מלאה ויכולים להימשך בין שעה לשעתיים.

ניתוח ליבלות עמוקות

פודיאטור מטפל בין היתר בהסרת יבלות עמוקות, בציפורן חודרנית ובכל טיפול כף רגל אחר הדורש הרדמה מקומית. על מנת לבצע ניתוחים בעצם כף הרגל יש צורך שהפודיאטור יהיה מנתח. הטיפול הניתוחי ביבלות  מטפל למעשה בעיוות של העצם שגורם להתפתחותם של היבלות. ניתוח זה מתאים למטופלים  עם כאבים קיצוניים עקב החיכוך המתמיד של היבלות.

טיפול בציפורן חודרנית

הטיפול בציפורן חודרנית יכול להיות קטיעה חלקית של הציפורן. בהליך זה מסירים רק את  החלק של הציפורן שגדל לתוך העור ולאחר מכן נעשה שימוש על ידי פודאיטור בתמיסה כימית על מנת למנוע הישנות. במסגרת ההליך הרופא מרדים את האצבע הבעייתית, לרוב  הבוהן ואז מקצר את ציפורן הרגל. צידי הציפורן בהליך זה נחתכים כך שהקצוות יהיו שרים לחלוטין.

הליך כריתת מטריקס

כאשר חלק משורש הציפורן נהרסת, חלק קטן מהציפורן מפסיק לצמוח. כאשר מדובר על כריתת מטריצת ציפורניים, ההתמקדות היא באזור ממנו הציפורן צומחת, הצבע החיוור או הלבן שבבסיס הציפורן. רוב המטריצה ​​ שוכנת מתחת לעור וישנם שיטות שונות לבצע השמדת מטריקס הציפורניים במידות פולשנות משתנות. יש להתאים לכל מטופל את הטיפול המתאים לו.

תחום הפודיאטריה באופן כללי

פודיאטריה היא תחום ייחודי שהמתמחים בו עוברים הכשרה ייחודית המקנה להם יכולת טיפול במחלות שונות של כף הרגל והקרסול. הפודיאטר מוסמך לטפל במחלות כף הרגל כמו, דלקות בגידים, ציפורן חודרנית, עיוותים ומומים שונים של האצבעות או של עצמות המסרק, יבלות בכף הרגל ופצעים העשויים להופיע בכפות רגליהם של חולי סוכרת.

בעיות נפוצות לטיפול

במרפאות הפודיאטריות ניתן לטפל בבעיות של דורבן, דלקות בגידים כולל גיד אכילס, הסרת יבלות בכפות הרגליים, כריתת ציפורן חודרנית, טיפול בעיוותים שונים ועוד. בנוסף במרפאות בדרך כלל ניתן לבצע התאמת מדרסים ממוחשבת ולגבש פתרון למגוון מצבים המצריכים טיפול בשיטה של מדרסים, בין היתר עבור כפות רגליים מעוותות או שטוחות ומומים של כף הרגל.

עבודתו של פודיאטור

לסיכום הנושא, המאמר זה עסקנו בעבודתו של פודיאטור בכלל ופודיאטור מנתח בפרט. בין היתר נגענו בניתוחים הנדרשים לכף רגל סוכרתית, בוהן קלובה, פלטפוס, ציפורן חודרנית ויבלות עמוקות. כפי שציינו, לכל מקרה יש להתאים את אפשרות הטיפול המיטבית בהתאם לחומרת המצב ומאפייני המטופל. טיפול בכף הרגל מומלץ לעשות במרפאה המתמחה ספציפית בתחום.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: