אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

טיפול טבעי בכף רגל סוכרתית

בחור שסובל מכאבים מחזיק את כף רגלו

כף רגל סוכרתית הינה תופעה המאופיינת בהתפתחות של נמק או זיהום בכף הרגל, והיא אחד מהסיבוכים הקשים ביותר של מחלת הסוכרת. במקרים מסוימים, עקב התפתחות נמק או זיהום חמורים, הפתרון היחידי לטיפול התפתחותו של נמק הוא באמצעות קטיעה של כף הרגל. לצד זאת, ניתן לטפל בכף רגל סוכרתית בעת שהיא נתונה בשלבים שאינם אקוטיים, על ידי מגוון דרכים טבעיות.

מהי כף רגל סוכרתית

כף רגל סוכרתית היא תופעה אשר מאפיינת חולי סוכרת. מחלת הסוכרת מאופיינת ברמות סוכר גבוהות בדם והיעדר יכולת של הגוף לפרק את הסוכר על ידי ייצור מספק של אינסולין. כתוצאה מכך נוצרת הצטברות של סוכר בדם, והסוכר אינו מנוצל לצורך מתן אנרגיה למערכות הגוף. מחלת הסוכרת נחלקת למספר סוגים, כאשר אחד מהם הוא סוכרת נעורים הקרויה גם סוכרת 1, אשר פוגעת בילדים ונערים מגיל צעיר, ומקורה בחוסר יכולת של הגוף בייצור אינסולין. הסוג הנוסף אשר נפוץ בקרב מבוגרים בגילאי 40 ומעלה וקרוי סוכרת 2, מאופיין בהיעדר יכולת מספקת של הגוף לייצר די אינסולין לפירוק הסוכר המוכנס אל הגוף.

גורמים לכף רגל סוכרתית

אחד המאפיינים של מחלת הסוכרת הוא זרימה חלשה של דם אל כלי הדם המצויים בכפות הרגליים. במקרה של זרימת דם חלשה, היכולת של הגוף לרפא פצעים בכף הרגל הופכת לאיטית ומוגבלת, מה שמייצר סכנה ממשית להתפתחות כיבים או נמקים.

מחלת הסוכרת כוללת במקרים מסוימים פגיעה עצבית אשר גורמת בין היתר לחוסר בתחושת אזור כפות הרגליים. במקרה מעין זה, הפוטנציאל להיווצרות פצע באזור כף הרגל או מפגש של כף הרגל עם מוקדי טמפרטורות גבוהות או נמוכות הינו גבוה מאוד.

שכיחות הופעתה של כף רגל סוכרתית

הסיכוי לפתח כף רגל סוכרתית הוא סיכוי שאינו נמוך כלל, בשים לב לסיבוכי המחלה. ההערכות של גורמי המקצוע בתחום הטיפול במחלת הסוכרת ואבחון תופעות רפואיות בכפות הרגליים, מצביעות על כך שקרוב ל- 10% מכלל חולי הסוכרת מפתחים כיבים בכפות הרגליים כתוצאה מהמחלה.

הסיכון לכריתת כף הרגל

מתוך אותם 10% אשר צפויים לסבול מהתפתחות כיב, עשוי אחוז מסוים מהם שכף רגליהם אינה מגיבה לטיפולים או לחילופין שכף רגלם מוזנחת ואינה מטופלת כיאות, לסבול מהתפתחות הכיב או הפצע לכדי נמק בכף הרגל, וזאת עד למצב שיחייב את כריתת כף הרגל על מנת למנוע מהנמק לפגוע בשאר חלקי הגוף.

טיפול טבעי בכף רגל סוכרתית

מטרות העל עבור מי שחולה בסוכרת הן מניעת הופעה של פצעים ויובש על כף הרגל מצד אחד, והזרמת הדם אל כפות הרגליים מן הצד השני. על כן, ניתן לבצע מספר פעולות טבעיות לחלוטין  שאינן כרוכות בהתערבות רפואית, על מנת להשיג את המטרות הללו.

דרכים להזרמת הדם באופן טבעי

דרך אחת היא ביצוע פעילות ספורטיבית באופן יומיומי. הפעילות הספורטיבית ממריצה את זרימת הדם בצורה היעילה והבריאה ביותר. עבור חולי סוכרת, מומלץ כי הפעילות הספורטיבית תהיה שחייה או ביצוע תרגילי כושר ואירובי בבריכה, היות שהשהייה בבריכה מפחיתה מהמשקל המוטל על כפות הרגליים.

דרך נוספת היא ביצוע תדיר של עיסוי רפלקסולוגי בכף הרגל, אשר ממריץ באופן ממוקד את זרימת הדם אל כף הרגל הסוכרתית. העיסוי הוא בעל השפעה חיובית על מערכות הגוף, משפיע בצורה חיובית על מצב הרוח ומסייע בשמירה על בריאות כף הרגל.

דרכים למניעת פציעות וטיפול בעור כף הרגל באופן טבעי

דרך אחת לשמור על עור כף הרגל, היא לשטוף את כפות הרגליים באופן יומי תוך שימוש בסבון בעל יכולת חיטוי גבוהה, על מנת להפיג כל השפעה של גורם מזהם שנצבר באזור הרגל במהלך היום, ואגב כך מונע הצטברות של פטריות על כפות הרגליים. ניתן גם למרוח משחות ייעודיות לשמירה על עור כף הרגל.

כמו כן, בהיעדר מנגנונים גופניים טבעיים המתריעים על פציעה או פגיעה באזור כף הרגל, על חולה הסוכרת מוטלת החובה לבדוק באופן תדיר את כפות הרגליים. במהלך בדיקה זו אשר רצוי כי תבוצע מדי יום, יש לבחון את הופעתן של פציעות למיניהן, התפתחות שלפוחיות, היווצרות אדמומיות, יובש בעור או נפיחות.

אימוץ אמצעי זהירות לשמירה על כף הרגל

יש לנקוט אמצעי זהירות מפני עצמים ומכשירים עמם נעשה מגע יומיומי אשר עשויים לסכן את כף הרגל ולגרום להתפתחות כיבים. אחת הסכנות לפציעה היא בעת מקלחת. בשל הירידה ברגישות לחום וקור, עשויים המים לצרוב את עור הרגליים וחולה הסוכרת לא ירגיש בכך. מסיבה זו רצוי לוודא כי המים במקלחת אינם חמים או קרים מדי.

כמו כן, יש להקפיד על נעילת נעליים אורתופדיות נוחות אשר מפזרות באופן יעיל את העומס על כף הרגל בעת הליכה או עמידה, ומומלץ להימנע מהליכה בכפות רגליים חשופות מחשש להיווצרות פצעים.

דרכי טיפול בכף רגל סוכרתית המבוססים הפחתת רמת הסוכר בגוף

מי שסובל מסוכרת 2 יכול להפחית את רמות הסוכר בגוף ולאזן את השפעת הסוכרת על ידי שינוי אורח החיים במספר דרכים בהן ביצוע פעילות גופנית והימנעות ממאכלים עתירי סוכר ושומן. כמו כן, מומלץ להימנע מעישון ויש לבצע מעקב תדיר אחר רמות הסוכר בדם. לצד אלו, רצוי להיות במעקב תקופתי על ידי רופא מוסמך, לשם בחינת מצבן של כפות הרגליים באופן מקצועי ויסודי.

כף רגל סוכרתית – לטפל בבעיה בצורה טבעית

המפתח לשמירה על כפות הרגליים מפני סכנות הנעות על הסקאלה שבין חוסר נוחות במקרה הקל לבין כריתה של כף הרגל במקרה החמור, הוא באימוץ הרגלים קבועים המבוססים על פעולות טבעיות שאינן כרוכות בהתערבות רפואית. כמו כן, יש לבחון את מראה כף הרגל באופן רציף ויומיומי, על מנת להבחין בכל שינוי לרעה במצבה.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: