אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

שטף דם בציפורן כף הרגל מה עושים?

שטף דם בציפורן דף הרגל

"אאוץ'" נפלט לכם בקול רם, בשנייה שבה אצבע החמישית של כף הרגל שלכם פגשה את קצה השידה שעומדת ליד המיטה שלכם. למען האמת קיים סיכוי גדול שיצא לכם משהו הרבה יותר רציני מרק אאוץ' – אבל מפאת הצנזורה הספרותית אנחנו לא נשתמש כאן במילים חזקות יותר.

בטוחים שהסיטואציה בה אחת מהאצבעות שלכם ברגל חוטפת מכה כואבת במיוחד, היא סיטואציה שחזרה על עצמה כמה וכמה פעמים בחיים שלכם.

הכאב חולף כעבור מספר שניות, מה שלוקח לו הרבה יותר זמן לחלוף זהו אותו שטף דם שנוצר בעקבות המכה.

למה הוא נוצר, למה לוקח לו כל כך הרבה זמן לעבור (בערך מאותה הסיבה למה הציפורניים ברגליים מתארכות פרק זמן ארוך יותר מהציפורניים בידיים) ואיך ניתן להקל על הכאב שיכול להישאר איתכם לתקופה מאוד ארוכה.

 מה גורם לשטפי דם בציפורניים של הרגליים

בראש ובראשונה נציין, שמדובר בפציעה הנפוצה ביותר בקרב ספורטאים דוגמת טניסאים או אנשים שעוסקים הספורט המחייב ריצה.

בנוסף, מכות דוגמת הפלת חפץ כבד על האצבע של הרגל או כל טראומה אחרת, שכוללת בתוכה פגיעה באזור הציפורן של כף הרגל – כל אלה גורמות לאותה המטומה (השם המדעי של שטף דם מתחת לציפורן).

הסיבה לכך, שגם פגיעה קטנה יכולה לגרום לשטפי דם מתחת לציפורניים בכפות הרגליים, היא שמדובר בנימי דם עדינים עד מאוד, שיכולים להיקרע בקלות (זה כבר מבלי להרחיק לכת ולדבר על פציעות רציניות באמת באזור של הציפורניים).

 סיבות נוספות להופעתם של שטפי דם

לעיתים, גם תרופות מסוימות או מחלות מסוימות יכולות לגרום לשטפי דם בציפורניים ברגליים. אך לרוב לא יהיה מדובר בשטפי דם המתרכזים אך ורק באזורים של הציפורניים ולכן אם מדובר בשטפי דם באזורים אלה – ככל הנראה אין באמת סיבה אמיתית לדאגה.

 למה לוקח זמן רב לשטפי דם בציפורניים של כף הרגל להיעלם?

נימים שמתפוצצים וגורמים לאותם שטפי דם, בעצם גורמים לכך שכמות דם מסוימת נשפכת לתוך האזור מתחת לציפורן ומתרכזת שם. מכיוון שלדם הזה שנשפך אין באמת מקום להתפנות אליו, הוא נלכד מתחת לציפורן.

ככל שהציפורן צומחת וזזה קדימה, כך גם הדם שמתרכז מתחת לציפורן זז ביחד עם הציפורן, עד שהוא פשוט משתחרר מהאזור ונעלם כלא היה.

 איפה טמונה הבעיה?

הבעיה טמונה בכך, שלציפורניים ברגליים לקוח זמן רב יותר לצמוח מאשר לציפורניים בכפות הידיים ובשל כך, הדם שמתרכז מתחת לציפורן של כף הרגל עלול לגרום לחץ וכאב לאורך הזמן.

האם יש דרך לטפל בזה? ובכן, התשובה היא כן, ישנה דרך.

 מהי הדרך?

אם אכן מדובר בכאב גדול וחוסר נוחות גדול אף יותר – ניתן לגשת לכירורג, שיחורר את החלק העליון של הציפורן וינקז את הדם שנלכד מתחת לציפורן.

בצורה זו, הלחץ שנובע מהדם שנלכד מתחת לציפורן ישתחרר ואנחנו נרגיש הקלה מידית.

 סיבות לדאגה

כאמור, לרוב מדובר בסיבה מאוד בנאלית למה נוצר לכם שטף דם בציפורניים של הרגליים.

אך יש מקרים מסוימים בהם מדובר בסימן אזהרה רציני של הגוף ומוטב לא להתעלם ממנו. מתי מדובר במקרה שכזה?

בראש ובראשונה, כאשר שטפי דם מופיעים אצלכם לעיתים קרובות (מדי), לא נובעים ממכה כלשהי שקיבלתם.

בנוסף, אם מדובר באזורים נוספים בגוף בהם מופיעים לכם שטפי דם וגם להם יש תדירות גבוהה יותר מהסביר – זוהי נורת אזהרה נוספת שמוטב לא להתעלם ממנה.

בזמן ששטפי דם אלה יכולים להיות תסמינים של מחלות כאלה ואחרות, שטפי דם בציפורניים גם יכולים להיות סימן לסרטן העור.

לכן, בכל מקרה שבו אתם לא בטוחים במאה אחוז האם אכן קיבלתם מכה, או שמדובר בשטפי דם רבים או כאלה שלא חולפים תוך פרק זמן סביר – מוטב לגשת לרופא ולבדוק את העניין לעומק.

 האם ניתן להימנע משטפי דם בציפורניים?

בגדול זה כמו לנסות למנוע מילדים קטנים ליפול בזמן שהם משחקים. במידה וקיבלתם מכה באזור של ציפורן של כף הרגל – הסיכויים לכך שתפתחו שטפי דם באזור הפגוע הם סיכויים גבוהים, שאין הרבה מה לעשות בנוגע אליהם.

אם בכל זאת מתעקשים למצוא דרכים להימנע כמה שיותר מפגיעות כאלה – יש צורך בערנות גדולה בפעולות היום יום שלנו.

בנוסף, גם טיפולים קוסמטיים בציפורניים שלנו (דוגמת מניקור ופדיקור פשוטים לכאורה) יכולים לגרום להופעת שטפי דם, לכן חשוב להגיע לאנשי מקצוע בעלי וותק וניסיון רבים – על מנת להימנע ככל שניתן מפגיעות באזור הציפורניים.

ואם כבר הזכרנו את עניין הספורטאים והפציעות האופייניות להם, נרצה לחדד נקודה שבה חשוב מאוד לנעול נעליים נוחות וטובות, שאינן מפעילות לחץ מיותר על אזור הציפורניים של כף הרגל – דבר שעלו לגרום אף הוא להופעת שטפי דם.

 ולבסוף – האסתטיות שבעניין נכון, אין זה נעים להסתובב עם שטף דם באזור הציפורניים, אל לרוב מדובר במראה מעט פחות אסתטי ותו לא. וטוב שכך.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: