אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

כף רגל סוכרתית: איך ניתן לטפל ואף למנוע?

אישה מקבלת טיפול בכף רגל סוכרתית

סוכרת זו מחלה קשה שנהיית נפוצה יותר ויותר בעולם המודרני, בו המון מהמזון שאנו צורכים מעובד ומלא בסוכרים ושומנים מיותרים. יחד עם סוכרת יכולות להופיע מחלות רבות ומסוכנות – בכולן יש לטפל, וכמובן שמומלץ למנוע מראש. המון מהסיבוכים של המחלה מסכני חיים ובעלי פוטנציאל לגרום לפציעות רבות נוספות, אחת מהמון סיבות לחשיבות הטיפול בסוכרת. אז מה הם סוגי הסכרת הקיימים, מהם הסיבוכים שלה, מהי כף רגל סוכרתית ואיך ניתן לטפל בכל?

תזונה וחשיבותה לאורח חיים בריא

נושא חשוב מאוד שהמודעות אליו רק עולה בשנים האחרונות הוא הנושא של תזונה מאוזנת ואורח חיים בריא ככלל. באמצעות תזונה נכונה, שילוב ראוי ומדוד של כל אבות המזון בכמה שיותר ארוחות – ויטמינים, מינרלים, חלבונים, שומנים ופחמימות – יחד עם פעילות ספורטיבית והנעה קבועה של הגוף יכולים לעזור במניעה משמעותית של מחלות רבות ובשמירה כללית על בריאות טובה. תזונה בריאה מונעת הצטברות של שומנים וסוכרים בדם ובגוף ובכך מונעת מחלות לבביות, התקשות כלי דם, נוירופתיה ועוד. הפעילות הגופנית מאפשרת זרימת דם טובה, שמירה על גוף חזק, שמירה על גמישות כלי דם ויתרונות רבים נוספים.

לפני שנתחיל – מהו ההורמון אינסולין?

הורמון האינסולין הוא הורמון המאוחסן ומופרש מתאי הבטא בלבלב, במידת הצורך. ההורמון בעל השפעה על בניית רקמות שונות בגוף ואגירת שומן וגליקוגן (גליקוגן – חומר תשמורת בגוף של גלוקוז). הוא מעודד התחלקות תאים ומשפיע על התמיינות תאים בגוף. החלק העיקרי והמוכר בהשפעותיו שלו הוא השפעתו על משק הסוכרים בגוף – ובעקבות תפקיד זה גם מכונה "הורמון השובע". לאחר עליית רמת הסוכרים בדם – נגיד לאחר ארוחה – מופרש הורמון זה ומביא לעליה בקולטני הגלוקוז בתאי הגוף. בעקבות החשיבות המכרעת שיש לגלוקוז על אספקת האנרגיה לגוף וקיום נשימה תאית, חשיבות האינסולין משמעותית מאוד גם כן.

סוכרת סוג 1

  • מי חולה בסוכרת סוג 1?

סוכרת סוג אחד, או בשמה הנוסף "סוכרת נעורים" אינה נגרמת בעקבות נזקים גופניים מצטברים, אלא לרוב בעקבות תקיפה אוטואימונית (מחלה בה תאי מערכת החיסון תוקפים תאי גוף). בעקבות כך, מי שחולה במחלה יראה הופעת סימנים ותסמינים כבר בגיל צעיר – לרוב בטווח גילאים של ילדות עד כמה שנים מעבר לסיום גיל הנעורים (שנות ה20). 

  • מה מנגנון המחלה?

בניגוד לסוכרת סוג 2 המוכרת והנפוצה יותר, סוכרת סוג 1 נגרמת כתוצאה מפגיעה קשה ועד הרס מוחלט של תאי בטא בלבלב – התאים האחראים על הפרשת האינסולין בגוף. ההרס מתרחש לרוב באמצעות תקיפת תאים מהמערכת החיסונית של תאי הבטא. אצל המון מהחולים ההרס של תאים אלה חלקי ולתקופה מסוימת עדיין מופרש בגופם מעט אינסולין, אך לא ברמות שיכולות באמת לשמור על תפקוד תקין – לכן נדרשים להתחיל טיפול ולהזריק אינסולין באופן מתוכנן ובהתאם לרמות הגלוקוז בדם.

  • סיבוכים של המחלה

סיבוך מסוכן שמגיע לרוב עם התגלות והתפתחות ראשונית של המחלה הוא חמצת קטוטית – מחלה בה עקב חוסר אינסולין יש פירוק שומנים מוגבר (להעלאת רמות הגלוקוז בדם) ללא יכולת קליטה של הגלוקוז לתאים. כתוצאה מפירוק זה נוצרים המון גופי קטון שלאורך זמן יכולים לשנות את רמת החומציות של הדם בצורה מסוכנת. הסכנה העיקרית במצב זה היא חוזר זיהוי מוקדם מספיק עקב אי אבחנה של סוכרת. מעבר לכך, סיבוכים נוספים ונפוצים לסוכרת סוג 1 הם היפוגליקמיה – הזרקה של כמויות אינסולין גבוהות מדי מובילה לצניחה חדה ברמות הגלוקוז בדם ולמצב מסכן חיים, היפרגליקמיה – רמות גלוקוז גבוהות מדי בדם, מבלי שנכנס לתאים, ולסיבוכים נוספים.

סוכרת סוג 2

  • מי חולה בסוכרת סוג 2?

בגלל מנגנון ההתפתחות של המחלה סוכרת סוג 2, החולים בה לרוב בשלבים מתקדמים בחייהם ומעל גיל 40. חולים בסוכרת מסוג זה מהווה כ90 אחוזים מכלל החולים בסוכרת בכלל, וכמויות החולים רק גדלות עם השנים. חולים במחלה הם בעיקר אנשים שממעיטים בפעילות גופנית בחיי היומיום שלהם, וכאלה בעלי הרגלי תזונה לא בריאים – המון אוכל מעובד או עתיר סוכר – לכן לרוב המחלה תופיע לבעלי השמנת יתר. מעבר לזה, בעלי נטייה גנטית לסוכרת סוג 2 נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות.

  • מה מנגנון המחלה?

סוכרת סוג 2 נוצרת כאשר ישנן בעיות גם בייצור והפרשת האינסולין מתאי \בטא בלבלב וגם בעיות ברגישות תאי יעד של אינסולין להורמון עצמו. שחיקה של תאי המטרה באזורים השונים בגוף לרוב מתבצעת בעקבות רמות גלוקוז גבוהות בדם לתקופות ארוכות, דבר שמוביל לשחרור מוגבר של אינסולין, ובכך לשחיקת תאי המטרה. זה גורם לכך שאלה רגישים פחות לאינסולין ולכן גם מגיבים פחות אליו, מה שמוביל לטרום סוכרת – ויחד עם בעיות בתאי בטא, לסוכרת עצמה. 

  • סיבוכים של המחלה

בין הסיבוכים הנפוצים ביותר שניתן לראות אצל חולי סוכרת סוג 2 ניתן לראות סיכון גבוה למחלות לב – זאת בעיקר בעקבות טרשת עורקים המתרחשת בעקבות השמנת יתר וסוכרת. מעבר לכך, סיכון משמעותי הוא פגיעה בכליות, שכן חריגה מסף הכליה ופגיעה מתמשכת בכלי הדם בה מסכנת את התפקוד הכולל שלה. מעבר לכך, סיבוך נוסף ומשמעותי שעלול לקרות אצל חולי סוכרת הוא נזק עצבי – בעקבות רמות גבוהות באופן קבוע של גלוקוז בדם, נגרמים נזקים לתקשורת העצבית בגוף. אחת הצורות החמורות בהן נוירופתיה מתבטאת היא במקרה של כף רגל סוכרתית.

כף רגל סוכרתית

כף רגל רגל סוכרתית היא מצב שנוצר אצל חולי סוכרת, לרוב לאחר 10 שנים של חולי, וזהו מצב מסוכן עד רמת סכנת חיים. רמות גלוקוז גבוהות בדם לאורך זמן יכולות להוביל לנוירופתיה – פגיעה בתשדורת העצבית בגוף, או במקרה של כף רגל סוכרתית, באזור הגפיים התחתונות. זה יכול להוביל לחוסר תחושה, ובכך לחוסר תשומת לב לחתכים ולזיהומים, כשתגובת הגוף איטית יותר ולא תמיד מספקת. מעבר לכך, רמות גבוהות של סוכר בדם לאורך זמן יכולות להוביל לפגיעה בכלי דם קטנים ופריפריים בקצוות הגפיים, דבר שמוסיף לפגיעות שנוצרות.

איך ניתן למנוע כף רגל סוכרתית?

ניתן למנוע כף רגל סוכרתית באמצעות טיפול ראוי במחלה ובדיקות מתמידות, אך בכל מצב ניתן למנוע גם סיבוכים של כף רגל סוכרתית באמצעות תשומת לב וטיפוח של הרגליים. שטיפה מתמדת בסבון של הרגליים, הימנעות מהליכה יחפה, סקירה קבועה של הרגליים לאיתור חתכים או פציעות, שימוש בנעליים רחבות וגרביים לשמירה על הרגליים, וכמובן להישאר במעקב אצל רופא.

איך מטפלים בכף רגל סוכרתית?

טיפול בכף רגל סוכרתית יכלול, קודם כל, התמדה בטיפול בסוכרת עצמה, ובאיזון קבוע של ערכי הגלוקוז בדם. מעבר לזה ניתן לטפל במחלות נלוות לסוכרת – מחלות של הלב, מחלות כלי דם ועוד. חשוב מאוד לשמור על תזונה בריאה ועל אימונים ספורטיביים קבועים (לפי המלצת רופא). בנוסף, ניתן לטפל ברגל ישירות – טיפול בפציעות ודאגה לניקיון ותחזוק קבוע של הרגליים, תרגול של הורדת לחץ מיותר מהרגליים ושיטות נוספות. במקרים קיצוניים ניתן גם לעבור הליכים כירורגים לטיפול בכלי דם חסומים.

לסיכום…

כף רגל סוכרתית זה סיבוך מסוכן ביותר של סוכרת, אך הוא לא בלתי ניתן למניעה. ככל שלומדים יותר על המצב, מבינים את החשיבות של תזונה מאוזנת, פעילות ספורטיבית ושמירה על אורח חיים בריא – כל אלה מסוגלים לעזור בטיפול בסוכרת עצמה ובסיבוכים שלה, סיבוכים כמו כף רגל סוכרתית. מעבר לכך, גם אם הסיבוך קיים – ישנם שלל טיפולים בסיבוך עצמו, פעולות שניתן לעשות על מנת למנוע התדרדרות של המצב ושלל דברים נוספים.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: