אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

פצעי לחץ ברגליים

כף רגל של בחורה

פצעי לחץ ברגליים עלולים לגרום לסבל רב למי שיש לו אותם. אולם מעבר לסבל הרב שאותו פצעי לחץ גורמים בכל מקום בגוף, כאשר מדובר על פצעי לחץ ברגליים הם גם עשויים לגורם לעיוות מסוים בצורת ההליכה, מה שיכול להוביל לכאבי רגליים, ברכיים ובשלב מתקדם יותר גם לכאבי גב. אנחנו כאן כדי לתת לכם את כל המידע שאתם צריכים על פצעי לחץ ברגליים.

פצעי לחץ

פצעי לחץ הם פצעים שנגרמים כתוצאה מעומס מסוים או לחץ על אזור כלשהו בגוף. הפצעים הללו בדרך כלל ניתנים לאבחנה מבחוץ, ובמקרים רבים הם עלולים לגרום לתחושת אי נוחות רבה. במקרה שבו מגלים את הפצעים בשלב ראשוני יש להבין מהו מקור הלחץ ולפעול להסרתו כמה שיותר מהר. כאשר מדברים על פצעי לחץ ברגליים ישנם מספר גורמים שכיחים לתופעה.

שימוש בנעליים לא מתאימות

הגורם הראשון ואולי הנפוץ ביותר לפצעי לחץ ברגליים הוא שימוש בנעליים לא מתאימות. ברגע שהנעל לא מתאימה על הרגל היא עלולה ללחוץ עליה בנקודות מסוימות, דבר שמהר מאוד יכול לגלוש לפצעי לחץ. כמובן, אסור שהנעל תהיה גדולה מידי כיון שאז היא לא מחזיקה את הרגל בצורה הנדרשת, אולם ברגע שהנעל קטנה מידי הדרך לפצעי לחץ קרובה מתמיד.

בעיות שונות בזרימת הדם

עבור אנשים שסובלים מבעיות בזרימת הדם כמו מעשנים, מי שסובל מלחץ דם גבוה או מבעיה בקרישת הדם, אנשים בעלי וורידים בולטים וכיו"ב עלולים גם לסבול מפצעי לחץ ברגליים. במקרים הללו הפצעים נגרמים עקב בעיה בזרימת הדם אל כף הרגל וממנה, מה שמוביל בצורה ישירה ללחץ רב על הרגליים.

אי תנועה לאורך זמן רב

פצעי לחץ נפוצים גם בקרב מי שלא הזיזו את הרגליים זמן רב. הפצעים הללו שכיחים בעיקר אצל חולים ששכבו במיטה לאורך זמן רב ולא הזיזו את הגוף, מה שיכול לגרום להצטברות של נוזלים במקומות שונים ברגליים ולכן גם לפצעי לחץ.

פעילות ספורטיבית בצורה לא נכונה

גורם נוסף הוא ביצוע של פעילות ספורטיבית בצורה לא מתאימה. בעת פעילות ספורטיבית מופעל עומס לא קטן על הרגליים, ולכן הוא הפעילות לא מתבצעת בצורה הנכונה, העומס הזה יכול להיות מתורגם ללחץ לא טוב על הרגליים. ברגע שהפעילות מבוצעת בצורה ממושכת סביר להניח שהיא תוביל בסופו של דבר גם לפצעי לחץ ברגליים.

אי שמירה על היגיינה

קיים קשר הדוק בין אי שמירה על היגיינה ברגלים לבין פצעי לחץ, בעיקר כאשר מדברים על פצעים בכפות הרגליים. ברגע שהרגלים לא מטופלות היטב מבחינה היגיינית, אז מצטברים בקטריות וחיידקיים באזור האצבעות וכף הרגל. לאחר מכן כל לחץ קטן יכול לגרום לפצעים ברגל, דבר שהיה נמנע אם השמירה על היגיינת הרגל הייתה מבוצעת כראוי.

אבחון אצל רופא

התסמין המובהק ביותר לפצעי לחץ ברגליים הוא כאב. הכאב יכול לבוא לידי ביטוי הן בזמני מנוחה שבהן הרגליים לא זזות וכמובן גם בזמני תנועה כמו הליכה או כל פעילות ספורטיבית אחרת. ברגע שעולה אצלכם חשש שאתם סובלים מפצעי לחץ ברגליים, חשוב לפנות כמה שיותר מהר אל רופא מומחה על מנת להבין מה המקור של הפצעים כדי לדעת איך לטפל בהם.

שימוש בכריות ועזרים שונים למניעת פצעי לחץ

כאשר הפצעים נגרמים כתוצאה מישיבה או שכיבה ממושכת ללא תנועה, חשוב לעשות שימוש בכריות מיוחדות שנועדו למנוע פצעי לחץ במצבים הללו. הכריות עשויות מחומר מיוחד שגורם לדם להמשיך לזרום על אף חוסר התנועה באזור הדומם, וכך הכרית למעשה מונעת את היווצרותו של פצע לחץ באזור שהוא היא נמצאת.

עבור מי שנמצאים בשכיבה זמן רב ללא תנועה מומלץ לעשות שימוש במזרון מיוחד שנועד בדיוק עבור המצבים הללו, ובדומה לכרית גם הוא נועד למנוע מצב שבו נוצרים פצעי לחץ. אם ניתן כדאי שהחולה יבצע תזוזות מידי פעם וישנה את התנוחה שלו לעיתים קרובות. הדבר הזה מונע מצב שבו אזור שלם בגוף לא יהיה בתנועה למשך זמן רב.

שימוש נכון בנעליים והתקנת מדרסים

חלק גדול מהאוכלוסייה עושה שימוש במדרסים על מנת למנוע כאבים אורטופדיים שונים. גם במניעה של פצעי לחץ למדרסים יכול להיות תפקיד חשוב, כיון שהם משפרים את התנוחה שבה כף הרגל נמצאת. במקרים רבים הפצעים נגרמים כיון שכף הרגל לא מונחת בנעל בצורה הנכונה, דבר שמדרס יכול לתקן ברגע. הקפידו לבצע התאמה אישית של מדרסים כדי להשיג נוחות מלאה לכף הרגל.

מנוחה מפעילות ספורטיבית

במידה ופצעי הלחץ נגמרו לאחר פעילות גופנית בצורה לא מידתית, הקפידו על מנוחה לתקופה שתאפשר לפצעים להחלים. גם אחרי שאתם חוזרים לפעילות מלאה הקפידו להקשיב לגוף שלכם ולוודא שהפצעים הללו לא חוזרים. יחד עם הרופא נסו להבין מה בדיוק גרם לאותם פצעים, ומהי הדרך שלכם למנוע את חזרתם גם כאשר אתם חוזרים לפעילות ספורטיבית מלאה.

הקפידו על היגיינה בכף הרגל

כאמור, להיגיינה בכף הרגל ישנה השפעה מכרעת על פצעי לחץ. הקפידו על שימוש בגרביים איכותיות שמונעות הצטברות של זיעה, חיידקים ובקטריות שונות באזור כף הרגל. החליפו את הגרביים בכל יום ובצעו שטיפה יסודית של כף הרגל במים וסבון. בצורה הזו אתם מפחיתים את הסיכוי לפצעים ופטריות שונות בכף הרגל, דבר שיכול מהר מאוד להוביל לפצעי לחץ.

התייעצו עם רופא מומחה

כפי שהבנתם, לפצעי לחץ ברגליים יכולות להיות השלכות הרות גורל, ולכן חשוב לטפל בהן כמה שיותר מהר ובצורה היעילה ביותר. פצעים בכף הרגל מהר מאוד יכולים להידרדר לכיוון של פצעי לחץ ברגליים ולכן חשוב למצוא רופא שזהו תחום ההתמחות שלו. בשלב הראשון הרופא יאבחן את המקור של הפצעים ולאחר מכן יוכל לתת לכם דרך טיפול שתעזור לכם להתגבר על הפצעים אחת ולתמיד.

לסיכום

פצעי לחץ ברגליים יכולים להיגרם בשל מספר סיבות, כאשר המכנה המשותף לכולם הוא לחץ מסוים שמופעל על אזור ברגל לאורך זמן ממושך. חשוב לטפל בפצעים הללו ברגע שאתם מבחינים בהם, כדי למנוע מצב חמור הרבה יותר.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: