אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

פצעים בכף הרגל

פצע הוא חבלה בעור שיכול להתפתח במימדים שונים מחתך קטן עד לכדי כיב עמוק מאד אשר יכול להגיע אפילו עד העצם.
הפצעים יכולים להיות מורכבים כאשר ישנם הפרשות או לחילופין ללא הפרשות, דלקות וזיהומים
ישנם הרבה סוגי פצעים שנוצרים על רקע:

סוכרת
אי ספיקה ורידית
אי ספיקה עורקית
טראומה
כוויות
כיבים על רקע של הקרנות.
הנפוץ ביותר – פצעי לחץ
לאחר איבחון נכון של הגורם לפציעה, משך זמן הפציעה המרפאה בונה תוכנית ייחודית למטופל שכוללת הסרת הגורם הבעייתי והחלת הטיפול מותאם לבעיה, בכדי להגיע לריפוי מוחלט.
אנו משתמשים בכל הטכנולוגיות הקיימות מסוגי חבישות שונות הכוללות:
פדים, משחות, ג'לים וכדו' ועד שימוש במיכשור מתקדם.

שילוב נכון של כל הגורמים הללו יסייעו להביא את הפצע להחלמה מלאה, מהירה ומניעת הישנותה.

יש מצבים בריאותיים, שמהם סובלים במהלך החיים, שהם רחוקים מלהיות סימפטיים. מצבים כמו למשל – פצעים בכף הרגל. בשל העובדה כי מדובר במקום מאוד רגיש, שבולם את יכולת ההתניידות הטבעית, מגרד, לא נוח, וכיוצא בזאת, רבים הם אשר היו מוותרים על "התענוג" בחפץ לב.

פצע בכף הרגל הוא פצע שחוזר שוב ושוב להציק לכם, כאשר בשלב מסוים הוא יכול להגיע לכדי זיהום, ומצב העניינים יחמיר, במידה ולא תקדימו לטפל בו באופן אינטנסיבי ומקצועי.

סביר להניח, כי תסבלו מכאבים קשים וממושכים, תחוו את תחושת הצריבה, ותרגישו טוב מאוד את הנפיחות במקום. ואולי מה שהכי גרוע, שהניידות שלכם תהיה מוגבלת, כל עוד הפצעים בכף הרגל לא טופלו כהלכה, מה שיאפיל על איכות החיים שלכם באופן ניכר. על מנת שתדעו להתמודד עם מצבים שכאלו, טוב תעשו באם תקראו בעיון את המוצג במאמר זה, למן תחילתו ועד לסיומו.

מה גורם להיווצרות של פצעים בכף הרגל?

אנו משוכנעים, שכרגע מעסיקה אתכם, יותר מכל, מה בכלל גורם להיווצרות של פצעים בכף הרגל? ובכן, עם יד על הלב, אין רק גורם אחד, כי אם יש מספר גורמים לכך. ולפני שנצלול לעומק הגורמים, נציין כי הפצעים הכי שכיחים באזור כך הרגל עשויים לחול באמצעות מחלה של כלי הדם, ובתרגום חופשי – כאשר סובלי מחוסר ספיקה של ורידים כרונית, או מנזק עצמי, כמו גם ממחלת עורקים היקפית. ועתה, הגיע הזמן לפרט, במגבלות המאמר, את הסיבות השכיחות ביותר להיווצרות של הפצעים בכפות הרגליים, והרי הן מוצגות לפניכם כלהלן –

  • תפקיד העורקים לשאת באופן מיטבי את הדם מהלב ליתר חלקי גוף האדם. ישנם מצבים, שבהם חל "צמצום בעורקים", וזה עשוי לקרות באמצעות רובד. להיבט זה נהוג לקרוא מחלת עורקים היקפית קשה, אשר חוסמת את הרקמות ואת העור מלהצליח להבריא כהלכה, בשל אי אספקה נכונה של דם. גם הנזק הכי מזערי לעור, כמו חתך שקורה בטעות או קיומה של יבלת, עשוי להוביל להיווצרות של פצע בתוך כף הרגל.
  • פצעים בוורידים. באופן כללי, נבהיר, כי תפקיד הוורידים להחזיר את הדם לתוך הלב מן הרגליים שלכם, ומכל יתר איברי הגוף. לעתים, עשוי להיגרם נזק לוורידים, או סוג של חסימה, שלא מאפשרת זרית דם תקינה. חוסר ספיקת ורידים קשה עשויה להסב לדם לכדי הצטברות, במקום המסלול הטבעי, ובשל זאת, ייווצר פצע פתוח בכף הרגל, שמאוד קשה להבריא ממנו, בפרט באם לא טיפלתם בו מבעוד מועד.
  • יש לפעמים תופעה של פצע ברגל כתוצאה של נזק עצבי, שקורית במחלת הסוכרת. פצעים שכאלו יופיעו, לרוב, בחלק התחתון של כף הרגל, ולא קל להבחין או לחוש בהם.

מה הפרוגנוזה הכללית של פצעים בכף הרגל?

הפרוגנוזה הכללית של פצעים בכף הרגל, משתנה מחולה לחולה. כאשר זרימת הדם אינה מספקת, על מנת לקדם את תהליך ההבראה, שמא תיאלצו לעבור פרוצדורה רפואית, שבה יסירו כל חסימה בכלי הדם, או לחלופין שיתקנו מקומות שידועים כבעייתיים. בטרם יומלץ לכם על הליך כירורגי, כזה או אחר, לשם טיפול בפצע שנוצר בכף הרגל, הרופא המנתח יבחן לעומק את מידת הנזקים שנגרמה לעורקים או לוורידים שלכם. ובאופן מדויק יותר, הפרוגנוזה של פצע בכך הרגל, עם זרימת דם שאינה לוקה בחסר, לרוב נרפאת כליל בתום שלושה חודשים. תמיד ישנם סיכונים של הישנות המצב, בשליש מן המקרים שבהם מבריאים לגמרי, בשל חוסר באמצעי מניעה וטיפול אינטנסיבי. כאשר סובלים מפצע עמוק מדי בכף הרגל, שנהיה כבר קשה למדי, וזרימת הדם משתבשת, כי אז נדרש לעבור הליך כירורגי דחוף, מה שאמור שציר הזמן של ההחלמה יהיה רב יותר.

מה הם התסמינים העיקריים של פצעים בכף הרגל?

נתחיל בעובדות הברורות מאליהן. פצעים בכף הרגל יכולים להיות שטחיים, כמו גם רציניים מאוד. בתחילת הפצעים תבחינו במראה הדומה למכתש אדמדם, או כעין גומחה על גבי העור. במקרים קשים יותר, הגוף שלכם יפתח נוכחות לא רצויה של מוגלה. במידה ואתם סובלים מנזק עצבי בכפות הרגליים שלכם, תרגישו בוודאי כי אבני חצץ זעירות תוקפות אתכם פעם אחר פעם, ולא מרפות ממכם. התחושות הללו עלולות להחמיר עם מצב שהופך להיות קשה מדי, או שנועלים נעליים צמודות מדי. עם תהליך ההתבגרות, ויש שיאמרו עם תהליך ההזדקנות, אפשר להיחשף למחלת הסוכרת, מה שמחייב בדיקה תמידית של כפות הרגליים, לשם זיהוי של נזקים ואזורים דואבים, מה שמחייב ייעוץ של רופא מומחה. 

כיצד מבצעים אבחון של פצעים בכף הרגל?

הדרכים לאבחון של פצעים בכף הרגל, מחייבות ביצוע של כמה בדיקות שכיחות, עבור גילוי של מחלות עורקים. הבדיקות הללו מתבצעות במספר דרכים, לרבות אלו שיוצגו כעת לפניכם –

  • מישוש פיסי של הרופא באצבעות שלכם – הרופא צריך ממש לחוש את מצב הקרסול, כמו גם את המצב הפיזי של כפות הרגליים, על מנת להבחין במידה ויש חריגות או סטיות בלחץ של הדופק שלכם.
  • הרופא יבצע תרבית של הפצעים בכף הרגל שלכם – במידה והרופא חושד בקיומו של זיהום בכף הרגל שלכם, סביר להניח, כי הוא ייקח דגימה מהפצעים שבכף הרגל שלכם, וזאת על מנת לקבוע באופן חד משמעי את הסוג המסוים של החיידקים שקשורים להיווצרות של הפצע בכף הרגל שלכם.
  • השלב הבא בבדיקות שתעברו, מן הסתם, יתבטא בלקיחת בדיקות דם מקיפות. שמא יילקחו מכם כמות רבה של מבחנות, על מנת למצוא עדות ספציפית לקיומו של זיהום בדם.
  • סביר להניח, כי הרופא יחליט לבצע הערכה של זרימת הדם, כזאת שמונעת מתהליך החלמה טבעי. הרופא ימליץ על מעבר של בדיקת לחץ בקרסול ברכי, או לחלופין על בדיקת אולטרסאונד דופלר עורקי. סביר להניח, שתעברו אף בדיקה של צילום רנטגן של העורקים, על ידי הזרקה של חומר ניגוד צבעוני, בהנחה שאתם לא אלרגיים לחומר שכזה.
  • יש לשער, שהרופא שלכם ישלח אתכם לעבור בדיקות של צילומי רנטגן, אם אר איי וסי טי, על מנת למצוא עדות מוכחת של קיום הסבת נזק לעצמות אשר נמצאות מתחת לפצעים כרוניים בכף הרגל. 
על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: