אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

כיצד למנוע פטריות בציפורניים

כף רגל עם פטריות בציפורניים

התופעה של היווצרותן של פטריות בציפורני הידיים והרגליים גורמת למי שסובל ממנה לחוסר נוחות. כמו כן, גורמות הפטריות בציפורניים למראה לא אסתטי של כפות הידיים והרגליים. ישנם מספר דרכים לטיפול בתופעה של פטריות בציפורניים, אולם הדרך האידיאלית ביותר היא טיפול מונע. אשר על כן, על מנת לשמור על מראה ציפורניים בריא וחיוני יש צורך בהקפדה על מספר כללי יסוד.

מה הן פטריות בציפורניים

האוויר רווי פטריות משלל סוגים אשר במפגש עם מצע לח וחמים, עשויות להתפתח ולשגשג. חלק מהפטריות הללו מוצאות בציפורני הרגליים והידיים מצע גידול נוח, ויוצרת בתוך פרק זמן מסוים זיהום מקומי באזור הציפורן. בהמשך, עשויות הפטריות להתפשט אל יתר הציפורניים הסמוכות.

זיהום זה הוא בעל פוטנציאל להתבסס על גבי הציפורניים הנגועות לטווח ארוך, תוך גרימת חוסר נוחות ובמקרים מסוימים אף לנזקים הנובעים משינוי צורת הציפורן. הסיכון להתפתחות פטריות בציפורני הרגליים נגזר מכמה משתנים אשר כוללים בין היתר חשיפה למקורות מזהמים, וזאת לצד הרגלי היגיינה פגומים ומאפיינים אינדיבידואליים.

הביטוי החיצוני לפטריות ציפורניים

אחד הביטויים לזיהום פטרייתי בציפורניים הוא שינוי הצבע של הציפורן הנגועה. כאשר הציפורן מתחילה לפתח מראה עכור עם גוון צהוב, ייתכן מאוד כי משמעות הדבר שהיא סובלת מזיהום פטרייתי.

מופע נוסף המאפיין את הזיהום הפטרייתי המתפתח בציפורניים, הוא התעבות של הציפורן. כמו כן לצד המראה העכור, הופכת הציפורן לעבה ומחוספסת, ובמקרים מסוימים ניתן לצפות בהיפרדות מסוימת של הציפורן ממצע העור אליו היא צמודה באופן נורמלי.

התפתחות פטריות כתוצאה מחשיפה לסביבה לחה

ישנם מספר הרגלים אשר יוצרים את המצע עבור הפטריות לצורך התפתחותו של זיהום פטרייתי בציפורני הידיים והרגליים. אחד מהם הוא הימצאות הציפורן בסביבה לחה וסגורה. כך לדוגמה, כאשר הרגל מצויה שעות רבות בתוך נעליים סגורות, עשויה שהות ממושכת זו לסייע להתפתחות זיהום פטרייתי בציפורני הרגליים.

התפתחות פטריות כתוצאה מהיעדר היגיינה

גורם נוסף להופעת פטריות הוא חוסר הקפדה על הרגלי היגיינה תקינים. במקרה שבו אדם לא מקפיד על מקלחת באופן תדיר ואינו מחליף את הגרביים שעל רגליו מדי יום הוא מאפשר לפטריות להתפתח באין מפריע על ציפורני הרגליים שלו.

לצד זאת, גם שהות במקומות אשר מאופיינים בריכוזים גבוהים מאוד של פטריות וזיהומים כגון מקלחות ציבוריות, או חשיפה לחפצים שנעשה בהם שימוש על ידי אחרים כגון קוצץ ציפורניים, עשויה להביא לידי התפתחות זיהום פטרייתי בציפורני הידיים והרגליים.

התפתחות פטריות עקב מאפיינים אינדיבידואליים

האפשרות לפתח זיהום פטרייתי בציפורניים לא נגזרת אך ורק כתוצאה מחשיפה, והיא מושפעת גם ממאפיינים אינדיבידואליים המשתנים בין אדם לאדם. כמו כן, לגילו של אדם ישנה השפעה משמעותית על הסיכוי לפתח זיהום פטרייתי. מסיבה זו, אוכלוסייה מבוגרת וביתר שאת אוכלוסייה קשישה, הן בעלות סיכון גבוה יותר לפתח זיהום פטרייתי בציפורני הידיים והרגליים.

מניעת הופעת פטריות על ידי אוורור הרגליים

כפי שנאמר בפתיח, הדרך האידיאלית לטיפול בפטריות היא מניעת הופעתן. אחד ההרגלים שרצוי לסגל על מנת למנוע התפתחות של פטריות ברגליים, הוא אוורור תדיר של כפות הרגליים. נעילת נעליים היא חלק מהותי בחיי היומיום, אולם ניתן לצמצם את משך הנעילה עד כמה שניתן. כך למשל, אין כל סיבה לנעול נעליים במהלך שהות בחלל הבית.

מניעת הופעת פטריות על ידי הקפדה על רמת היגיינה גבוהה

הרגל נוסף שרצוי לסגל הוא שמירה על רמת היגיינה גבוהה של כפות הידיים והרגליים. בעוד שכפות הידיים חשופות במהלך היום, ושטיפתן נעשית בצורה פשוטה בכיור השירותים או האמבטיה, שטיפת הרגליים היא פעולה שנעשית בתדירות נמוכה יותר.

על כן, רצוי לסגל הרגל יומיומי הכולל שטיפה של כפות הרגליים וייבושן כראוי, בין אם במסגרת מקלחת או במסגרת הקדשת פרק זמן קבוע לשטיפה של הרגליים בלבד. הקפדה על שגרת ניקיון עשויה להבטיח מראה אסתטי ובריא לציפורני הידיים והרגליים ולהרחיק באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות זיהום פטרייתי.

כללי זהירות בעת חשיפה למתקנים ציבוריים

בשונה מחלל הבית בו השימוש במקלחת, השירותים או הכיור תחומים אך ורק לבני הבית, מקלחות ציבוריות כמו אלו שמצויות בחופי הים, חדרי כושר או מקלחות משותפות בצבא, עשויות להיות רוויות בפטריות שעשויות לפגוע בציפורניים בתוך זמן קצר.

מסיבה זו, מומלץ להתקלח במקלחות אלו או להתהלך בהן עם כפכפים בלבד, וזאת על מנת למנוע מגע ישיר בין עור כף הרגל והציפורן לבין המצע המשותף. כמו כן, רצוי לקצוץ את ציפורני הרגליים והידיים בקוצץ ציפורניים אישי, וככל שקיים צורך לעשות שחימוש בקוצץ משותף, יש לחטא אותו בצורה יסודית טרם השימוש.

אבחון מהיר של פטריות רגליים

העובדה כי פטריות בציפורניים נינות להבחנה בצורה פשוטה, מאפשרת למי שסובל מהן לפעול לקחת חלק בטיפול משקם בשלב מוקדם יחסית. הימנעות מהזנחת הציפורניים ומתן טיפול בפרק זמן קצר מיום הופעת הסימנים כגון עיבוי העור או שינוי הצבע, עשויים לתרום רבות ליעילות הטיפול בציפורניים הנגועות.

דרכי טיפול לאחר אבחון

הטיפול כולל בין היתר שימוש במשחות או נטילת כדורים אותם יש ליטול לפרק זמן ממושך. ראוי לציין כי אבחון המצב הרפואי של הציפורן ככזה שמקורו בפטריות, הוא פעולה שרצוי כי תיעשה על ידי איש מקצוע מוסמך, ומוטב לא לאבחן את התופעה באופן עצמאי. זאת על מנת למנוע טיפול שגוי באמצעות משחות שאינן מתאימות למחלה ממנה סובלות הציפורניים.

פרטיות בציפורניים – ניתן למנוע זאת

פטריות בציפורניים אינן גזירת גורל, וניתן לטפל בהן על מנת להשיב למי שסובל מהן את היכולת להתהלך ללא בושה ברגליים חשופות. בשל הסכנה של הופעה חוזרת של פטריות ברגליים ולשם מניעת תופעה זו בקרב מי שטרם חווה אותה על בשרו, מומלץ לנקוט במכלול הפעולות אשר יש בהן כדי למנוע התפתחות של זיהום פטרייתי בציפורני הרגליים והידיים.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: