אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

תסמינים של ציפורן חודרנית – המדריך המלא

אם אתם מכירים את התחושה הכואבת הזו בציפורן, בוודאי גם אתם הייתם רוצים לדעת כיצד מאבחנים ציפורת חודרנית, מהם התסמינים שלה ואיך מטפלים בה בצורה הכי יעילה וכזו שמחזיקה גם לטווח הרחוק ומאפשרת איכות חיים מקסימלית. כל מה שרציתם לשאול על ריפוי ציפורן חודרנית ולא היה לכם את מי, במאמר המקצועי שלפניכם.

מה זה ציפורן חודרנית בכלל?

ציפורן חודרנית היא תופעה רפואית, אשר מאפיינת גדילה א -סימטרית של הציפורן, אשר במהלך גדילתה חודרת לתוך העור וגורמת לכאבים ואפילו לנזקים בסביבת העור אליה היא חודרת. למרות שמדובר 'רק' בציפורן, התופעה היא נפוצה ועלולה לגרום לכאבים עזים כמו גם לסיבוכים, ולכן מיד עם האבחון או החשד לציפורן רפואי, מומלץ להתחיל לקבל טיפול אשר יפתור את הבעיה וימנע הסתבכות שלה.

דלקת מקומית בעקבות ציפורן חודרנית

אחד התסמינים לציפורן חודרנית, מתבטא בדלקת באצבעות כף הרגל. הדלקת יכולה להיות אף זיהומית וכאשר מגלים אותה, נבדקת מיד ההיתכנות של ציפורן חודרנית כיוון שהיא אחד הגורמים המרכזיים לסימפטום של דלקת זיהומית בכף הרגל. לעיתים הטיפול בכף הרגל ילווה בטיפול תרופתי אנטיביוטי על מנת לטפל גם בסימפטום – כלומר בזיהום הדלקתי, וגם במקור – הציפורן החודרנית.

נפיחות בלתי מוסברת

מרגישים נפיחות בלתי מוסברת באחת מאצבעות כף הרגל? ייתכן מאד כי הדבר מהווה תסמין לכך שאתם סובלים מציפורן חודרנית. אחד התסמינים שמאפיינים ציפורן חודרנית הוא נפיחות שנגרמת בעקבות חדירת הציפורן, וגורמת לתחושה לא נעימה ואף לסבל. כדי לפתור את הנפיחות יש להתחיל בטיפול מאסיבי בגורם שלה – הציפורן החודרנית.

האצבע שלכם אדומה מידי?

לעיתים, אחת מאצבעות כף הרגל סובלת מאודם יתר באזור הציפורן, אשר יכול להיות מלווה גם בכאבים במקום האודם שיכול להיות גם נפוח. אודם האצבע עלול להצביע על תסמין נפוץ של ציפורן חודרנית ולכן ההמלצה תהיה דבר ראשון לאבחן את סיבת האודם ובמידה ומדובר בציפורן חודרנית – לטפל מהר ככל האפשר, על מנת למנוע נזקים משניים או סיבוכים.

סובלים מהפרשה מוגלתית?

אם אתם נבהלים לגלות, שבאחת מאצבעות כף הרגל שלכם גדלה לה יבלת או לחילופין אתם מרגישים ממנה הפרשה מוגלתית, ייתכן כי מדובר בעוד תסמין לא נעים של הציפורן החודרנית. ההפרשה המוגלתית מצביעה על כך שאזור העור שסביב הציפורן החודרנית סובל מן החדירה ומבטא זאת בתסמינים שונים, כאשר לעיתים נלווה אליהם גם כאב ברמות שונות.

יש לכם דימום באחד מצבעות כף הרגל?

אם אתם סובלים מדימום באחת מאצבעות כף הרגל, אשר לא נגרם בעקבות פציעה או חבלה ידועים, יכול להיות מאד כי מדובר בעוד אחד מן התסמינים שמעוררים אתכם לבדוק האם אתם סובלים מציפורן חודרנית, על מנת שתוכלו לטפל בה וכך לאפשר לעצמכם ריפוי מלא מבלי שתאלצו לסבול מהתסמינים השונים והמציקים שמאפיינים ציפורן חודרנית.

סובלים מכאב ברמות שונות בצבעות כף הרגל?

לעיתים נראה כי הכול תקין, אך אתם עדיין סובלים מכאב באחת מאצבעות כף הרגל למרות שהכול נראה רגיל. חשוב לדעת שכאב יכול להוות תסמין בפני עצמו לצורך אבחון ציפורן חודרנית, ולכן אם כואב לכם ואפילו מעט, אל תהססו ופנו מוקדם ככל האפשר לאבחון כף הרגל שלכם על מנת לבדוק אם יש לכם ציפורן חודרנית שמעיקה עליכם וגורמת לכם לכאבים בלתי מוסברים.

מה יכול לגרום לציפורן חודרנית

אמנם, אתם יודעים כעת מהם התסמינים שמאפיינים ציפורן חודרנית, אך מה בכלל גורם לה להיווצר? למעשה יש שלל גורמים שיכולים לגרום להיווצרות הציפורן החודרנית. לעיתים הסיבה היא גנטית, ובמקרה כזה מומלץ להקפיד על טיפול משמר אשר גם יטפל בבעיות של הציפורן החודרנית וגם יגרום למניעה של החזרה שלה.

גורמים נוספים לציפורן חודרנית

בנוסף לגורם הגנטי, קיימים גורמים נוספים אשר ניתנים לשליטה ולכן מומלץ לדעת עליהם, וכך לוודא כי אתם לא מובילים חלילה ליצירה של ציפורן חודרנית. בין הגורמים לציפורן חודרנית ניתן למצוא: גזירה לא נכונה של הציפורן, חבלה או פצע שנגרמו באזור הציפורן של הרגל ולא זכו לטיפול נאות, לחץ שנגרם על הציפורן בעקבות אביזרי לבישה שלא מתאימים לגודל הרגל, הזעת יתר ברגליים, שברים בציפורן, זיהום הנובע מפטרייה ומחלות שונות שמשפיעות גם על בריאות כף הרגל, כמו: סוכרת, מחלות כליות ולב והשמנת יתר.

למה חשוב לטפל מיידית בציפורן חודרנית?

חשוב להבין שציפורן חודרנית היא זיהום לכל דבר, ואי טיפול בה דומה לאי טיפול בזיהום גופני אחר. אי טיפול בציפורן החודרנית בצורה יעילה ובזמן, עלול לגרום חלילה להתפשטות הזיהום ואף ליצירה של מוגלה או חלילה נמק. זו הסיבה שמומלץ לטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר, כדי למנוע בעיות משניות וסיבוכים שעלולים להשפיע על כל המערך הרפואי.

איך מתחילים את הטיפול בציפורן חודרנית?

תוכלו להתחיל בטיפול חודרני בבית, על ידי השרייה של כף הרגל במים עם סבון או עם חומר חיטוי שמתאים לעור. במקביל פנו אל הרופא על מנת לקבל אבחנה מדויקת אשר תסייע לכם למצוא את דרכי הטיפול אשר גם יפתרו את הבעיה הקיימת מבחינה רפואית, וגם ימנעו אותה מחזרה בעתיד.

לסיכום

התסמינים המרכזיים לפטרת חודרנית, הם: דלקת מקומית, נפיחות, אודם לא מוסבר, הפרשה מוגלתית וכאב ברמות שונות באחת מאצבעות כף הרגל. מומלץ לטפל בציפורן מוקדם ככל האפשר כדי למנוע סיבוכים מסוכנים.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: