אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

פציעות ספורט אצל חיילים

בחור אוחז את הברך של הרגל בכלל כאב

חיילים רבים סובלים מפציעות ספורט שונות. הסיבות לפציעות הללו מגוונות אולם באופן כללי ניתן לומר שהן נובעות מכך שבפעם הראשונה החיילים מבצעים מאמץ גופנים שאליו הם לא היו רגילים לפני כן. בעזרת צעדים שונים ניתן למנוע את הבעיות הללו, או לטפל בהן במקרה שהן כבר הופיעו. כאן תקבלו את כל המידע שיעזור לכם בתור חיילים להתמודד עם הפציעות הללו.

פציעות ספורט

כאשר מדברים על פציעות ספורט הכוונה בדרך כלל היא לפציעות אורטופדיות שונות. בין הפציעות הללו ניתן למנות שברי מאמץ, כאבי גב וגפיים, פציעות בשרירים, דלקות בגידים וברצועות וכיו"ב. המכנה המשותף לכל הבעיות הללו הוא העובדה שהן יכולות להיגרם כתוצאה מעיסוק בספורט בצורה לא נכונה.

פציעות ספורט בקרב חיילים

עבור חיילים רבים החוויה הראשונית בצבא היא חוויה של עומס אימונים שאותו הם לא חוו בחיי האזרחות. מלבד הקושי הנפשי שמלווה חיילים בתחילת דרכם, העומס הפיזי על הגוף שלא היה רגיל לעומס כזה עד עכשיו עלול להוביל לאותן פציעות שעליהן דברנו. בעזרת הכנה נכונה ניתן להפחית חלק משמעותי מהפציעות הללו, וגם במקרה שהן הופיעו חשוב לדעת שאפשר לטפל בהן.

צעדי מניעה

כל איש מקצוע בתחום של רפואת ספורט וחיילים יאמר שהדבר החשוב ביותר הוא למנוע את הפציעות עוד לפני שהן מתרחשות. ההמלצה הראשונה היא להתחיל להרגיל את הגוף למשטר אימונים עוד לפני הגיוס לצבא. בצורה הזו גם מרגילים את הגוף לעומסים, ולא מביאים אותו בבת אחת למצב שבו הוא לא היה מעולם.

אולם הרווח המשמעותי יותר בדרך הפעולה הזו הוא שבמקרה שבו יש לכם פציעה מסוימת שאתם לא יודעים עליה כיון שמעולם לא ביצעתם פעילות גופנית, תוכלו לגלות את הפציעה הזו עוד לפני הגיוס ולתת לה את המענה המתאים. ברגע שתגלו אותה כאשר אתם נמצאים כבר בתוך המערכת, הטיפול בה יהיה הרבה יותר מורכב.  

בחירת נעליים

כל חייל מקבל זוג נעליים ביומו הראשון בצבא, ואילו חיילים בתפקידי לוחמה נדרשים גם להביא נעלי ספורט. לנעליים יש תפקיד קריטי בעולם של פתיעות ספורט, ופציעות ספורט רבות הן תוצאה ישירה של שימוש בנעליים לא מתאימות. לאור זאת, הקפידו לבחור נעליים בצורה נכונה. הנעליים צריכות להיות מתאימות לכף הרגל שלכם מבחינת הרוחב, וארוכות בחצי ס"מ מאורכה של כף הרגל.

נעל לא מתאימה יכולה לעוות את צורת ההליכה שלכם, לגרום לפצעים בכפות הרגליים ואף להוביל לכאבי גב חריפים. גם אם בפעם הראשונה לא הביאו לכם נעל מתאימה, אל תוותרו עד שתקבלו זוג נעליים שמתאימים לכם בצורה הטובה ביותר. על נעליים אסור לכם להתפשר בשום פנים ואופן.

התאמת מדרסים

לא מעט אנשים באוכלוסייה עושים שימוש במדרסים כדי לתקן עיוותים שונים בהליכה שלהם. עבור חיילים רבים המדרסים הם המחסום האחרון בפני פציעה, ואם אתם צריכים מדרסים אל תחכו איתם. מומלץ לעשות את המדרסים עוד לפני הגיוס ולא לחכות למצב שבו רק בעקבות פציעה רופא של הצבא יבחין שאכן אתם זקוקים למדרסים.

כאשר עושים מדרסים חשוב לעשות אותם במקום שמתאים לכם את המדרסים באופן אישי, ומבצע את ההתאמה בצורה מקצועית. למדרסים טובים יש יכולת נהדרת למנוע באופן מוחלט פציעות ספורט שונות. גם אם באזרחות לא עשיתם שימוש במדרסים, חשוב לזכור שבצבא העומס שאליו אתם חשופים הוא גדול יותר, ולכן סביר מאוד להניח שכעת אתם כן זקוקים למדרסים.

התאמנו בצורה נכונה

אחרי שבחרתם נעליים בצורה טובה והרגלתם את הגוף שלכם למאמץ פיזי ממושך, חשוב לבצע את האימונים השונים בצורה נכונה. לא משנה האם מדובר על ריצה למרחקים ארוכים, סחיבת משקלים כבדים או כל פעולה מאמצת אחרת, בצעו את הפעולות בצורה נכונה. ביצוע לא נכון מוביל באופן וודאי לפציעות ספורט.

גם לאחר פציעה, אין שום סיבה להפסיק להתאמן אולם מה שחשוב לעשות זה לחזור בצורה מדורגת, ולבצע תרגילים שלא יחמירו את המצב. ספורט יכול גם לעזור לכם להשתקם טוב יותר מפציעות אורטופדיות. בכל מקרה, ברגע שאתם חוזרים להתאמן לאחר פציעה היו קשובים לגוף שלכם, והפסיקו להתאמן מיד כאשר מופיע תחושת כאב הכי קטנה.

היגיינת כף רגל

דבר נוסף שחיילים לא מודעים אליו הוא החשיבות הרבה שיש לשמירה על היגיינת כף רגל. ברגע שכף הרגל לא מספיק נקייה עלולים להתפתח עליה פצעים שונים, מה שלא יאפשר לכם לדרוך עליה בצורה הנדרשת. ברגע שהדריכה לא מבוצעת כראוי מתחילים כאבים שמהר מאוד יכולים להתפשט מכף הרגל ועד לגב התחתון.

השמירה על היגיינה היא תנאי הכרחי לכך שבכף הרגל שלכם לא יהיו פצעים. הקפידו להחליף גרביים בכל יום, לשטוף את כפות הרגליים שלכם במים וסבון ולנגבן היטב עד לייבוש מוחלט. בצורה הזו הרגל שלכם תהיה שמורה מפטריות ופצעים שונים, והסיכוי לפציעות ספורט יהיה קטן יותר. עשו שימוש בגרביים נושמות כדי שהן לא יצברו זיעה ובקטריות שונות עם הזמן.

זהו כמה שיותר מהר פציעת ספורט

אחת הבעיות הרווחות בקרב חיילים היא הזנחה של הפציעות הללו. ישנם לא מעט מקרים שבהם פציעת ספורט לא מאוד חמורה הסבה לחייל נזק משמעותי בשל העובדה שהוא לא מיהר לדווח על הפציעה, והמשיך לשדר עסקים כרגיל על אף הכאב. חשוב לזכור שבפציעות ספורט אי טיפול גורם באופן ישיר להחמרה במצב של הפציעה, ולכן אתם חייבים להפסיק את שגרת האימונים מיד.

התייעצו עם איש מקצוע

בשנים האחרונות התחום של רפואת ספורט וחיילים עבר שינוי משמעותי בשל ההבנה שמדובר על תחום נפרד בתוך עולם הרפואה. כדי לקבל את המענה הטוב ביותר עבורכם פנו לרופא שמומחה בתחום ויוכל לעזור לכם לאבחן מה המקור לפציעה שלכם וכיצד ניתן לטפל בה ולמנוע את חזרתה.

לסיכום

פציעות ספורט בקרב חיילים הן לא גזרת גורל, ובעזרת צעדים שונים ניתן למנוע אותן. גם אם אתם כבר סובלים מהפציעות יש דרכים שונות שיכולות לעזור לכם להתגבר עליהן. פנו למומחה בתחום של רפואת ספורט ותוכלו לקבל מענה.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: