אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

מה הן דרכי הטיפול בפטרת הציפורניים

טיפול בפטרת הציפוניים

פטרת הציפורניים היא מחלה זיהומית ממנה סובלים מאות מיליונים ברחבי העולם. מדובר, למעשה, בזיהום מסוג פטריה שפוגע בציפורן ובעור שמסביב לה, וגורם בשלב הראשון לפגיעה אסתטית ולאחר מכן גם יכול להתפתח לזיהום מסוכן של ממש. משום כך, ומשום שמדובר במצב שכיח כל כך, כדאי להכיר את דרכי הטיפול היעילות והנפוצות בפטרת הציפורניים – וננסה לעזור לכם בדיוק עם זה.

מהי פטרת הציפורניים?

פטרת הציפורניים היא זיהום פטרייתי, שמתפתח בציפורני היד או הרגל. למעשה, פטרת ציפורניים מתנהגת כמו פטריות שכולנו מכירים – ברגע שבו יש סביבה חמה, לחה וסגורה, הפטריות משגשגות. משום כך, בעיקר בכפות רגליים שנמצאות בתוך נעליים זמן רב, ובמיוחד ככל שאנחנו מתבגרים, הסיכוי לסבול מפטרת הציפורניים הולך וגובר. בשלב הראשון וברוב המקרים, מדובר במצב שפוגע בנו בעיקר באופן אסתטי, כשהציפורניים שלנו עלולות לעבור שינויים בצבע ובצורה. בשלבים מאוחרים יותר, פטרת הציפורניים יכולה להתפתח ולהפוך לזיהום של העור כולו, בעיקר בכף הרגל, ובעיקר בקרב קשישים, חולי סוכרת או בעלי מחלות רקע אחרות. מכל הסיבות האלה, חשוב מאוד לדעת איך לטפל בפטרת הציפורניים – ובשביל זה צריך להבין קודם מה גורם למצב.

מה גורם לפטרת הציפורניים?

בדיוק כמו פטריות המאכל שלנו, כך גם הפטריות המזיקות שתוקפות את הציפורניים שלנו, זקוקות לסביבה חמה ולחה בשביל לשגשג. חשוב להבין שהעור שלנו הוא לא איבר סטרילי – מטבעו, הוא בא במגע עם הסביבה שלנו ולכן יש רמה מסוימת של מזהמים עליו בכל רגע נתון. אם אנחנו באים במגע עם פטריות ציפורניים שכאלה – מגע שיכול להתרחש במקלחות, במרכזים קוסמטיים ואפילו ברצפת הבית שלנו – הפטריות יכולות לחלוף ללא תסמין כלל, אך אם הן מקבלות את הסביבה שנחוצה להן, הן יכולות לשגשג. משום כך, פטרת ציפורניים היא שכיחה כל כך בעיקר בציפורניי הרגליים – רובנו מעבירים את היום כשהרגל שלנו סגורה בתוך גרביים ונעליים סגורות, והדבר תורם להתפתחות הפטרת.

איך מאבחנים את פטרת הציפורניים?

אבחון של פטרת הציפורניים מבוסס על שני חלקים עיקריים – בדיקת רופא ובדיקת מעבדה. רופא עור מיומן ידע בדרך כלל לאבחן את פטרת הציפורניים יחסית בקלות, משום שבמצב זה נוצר מראה אופייני למדי של הציפורניים הנגועות. במרבית המקרים, רופא עור שיראה ציפורניים מעובות שצורתן השתנתה, עם צבע צהבהב-חום ועכירות – ידע להגיד שמדובר במצב של פטרת. במצבים קיצוניים, הציפורן אף יכולה לעבור ניתוק של ממש מהאצבע. חשוב לציין שישנם עוד מצבים (כמו פסוריאזיס למשל) שיכולים לפגוע בציפורן, ולכן בהחלט רלוונטי לשלוח דגימה מהציפורן לבדיקת מעבדה. בבדיקה זו מסתכלים על דגימת הציפורן שנלקחת מהמטופל במיקרוסקופ, ועושים לה תרבית. במידה ומזהים התפתחות של פטרת – זוהי אבחנה ודאית, ויש להתחיל לטפל.

איך מטפלים בפטרת הציפורניים?

טיפול בפטרת הציפורניים יכול להתבצע בכמה וכמה דרכים, בהתאם לרמת החומרה של הפטרת. ברמה הבסיסית ביותר, ניתן לטפל בעזרת טיפול מקומי במשחה או חומר דומה, שמדכא את התפתחות הפטרת ומטפל בה סימפטומטית. במצבים חמורים יותר ניתן גם לפנות לטיפול תרופתי אנטי-פטרייתי. אפשרות של ניתוח היא אפשרות אליה פונים רק במצבים קיצוניים ביותר, ואילו טיפולים טבעיים לא הראו יעילות מיוחדת בטיפול בנושא. נסביר קצת יותר על כל אחת מהאפשרויות:

טיפול מקומי

טיפול מקומי באמצעות משחה כמו אגיספור, קרם כמו אמטריקס או לק מיוחד כמו לוסריל או בטרפן – הוא לרוב טיפול הבחירה במצבים בסיסיים של פטרת הציפורניים. אלה הם תכשירים שצריך למרוח לאורך זמן – בדרך כלל לפרק זמן של שלושה עד ארבעה חודשים על מנת להגיע ליעילות מלאה. בכמעט כל המקרים, הקפדה על טיפול ארוך טווח באמצעות תרופות מקומיות תצליח לטפל בצורה טובה בפטרת, אך לא תמיד מצליחים להקפיד על טיפול כזה.

טיפול תרופתי

טיפול תרופתי אנטי פטרייתי עם תרופות כמו איטרנול או טרבינפין, הוא האופציה השנייה שבה בוחרים עבור מצבים בינוניים עד קשים של פטרת. גם כאן הטיפול הוא ארוך טווח להשגת תוצאות מיטביות, ויש להישמע בקפדנות להוראות הרופא והרוקח על נטילה נכונה של התרופות לפי מינונים וזמנים ביום.

ניתוח

רק במצבי קיצון, בהם הפטרת התפתחה לכדי זיהום כולל של הרגל או היד, נפנה לאפשרות של ניתוח. משום כך, ניתוח לטיפול במצב של פטרת הציפורניים הוא נדיר מאוד כיום.

טיפול טבעי

יש לא מעט תרופות טבעיות שמשווקות לטיפול בפטרת הציפורניים – אך נכון להיום אף אחת מהן לא הוכיחה יעילות מדעית מובהקת בטיפול במצב. גם אם אתם רוצים לקחת טיפול כזה ויודעים שהוא יעיל עבורכם – מומלץ לשלב זאת עם תרופה מקומית או כדור.

הטיפול היעיל ביותר בפטרת הציפורניים הוא מניעה

כמו כמעט כל מצב רפואי אחר, הדרך הטובה ביותר לטפל בפטרת הציפורניים היא מניעה. מי שמקפיד על היגיינת ידיים ורגליים גבוהה, לבישת כפכפים בכל כניסה למרחב רחצה ציבורי, שימוש אישי בלבד בתכשירי היגיינה וקציצת ציפורניים והימנעות מלבישת גרביים ונעליים סגורות לאורך שעות רבות ורצופות – יכול למנוע התפתחות של פטרת ציפורניים לאורך זמן. גם כאן, כמו בכל דבר אחר, אין הבטחה להצליח באופן מוחלט – ולכן חשוב מאוד לדעת איך לטפל בפטרת אם התפתחה אצלכם כזאת.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: