אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

פטריה בכף הרגל

פטריה בכף הרגל

לסבול מבעיה רפואית בכף הרגל זה אף פעם לא דבר נעים. אנחנו עושים שימוש הרבה יותר גדול בכף הרגל מאשר אנחנו חושבים. פגיעה מסוימת בכף הרגל, אפילו בצורה הקטנה ביותר, עשויה לגרום לנו לאי נוחות במהלך התנועה שאנחנו מבצעים במהלך השגרה שלנו כחלק מהחיים היומיומיים. ככל שהבעיה הרפואית בכף הרגל גדולה או חמורה יותר, כך אנחנו עשויים למצוא את עצמנו סובלים יותר ונפגעים יותר, ולכן חשוב לטפל בבעיות הללו בצורה מהירה ויעילה. במאמר הבא נסקור את אחת הבעיות הרפואיות השכיחות בכף הרגל – פטריה בכף הרגל.

פטריה בכף הרגל 

כתוצאה מגורמים שונים ומסיבות שונות, עשויות לצמוח פטריות על כף הרגל. פטריה בכף הרגל נוטה לרוב לצמוח בין האצבעות של כפות הרגליים. מדובר על מקום שנוח מאוד עבור הפטרייה, מכיוון שהאצבעות צפופות וצמודות אחת לשנייה. בין האצבעות נאגרים חום וזיעה, שאידיאלים לצמיחת פטריות.

כיצד זה נגרם?

למעשה, על פני העור שלנו יש הרבה מאוד יצורים חיים. היצורים הללו קטנים מאוד וזעירים. חיידקים ופטריות למשל הם חלק מהיצורים הללו, שבאופן כללי לא מזיקים ברובם. במרווחים הקטנים בין האצבעות בכפות הרגליים, פטריות עשויות להתרבות בקצב מהיר ולפתח זיהום, עקב סביבה חשוכה, חמה ולחה. 

מי הם גורמי הסיכון?

פטריות בכף הרגל שכיחות יותר אצל בני נוער ומבוגרים. אצל ילדים כמעט ולא ניתן לראות מקרים של פטריה בכף הרגל. ככל שכף הרגל נמצאת בסביבה שאידיאלית לגידול הפטריות, כך הסיכוי לפטרייה בכף הרגל הוא הרבה יותר גדול. מי שלובש נעליים סגורות עם גרביים שלא מנדפות זיעה בצורה טובה, עשוי לפתח פטריות כאלה. גם מבוגרים עם מערכת חיסונית חלשה עשויים למצוא את עצמם מפתחים פטריות כאלו.

זה מחלים לבד?

פטריה בכף הרגל אומנם נשמעת כדבר מגעיל או כדבר שיכול לעורר חשש, אך למעשה, עם הטיפול הנכון מדובר בתופעה רפואית שאינה חמורה. פטריה בכף הרגל יכולה להיעלם תוך מספר ימים או מספר שבועות – תלוי מתי היא התגלתה, באיזה מצב ומתי התחיל הטיפול. היא לא אמורה להיעלם לבד, כך שהזנחה שלה עשויה להוביל למצבים הרבה יותר קשים.

זיהוי פטרת 

טיפול מתחיל לרוב כאשר הולכים אל רופא שמאבחן את הפטרת. ברגע שתזהו את התסמינים השונים להימצאות פטריות בכפות הרגליים, מוטב לכם לפנות אל הרופא. בין היתר, שימו לב למרווח שבין האצבעות. אם במרווח הזה אתם סובלים מגירויים או גירודים, ייתכן שיש לכם פטריות שם. גם התקלפות של העור, קשקשים, סדקים או שלפוחיות עשויים להעיד על פטריות.

התפשטות הזיהום עקב הזנחה 

מי שישים לב לתסמינים הללו ויזניח אותם, עשוי לסכן את עצמו בהתפשטות של הזיהום עקב הזנחה. מכיוון שפטריות הן יצור חי, כל עוד לא יתבצע שינוי בגישה כלפיהן, הן פשוט ימשיכו להתרבות ולגדול. הזיהום עשוי להחמיר ואף להתפשט למקומות שונים בכף הרגל.

אבחון 

האבחון של הפטרת יתבצע תחילה לפי סיפור המקרה של המטופל. הרופא יבחן את מצב כפות רגליו ויבין האם קיים בכלל חשש לפטריות. אם אכן מתקיים חשש כזה, הרופא עשוי לשלוח את המטופל לבדיקת מעבדה. העור שלו ידגם ויבחן תחת מיקרוסקופ. בבדיקה זו ניתן יהיה להבין האם מדובר בזיהום שמקורו בפטריות.

טיפול טבעי 

אם מדובר בזיהום קל, יומלץ טיפול טבעי בביתו של המטופל. הטיפול הטבעי שמבוצע באופן עצמאי יכול לסייע למטופל בהתמדה בטיפול. מדובר על טיפול נוח יותר, מכיוון שהמטופל יכול להתאים אותו לזמנים שלו. 

בטיפול זה, המטופל יקפיד על רחצה של כף הרגל בסבון ומים. כמו כן, המטופל יחליף את הגרביים ואת הנעליים שלו בצורה תדירה יותר. הוא ימנע משימוש בגרביים שאינן נקיות ויבשות.

טיפול תרופתי

אם המצב קצת יותר מתקדם, הרופא ימליץ למטופל להשתמש בתרופות שונות על מנת למגר את הפטריות. הטיפול התרופתי כולל משחות שיכולות למגר את הפטריות ולעצור את ההתרבות שלהן. כמו כן, יש טבליות שניתן לקחת דרך הפה במקרה של פטריה בכף הרגל.

פטרת ציפורניים בעקבות פטריה בכף הרגל

אחד הסיבוכים שעשויים להיגרם בעקבות פטריה בכף הרגל הוא פטרת הציפורניים. מדובר על גידול של פטריות מתחת לציפורניים בכפות הרגליים. הפטריות גדלות מתחת לציפורניים הללו וגורמות לזיהום שעשוי להסב נזק לציפורן בסופו של דבר. 

הופעת תסמינים חדשים

אם הופיעו אצלכם תסמינים חדשים בכפות הרגליים, ישנן כמה אפשרויות. ראשית, ייתכן שהטיפול שלכם לא אפקטיבי מספיק ושהוא לא מצליח למגר את הפטריות. שנית, ייתכן שכלל לא פניתם אל רופא ושיש לכם פטריות שכבר עוברות תהליך של התפשטות. כמו כן, יכול להיות שהטיפול שקיבלתם לא מותאם למצב שלכם מלכתחילה.

מניעה

כדי למנוע מבעוד מועד פטריות בכפות הרגליים, מומלץ להקפיד על היגיינה בכפות הרגליים כחלק מההיגיינה שאתם מקפידים עליה. כשאתם מתקלחים, מומלץ לשטוף את כפות הרגליים, לסבן אותן ואת המרווחים שבין האצבעות ולדאוג לייבוש. בנוסף, חשוב להקפיד על החלפה של גרביים בימים שבהם אתם צריכים ללכת עם נעל סגורה למשך זמן.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: