אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

פלטפוט ברגליים כיצד ניתן לטפל?

רגל הסובלת מפלטפוט בכף הרגל

כאשר לאדם יש פלטפוט או בעברית רגליים שטוחות, בדרך כלל יש רווח מתחת לחלק הפנימי של כף הרגל כאשר אדם עומד, כאשר הקשת מתרוממת מעט מהקרקע. דברים שכדאי לדעת על רגליים שטוחות כוללים את הדברים הבאים: ילדים יכולים לקבל רגליים שטוחות, אבל הם בדרך כלל גדלים מהמצב. למבוגרים המפתחים רגליים שטוחות יש בדרך כלל מצב בסיסי המשפיע על כפות הרגליים שלהם. התסמינים כוללים כאב, נפיחות או נוקשות המשפיעים על קשת הרגליים, הרגליים ולפעמים הגב. רגליים שטוחות זקוקות לטיפול רק אם הן גורמות לאי נוחות, מעידות על הפרעה בסיסית או מובילות לכאבים במקומות אחרים בגוף. נראה שלחלק מהאנשים יש קשת נמוכה מאוד או ללא קשת מבלי להיתקל בבעיות. כאשר רגליים שטוחות גורמות לתסמינים, מכשירים ותרגילים פשוטים יכולים לעזור למזער את אי הנוחות. מאמר זה מספק פרטים נוספים על הגורמים, התסמינים והטיפול בפלטפוט.

מהן רגליים שטוחות?

לאנשים עם רגליים שטוחות יש קשת נמוכה מאוד או ללא קשת, כלומר כף רגל אחת או שתיהן עשויות להיות שטוחות על הקרקע. רגליים שטוחות יכולות להשפיע על יישור הגוף כאשר אדם עומד, הולך או רץ. כתוצאה מכך, רגליים שטוחות יכולות להגביר את הסבירות להתפתחות כאבים בירכיים, בברכיים ובקרסוליים.

איך מתפתחות רגליים שטוחות?

לכף רגל אנושית טיפוסית יש 33 מפרקים, אשר מחזיקים יחד 26 עצמות שונות. יש לו גם למעלה מ-100 שרירים, גידים ורצועות. הקשתות מספקות קפיץ למדרגה ועוזרות בחלוקת משקל הגוף על כפות הרגליים והרגליים. מבנה הקשתות קובע כיצד אדם הולך. הקשתות צריכות להיות גם יציבות וגמישות כדי להסתגל ללחץ ולמגוון משטחים. כאשר לאנשים יש פלטפוט, הרגליים שלהם עלולות להתגלגל לצד הפנימי כשהם עומדים והולכים. זה ידוע בתור פרונציה יתר, וזה עלול גם לגרום לכפות הרגליים להצביע החוצה. אנשים מפתחים לעתים קרובות רגליים שטוחות בילדות. עם זאת, המצב יכול להתפתח גם בבגרות. לאנשים רבים עם רגליים שטוחות אין תסמינים, אך אחרים יחוו תסמינים שונים התלויים בדרך כלל בחומרת המצב.

טיפול בפלטפוט

חלק מהאנשים עם רגליים שטוחות עשויים ליישר אוטומטית את הגפיים באופן שמונע תסמינים. אנשים שאינם חווים תסמינים אינם זקוקים בדרך כלל לטיפול. אם רגליים שטוחות גורמות לכאב, אז נעליים תומכות ומצוידות היטב יכולות לעזור. נעליים רחבות במיוחד יכולות לספק הקלה. ילדים אינם זקוקים בדרך כלל לטיפול בכפות רגליים שטוחות. אם הם חווים כאב, ייתכן שהם יצטרכו להשתמש במדרסים מותאמים ובאורתוטיקה. תומכי קשת בעיצוב אישי עשויים להקל על הלחץ על הקשת ולהפחית את הכאב אם כפות הרגליים מתגלגלות יותר מדי פנימה.

טיפול בעצמות שלא התפתחו כראוי

חלק מהעצמות אינן מתפתחות כראוי בילדות, מה שעלול לגרום לכפות רגליים שטוחות מהלידה להמשיך לבגרות. במקרים נדירים אלה, ייתכן שיהיה צורך בהתערבות כירורגית להפרדת עצמות התמזגות. מבוגרים עשויים גם להשתמש במכשירי כף הרגל, ואנשים עם דלקת גיד שוקית אחורית עשויים להפיק תועלת מהחדרת טריז להנעלה שלהם לאורך הקצה הפנימי של אורתוטי. זה אמור להקל חלק מהעומס שהגוף מפעיל על רקמת הגיד. עם זאת, חשוב שאדם ישתמש באורתוטיקה תחת פיקוחו של רופא, שכן שימוש במדרסים לא נכונים או שימוש לא נכון בהם עלול להחמיר את התסמינים. אדם יכול גם לקחת תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות לשיכוך כאבים.

פלטפוט כתוצאה מהשמנה ודלקות

במקרים בהם השמנת יתר היא גורם תורם, רופא עשוי להמליץ ​​על תזונה בריאה ופעילות גופנית כדי להגיע לאינדקס מסת גוף בריא ולהפחית את הלחץ על הקשתות. לבישת סד לקרסול עשויה להועיל גם עד להפחתת הדלקת. רופאים עשויים לייעץ לאנשים מסוימים לנוח עד שהסימפטומים שלהם ישתפרו ולהימנע מפעילויות שעלולות להחמיר את כף הרגל או הרגליים. אדם עם דלקת פרקים או קרע בגיד עלול לגלות ששילוב של שימוש במדרסים ונטילת משככי כאבים יכול למזער את הסימפטומים שלו. אם אלה לא עובדים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח.

דרכי טיפול שונות

טיפולים עבור פלטפוט עשויים לכלול דיסציפלינות שונות וטיפולים מידי אנשי מקצוע שונים:

תומך קשת (מכשירים אורתוטיים)

תומכי קשת ללא מרשם יכולים לעזור להקל על הכאב הנגרם על ידי רגליים שטוחות. לעיתים מומלצים תמיכות קשת מעוצבות לפי קווי המתאר של כפות הרגליים. תומכי קשת לא ירפאו את כף הרגל שטוחה, אך לעתים קרובות הם מפחיתים את התסמינים.

תרגילי מתיחה

לחלק מהאנשים עם רגליים שטוחות יש גם גיד אכילס מקוצר. תרגילים למתיחת גיד זה עשויים לעזור. פיזיותרפיה. רגליים שטוחות עשויות לתרום לפציעות שימוש יתר אצל חלק מהאצים. פיזיותרפיסט יכול לספק תרגילים לחיזוק השרירים והגידים בכפות הרגליים והדרכה לשיפור ההליכה. יכולים לעורר את הרקמות ואת הגוף לזירוז תהליכם שגורמים לריפוי בפלטפוט.

ניתוח

הניתוח לא נעשה רק כדי לתקן פלטפוט, הוא יכול לשמש גם כאמצעי מניעה. ניתוח עשוי להיות אופציה כאשר למטופלים יש כאב שעדיין מגביל את פעילותם לאחר שניסו טיפולים לא ניתוחיים. ניתוח יכול לתקן את בעיות העצמות והגידים שגורמות לכאב.

ניתוח שחזור לפלטפוט

פלטפוט הוא מצב שמתחיל לעתים קרובות בילדות. במהלך הפיתוח, הרקמות והרצועות בכפות הרגליים בדרך כלל מתהדקות יחד ליצירת קשת התומכת בעצמות בכפות הרגליים. אנשים עם רגליים שטוחות עלולים שלא לחוות את ה"הידוק" הזה בגלל גורמים כמו גנטיקה, הנעלה לא מצוידת ופעילויות גופניות מסוימות. ככל שמתבגרים, רצועות אלו עלולות להתרופף ולגרום לכפות רגליים שטוחות בשלב מאוחר יותר בחיים. מצבים שעלולים לגרום להתפתחות רגליים שטוחות כוללים: דלקת מפרקים שגרונית פציעה סוכרת שחזור כף רגל שטוחה מתקן את הרצועות, הגידים ומבנה העצם בכפות הרגליים. זה מעצב מחדש את כף הרגל כך שהקשתות שלך נתמכות טוב יותר. ההליך הכירורגי בפועל יכול להשתנות בהתאם: הסיבה לכפות הרגליים השטוחות שלכם, האנטומיה של הקרסוליים והרגליים, התסמינים שאתם מחפשים לטפל בהם.

תרגילים

פודיאטר או פיזיותרפיסט עשויים להמליץ ​​על תרגילים ספציפיים כדי לנהל את הסימפטומים של פלטפוט או למנוע מהם להתפתח. מתיחה של חוט העקב גיד אכילס, ופעולות הידוק יעודדו את כף הרגל להתגלגל כלפי פנימה. המטרה של מתיחת חבל העקב היא למתוח את גיד אכילס ושרירי השוק האחורי גלגול כדור הגולף תרגיל זה דורש כיסא וכדור טניס. על מנת לתרגל זאת, שבו על הכיסא עם כפות הרגליים על הקרקע. הניחו את כדור הטניס מתחת לכף הרגל, וגלגלו אותה קדימה ואחורה מתחת לקשת כף הרגל למשך 2 דקות כדי למתוח את רצועת הפלנטר פאסיה.

לסיכום

פלטפוט או רגליים שטוחות מתרחשות כאשר לאדם יש קשת רגל מינימלית או נעדרת, לעתים קרובות גורמת לבעיות בהליכה ולעיתים לכאב. ישנם גורמים שונים לכפות רגליים שטוחות, ולא כל סוגי המצב יגרמו לאי נוחות ותסמינים. כאשר המצב מתפתח בילדות, הוא בדרך כלל חולף כשהילד גדל. טיפול עשוי להיות נחוץ אם יש כאב או השפעה על חייו המוקדמים של אדם. זה בדרך כלל כרוך באורתוטיקה לכף הרגל ותרופות אנטי דלקתיות. במקרים נדירים, אדם עשוי להזדקק לניתוח.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: