אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

בדיקת כף רגל סוכרתית

בדיקת כף רגל סוכרתית

גוף האדם הוא בהחלט דבר מדהים. אנחנו מסוגלים להביא את הגוף שלנו לביצועים מרשימים שעשויים להיראות כמשהו שאינו מובן מאליו – תפקוד למרות עומסים, פעילות גופנית עצימה או ביצוע של מספר מטלות במקביל. כשאנחנו בריאים, נדמה שאנחנו מסוגלים כמעט לעשות הכל באמצעות גופנו, אך מחלות שונות יכולות להשפיע באופן מהותי על תפקודו. מחלת הסוכרת למשל, עשויה לגרום לסיבוך מפתיע שישפיע על התפקוד, דווקא בכף הרגל. במאמר הבא נבין כיצד ניתן לבדוק את הסיבוך הזה, הקרוי "כף רגל סוכרתית".

כף רגל סוכרתית – מה צריך לדעת?

כיצד מחלת הסוכרת מתקשרת אל כפות הרגליים בכלל? התהייה הזאת משותפת לחולי סוכרת רבים ולקרובים שלהם, ששומעים לראשונה על אחד הסיבוכים המפורסמים אך הבעייתיים ביותר שעשויים לקרות כתוצאה ממחלת הסוכרת – כף רגל סוכרתית. 

כף רגל סוכרתית מוגדרת כזיהום והרס של רקמות שונות בכף הרגל שנגרם כתוצאה ממחלת הסוכרת. במחלה זו, בה כמות הסוכר בדם גדולה מהרגיל, נגרמים נזקים שונים לעצבים ולכלי הדם, שעשויים לגרום לנזק בכף הרגל ולהתפתחות דלקות, שמובילות למצב של כף רגל סוכרתית.

תסמינים בכף רגל סוכרתית

הכרת התסמינים השונים במצב הזה יכולה לסייע לאנשים שחולים בסוכרת או לקרובים של המטופלים, להבין מתי הם צריכים לפנות אל רופא על מנת לבצע בדיקה לכף רגל סוכרתית. התסמין המוכר ביותר במצב הזה הוא איבוד תחושה. כתוצאה מפגיעה עצבית שנגרמת, המטופל יתחיל לאבד את התחושה שלו בכף הרגל.

לא תמיד המטופל מצליח לשים לב לאובדן התחושה, שיכול להיגרם גם באופן חלקי. לכן, מומלץ לבדוק את כפות הרגליים של החולה ולראות אם מופיעים שם חתכים, כוויות או פצעים שונים, שעשויים להיגרם כתוצאה ממגע עם אובייקטים פוצעים בעת חוסר תחושה.

מדוע חשוב לשלוח לבדיקה?

במקרים רבים, חולים כרוניים, כמו חולי סוכרת, מתייאשים מהופעה של תסמינים חדשים ומקשרים אותם למחלה שלהם. הדבר עשוי לגרום להם לחשוב שמדובר במצב תקין ולא בסיבוך או החמרה. חולה סוכרת שישים לב לתסמינים ולא יפנה לבדיקה, עלול לסכן את עצמו, עד כדי כך שהוא עשוי לעבור כריתה של כף הרגל.

כיצד בדיקה תוכל לסייע?

בדיקה רפואית לאבחון כף רגל סוכרתית תוכל קודם כל לתת לחולה וודאות ולגרום לו להבין ממה באמת הוא סובל. מנגד, הרופא, שהוא הגורם הטיפולי הבכיר, יוכל להבין מה המצב של כף הרגל מבחינה בריאותית ואיזה טיפול ניתן להתאים לה על מנת לשפר את מצבו של החולה.

קביעת תור אצל הרופא 

כדי לבדוק כף רגל סוכרתית, יש קודם כל לקבוע תור אצל הרופא. הרופא יבחן את הבעיה ממנה סובל המטופל, באמצעות סיפור הרקע שלו וההיסטוריה הרפואית שלו. כמו כן, יבצע בדיקה חזותית.

באמצעות הבדיקה החזותית שיבצע הרופא, הוא יוכל להבין מה המצב של כף רגלו של המטופל. מצב כף הרגל משנה מאוד בתכנון הטיפול, שכן טיפולים מסוימים עשויים שכבר לא להיות רלוונטיים במצב חמור.

בדיקת תפקוד העצבים

הרופא לא רק יבחן את כף הרגל מבחינה חזותית, אלא יבצע גם בדיקות שונות כדי להבין את המצב של כף הרגל. אחת הבדיקות הראשונות שהוא יבצע היא בדיקה שמטרתה לבחון את התפקוד של העצבים של המטופל.

בגוף האדם פועלת מערכת של עצבים, שתפקידה בין היתר להגיב לגירויים חיצוניים מהסביבה. העצבים שנמצאים בכף הרגל עשויים להיפגע אצל חולי סוכרת כחלק מכף רגל סוכרתית. בדיקת תפקוד העצבים בכף הרגל, באמצעות מגע, שינויי טמפרטורה, צביטות וזרמים חשמליים קלים.

בדיקת זרימת הדם

בדיקת אולטרסאונד יכולה לתת לרופא אינדיקציה לגבי תפקוד כלי הדם בכף הרגל. הימצאות סוכר במינונים גבוהים בדם של חולה סוכרת יכולה להוביל לפגיעה בכלי דם שונים. פגיעה בכלי דם שמובילים דם אל כף הרגל, היא אחד מהגורמים לכף רגל סוכרתית. לפי בחינת מצב כלי הדם, יוכל להבין הרופא האם מדובר בכף רגל סוכרתית ואם כן, עד כמה היא במצב מתקדם. 

בדיקה להתאמת טיפול אנטיביוטי 

ישנם חולים הסובלים מכף רגל סוכרתית שזקוקים לטיפול אנטיביוטי. טיפול אנטיביוטי הוא טיפול שהמטרה שלו היא למגר חיידקים. כף רגל סוכרתית שהזדהמה, עשויה להכיל חיידקים מסוימים. בדיקה מיקרו ביולוגית יכולה לתת לרופא אינדיקציה בנוגע לחיידקים שיש למגר בכף הרגל הסוכרתית.

רנטגן ו-CT

זיהום שנוצר בכף רגל סוכרתית יכול להתפשט. הזיהום יכול להתפשט מכף הרגל עצמה במעלה הרגל ולגרום לנזקים הרבה יותר קשים, שחלקם עשויים להיות בלתי הפיכים. צילומי רנטגן וצילומי CT יכולים להראות לרופא מה המצב של הזיהום בכף הרגל והאם הוא התפשט כלפי מעלה.

ביצוע מעקבים

אם רופא אבחן אתכם עם כף רגל סוכרתית, אתם תקבלו ממנו טיפול שמתאים למצבכם. הטיפול עשוי להשתנות, אך האידיאל יהיה לשמור על כף הרגל ולאפשר לה לחזור לתפקוד מלא או לתפקוד ברמה סבירה. חשוב מאוד מצד סוכרתיים בעלי כף רגל סוכרתית לבצע מעקבים אצל רופא ולוודא שאכן תהליך הריפוי והשיקום עובד בצורה טובה. 

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: