אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

תסמינים של כף רגל סוכרתית

תסמינים של כף רגל סוכרתית

כמעט כולנו מכירים תסמינים למחלות קלאסיות. תסמינים של שפעת, אבעבועות רוח, תסמינים של התקף לב, תסמינים של שבץ ואפילו תסמינים של מחלת הקורונה, שנכנסה לחיינו לא מזמן. אנחנו מכירים את התסמינים משתי סיבות עיקריות – העלאת המודעות בתקשורת ובמדיה, או מתוך ניסיון עבר. למחלות שונות יש סיבוכים מיוחדים עם תסמינים שלא כולם מכירים. הכרה של תסמינים חשובה, מכיוון שהיא מאפשרת הבנה של מצב רפואי בעייתי, ומזמנת טיפול מהיר שעשוי למנוע הדרדרות. אלו התסמינים של כף רגל סוכרתית.

סיבוכים לחולי סוכרת מכל הסוגים

אנחנו רגילים לשמוע על מחלת הסוכרת כעל מחלה שטיפול נכון ויעיל בה עשוי לאפשר לחולה לחיות חיים כמעט רגילים, עם איכות חיים גבוהה. למרות זאת, ישנם חולי סוכרת שלא מצליחים לטפל בעצמם בצורה הטובה ביותר, או שהמצב שלהם פחות טוב משל חולים אחרים, והם סובלים מסיבוכים רבים.

בין הסיבוכים הללו ניתן למנות סיבוכים במערכת הדם, במערכת הראייה, בכליות, במערכת העצבים ובמערכת החיסונית. הסיבוכים של מחלת הסוכרת לא חפים על חולי סוכרת מסוג 1, הידוע גם כסוכרת הנעורים, או על חולי סוכרת מסוג 2, הידועה כתנגודת לאינסולין. אחד הסיבוכים המשמעותיים ביותר שחולה סוכרת עשוי לקבל הוא כף רגל סוכרתית.

כף רגל סוכרתית

כף רגל סוכרתית היא מצב בו כף הרגל של החולה נפגעת כתוצאה ממחלת הסוכרת. במחלת הסוכרת, בין אם מדובר על סוכרת מסוג 1 או סוכרת מסוג 2, רמת הגלוקוז בדם גבוהה במיוחד, מה שמוביל לפגיעה במערכות שציינו אותן מקודם. הפגיעה הזאת עשויה לבוא לידי ביטוי בכף הרגל. 

החולה מאבד את התחושה שלו בכף הרגל, בתהליך הדרגתי יותר או הדרגתי פחות, שבסופו החולה עשוי שלא לחוש כלל בגירויים שונים עקב פגיעה עצבית משמעותית. כמו כן, עשויים להיווצר זיהומים ונמקים כתוצאה מחסימה של כלי דם, עקב פגיעה בכלי הדם שממנה נוטים לסבול חולי סוכרת, בעיקר אלו שנמצאים בהשמנת יתר.

מתי הולכים לבדיקה?

ברוב המחלות נשמר עיקרון פשוט – ככל שתלכו מהר יותר לבדיקה אצל רופא ותגלו את המחלה, הסיבוך, הפציעה או התופעה הרפואית ממנה אתם סובלים, כך ניתן יהיה לטפל בכל בצורה טובה יותר עם אחוזי החלמה וודאיים יותר.

הדבר הזה נכון גם לגבי כף רגל סוכרתית. ככל שעולה החשד מוקדם יותר, כך ניתן להגיע אל הרופא מהר יותר ולהתחיל באחד מהטיפולים השונים. באמצעות הכרת התסמינים השונים ניתן להבין מתי יש צורך בפניה אל רופא לצורך בדיקה.

איבוד תחושה

איבוד תחושה הוא תסמין משמעותי וראשוני שנגרם לאנשים שסובלים מכף רגל סוכרתית. כשאנחנו מדברים על איבוד תחושה אצל אנשים עם כף רגל סוכרתית, אנחנו מדברים על איבוד תחושה בכף הרגל עצמה. איבוד התחושה עשוי להיגרם בעוצמות שונות, באזורים שונים ובהתאם לגירויים שונים.

ניתן להמחיש זאת בצורה טובה על ידי הבדיקה שמבצע הרופא. אם רופא יבדוק את כף הרגל שלכם, כדי להבין מה מצב כף הרגל הסוכרתית, הוא יבצע גירויים שונים, כמו צביטה, דקירה, יצירת מגע ושינויים טמפרטורה מבוקרים, על מנת שהוא יוכל להבין לאילו גירויים הרגל שלכם מגיבה ובאילו עוצמות.

הופעת פצעים בכף הרגל

חולים בסוכרת? אם שמתם לב לפצעים שהופיעו באורח פלא בכף הרגל שלכם, הדבר צריך לעורר נורת אזהרה. פצעים כמעט ולא מופיעים ככה סתם. פצע עשוי להיגרם מאובייקט זר. למשל, דריכה על חפץ חד עשויה לגרום לפצע.

אז מדוע חולים בסוכרת לא מרגישים את הפצעים הללו לפעמים? הדבר קורה בעקבות איבוד התחושה שציינו מקודם. איבוד התחושה מוביל לכך שהחולה אינו חש בגירויים כואבים, כמו דקירות בכף הרגל, מה שעשוי לגרום לאדם הסוכרתי לפצוע את עצמו שלא במודע. חתכים, שריטות, חורים ואפילו כוויות, שנגרמות עקב אי תחושה לחום או קור, עשויים להוות אינדיקציה לכף רגל סוכרתית.

שינויים עוריים 

כשאנחנו מדברים על שינויים עוריים במקרה הזה, אנחנו לא מדברים על פצעים שמופיעים על העור, אלא על שינויים במצב הרגיל כביכול של העור עצמו. למשל, אם הטמפרטורה של העור בכף הרגל משתנה, הדבר עשוי להעיד על זיהום שמתפתח בכף הרגל או על נמק. גם שינויים בצבע של העור עשויים להעיד על כך ולרמוז למצב של כף רגל סוכרתית.

עיוות כף הרגל

במצבים חמורים ומתקדמים, כף הרגל עשויה לקבל עיוות. כתוצאה מזיהומים שונים למשל, עשויות להיווצר בצקות. הבצקות הללו עשויות להקנות לכף הרגל מראה ששונה מהמראה הנורמאלי שלה. ניתן להשוות את כף הרגל שלכם אל כף הרגל השנייה ולהבחין בהבדלים, או להשוות אל כף רגל של אדם בריא.

סימנים חיצוניים 

ישנם סימנים נוספים, שאינם בדיוק תסמינים, אך עשויים להעיד על כף רגל סוכרתית. למשל, חולה סוכרת ששם לב לכתמים עם ריח רע בנעליים שלו או בגרביים שלו, עשוי להיות בעל כף רגל סוכרתית, מכיוון שכתמים אלו נגרמים בעקבות הפרשות של זיהומים מכף הרגל.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: