אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

מתי צריך פודיאטור

במשך החיים שלנו אנו נחשפים לשלל אנשי מקצוע בתחום הרפואה שעוסקים במגוון רחב מאוד של תתי תחומים, לעתים בנסיבות משמחות כמו לידה, ולעתים בנסיבות פחות משמחות. כולנו יודעים שיש רופאי אף אוזן גרון, גניקולוגים, רופאי עיניים, רופאי שיניים ועוד. אפשר לומר שלכל אזור בגוף או סוג מסוים של מחלה יש את התחום ברפואה שמתמחה בטיפול בה. בגיל צעיר אנחנו פוגשים לרוב את רופא המשפחה ורופא השיניים, וככל שהולכים ומתבגרים הגוף שלנו נשחק ועובד קשה יותר, ובאופן טבעי דורש יותר טיפול. לכן אנחנו צריכים לראות יותר ויותר רופאים מתחומים שונים ככל שאנו גדלים. 

אז מי הוא הפודיאטור?

אחד האיברים הכי חשובים בגוף שלנו הוא הרגל. הרגליים שלנו מאפשרות לנו תנועה כמעט בלתי מוגבלת ולוקחות אותנו ממקום למקום. למעשה, שרירי הרגליים שלנו הם בין השרירים החזקים ביותר בגוף. זה לא סתם, יש להם הרבה מאוד עבודה. כל המבנה של הרגל נח על כף הרגל שלנו, ובפועל כפות הרגליים הן אלו שנושאות בכל העומס של הגוף בכל מפגש עם הקרקע, ממש כמו שצמיגים של רכב הם מה שמחבר אותו לכביש. תחשבו על זה ככה: כל צעד שלכם הוא עוד פעימה של עבודה עבור כפות הרגליים. פודיאטור הוא רופא שמתמחה באופן ספציפי ברפואת כף הרגל. הפודיאטור מתעסק בשלל בעיות שקשורות לכפות הרגליים, החל ממקרים ובעיות פשוטות יחסית כמו ציפורן חודרנית או פטריות בכף הרגל, ועד למקרים מורכבים ומסוכנים הרבה יותר כמו כף רגל סוכרתית, עניין שדורש טיפול מיידי ומשמעותי. בעיות בכפות הרגליים הן דבר נפוץ מאוד בקרב האוכלוסייה מכיוון שמדובר על אחד האיברים בגוף שעובד הכי קשה. הפודיאטור הוא איש המקצוע שתפקידו הוא להחזיר את כפות הרגליים שלכם למצב תקין ולתפקוד מלא. אחד היתרונות הגדולים של הפודיאטור הוא יכולת האבחון שלו: בעוד רופא אחר יוכל להשתמש רק במה שהוא רואה או מרגיש ובתיאור של הפציינט שלו, לפודיאטור יש מכשור מתקדם ומשוכלל ביותר שבעזרתו הוא יכול לאבחן את הבעיה ולקבוע את דרך הטיפול המומלצת.

מתי צריך ללכת לפודיאטור?

באופן כללי, כל בעיה בכף הרגל דורשת קביעת תור ומפגש עם פודיאטור. מכיוון שכף הרגל היא איבר כל כך חשוב שמשמש אותנו בלי הפסקה ביום יום, אסור בשום פנים ואופן להזניח או לדחות את הטיפות בבעיות שמתפתחות בכף הרגל. אבל, מכיוון שרובנו לא רופאים ולא ממש מבינים בתחום הזה, חשוב לדעת ולהבין מה דורש מפגש עם פודיאטור. בקיצור, כדאי שתהיה לנו את היכולת לבצע אבחון עצמי ראשוני בכוחות עצמנו. כמובן שהשלב הראשון בפתרון של כל בעיה הוא זיהוי מדויק ונכון של הבעיה. אחד הדברים שאתם יכולים לעשות, כל עוד אין לכם רקע רפואי, הוא לקבוע תור לרופא המשפחה שלכם מטעם קופת החולים שבה אתם חברים. רופא המשפחה שלכם ישמע בדיוק מה העניין וינסה לאבחן את הבעיה הספציפית שיש לכם. אם הטיפול בבעיה יהיה ביכולת שלו הוא יעזור לכם, ירשום לכם את התרופה או המשחה הנדרשת, ויתן לכם הנחיות להמשך טיפול עצמי. פודיאטור לעומת זאת יוכל לטפל גם בבעיות קשות הרבה יותר, ויש לו מגוון דרכי טיפול רחב הרבה יותר: הוא יוכל כמובן להמליץ לכם על משחות או על תרופות, אך פודיאטור יוכל גם לטפל טיפול כירורגי בכף הרגל, או אולי להמליץ לכם על משהו פשוט הרבה יותר שיוכל לפתור את הבעיה כמו מדרסים או החלפת דגם של נעליים. באפון כללי, בכל פעם שיש לכם כאבים בכף הרגל או בקרסול, כדאי שתכירו את האופציה של פודיאטור ותזכרו אותה. לעתים מלבד הכאבים יהיו גם תסמינים פיזיים בכף הרגל שניתן לראות גם בעיניים לא מקצועיות כמו נפיחות, עיוות או שינוי צורה, ועוד. במקרים כאלה כדאי להגיע לפודיאטור כמה שיותר מהר ולא להתעכב. אספנו כאן עבורכם רשימה של כמה מקרים או תסמינים שבהם כדאי מאוד לפנות לטיפול אצל פודיאטור: כאבים בכפות הרגליים (גם אחרי מנוחה), ציפורניים עבות או ששינו את הצבע פתאום, יבלות מוזרות על כפות הרגליים, ציפורן חודרנית, אצבעות ש'מטפסות' אחת על השנייה, סוכרת, כאבי מפרקים בכפות הרגליים, מפרקים נוקשים או גדולים בכפות הרגליים, תחושות מוזרות בכפות הרגליים כמו נימול, הירדמות או תחושת שריפה. 

למה חשוב להגיע לפודיאטור כמה שיותר מהר

באופן כללי חשוב מאוד לא להזניח את הגוף שלנו, להיות קשובים לו, ולטפל כמה שיותר מהר בכל בעיה שצצה בו. בסופו של דבר הכאב הוא איתות של הגוף שמשהו לא בסדר איתו. להתעלם מכאבים או בעיות רפואיות זה כמו להמשיך ליסוע במכונית עם נורה דולקת, בסופו של דבר משהו רע יקרה, גם אם נתעלם. ההבדל המשמעותי הוא שמכונית אפשר לתקן והביטוח יכול לתת לכם החזר כספי, אבל את הגוף לפעמים אי אפשר לתקן. כפי שהסברנו, כפות הרגליים הן איברים חשובים במיוחד מכיוון שכל הגוף נתמך ונשען עליהן. היכולת הכי בסיסית שלנו, הליכה, מסתמכת על כפות הרגליים. אם אתם מתאמנים באופן כלשהו חשוב במיוחד שתפנו לפודיאטור מכיוון שהזנחת הבעיה יכולה לגרום לפציעות משמעותיות שישביתו אתכם לפרק זמן ארוך יחסית. בנוסף, ככל שהבעיה קטנה יותר ועלו עליה מוקדם יותר יהיה קל יותר לטפל בה. אם תגיעו עם בעיה מורכבת וחמורה יותר הטיפול שהפודיאטור יוכל להציע לכם יהיה מורכב הרבה יותר. בקיצור, ברגע שיש בעיה ונורה אדומה נדלקת, זה הזמן לפנות לפודיאטור.

הפודיאטור יוכל בכלל לעזור לי?

מכיוון שכולנו ישראלים אנחנו מכירים את הראש הזה,, כולנו חושבים שאנחנו חכמים גדולים ומבינים הכי הרבה שאפשר בכל תחום שהוא, החל מכדורגל וכלה בפוליטיקה. אם גם לכם יש כאבים או בעיות בכפות הרגליים אתם בטח יושבים מול המסך עכשיו ואומרים לעצמכם: נו, עוד רופא, מה הוא כבר יכול להגיד לי שלא ידעתי לפני כן. אז כדאי מאוד שתמחקו את המחשבות האלה מהראש כמה שיותר מהר. כמו שלא הייתם מנסים לתקן לבד בעיה מסובכת במנוע של הרכב שלכם, אל תנסו לטפל בגוף שלכם אם אין לכם את הידע המקצועי שדרוש לזה. פודיאטורים מטפלים בכפות רגליים באמצעות כלים מתקדמים מאוד מבחינה טכנולוגית, שבעזרתם ניתן להגיע לתוצאות דמיוניות כמעט. כל זה כמובן כאשר יש מאמץ מירבי להקטין את רמת הכאב של הטיפול ולדאוג לנוחות מירבית של המטופל. 

אז איך לבחור פודיאטור מתאים

כמובן שכאשר אתם הולכים לאיש מקצוע, חשוב מאוד לוודא שאתם מגיעים להכי טוב, ולא מתפשרים, במיוחד לא כאשר מדובר על הגוף שלכם. לפני קביעת תור אצל פודיאטור בדקו היטב כמה שנות ניסיון יש לו, באיזו מרפאה ועם אילו אמצעים הוא עובד, ומהן ההמלצות שיש עליו. כמובן שאין שני לרושם ראשוני, ולכן אם יש לכם חברים או בני משפחה שאתם יודעים שטופלו אצל פודיאטור תוכלו לקבל מהם המלצות.  

סיכום

אם גם אתם סובלים מבעיות בכפות הרגליים אז תפסיקו להזניח את עצמכם! פשוט פנו לפודיאטור ולא תאמינו כמה פשוט להחזיר את כפות הרגליים למצב תקין.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: