אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

שברי מאמץ אצל חיילים

בחור מקבל טיפול ברגל פצועה

אז אם גם אתם שירתם בצבא, או שאפילו מכירים בן משפחה או חבר קרוב שמשרת, בוודאי שמעתם על אנשים שסובלים משברי מאמץ.

אז מה הם שברי המאמץ? מה ניתן לעשות כדי להימנע מהם ככל האפשר? ומה הטיפול המיטבי עבורם? האם ניתן לאחר שבר כזה לחזור לשרת באופן רגיל? במאמר זה ניתן לכם את כל התשובות לכל השאלות, כך שלא תישארו עם ספקות!

שבר רגיל – לפני הכל מהו?

אז לפני שנצלול לעומק ההגדרות הרפואיות, נדבר מעט בכלליות. שבר רגיל הוא כזה שגורם לעצם להיפרד כמעט לשני חלקים. יש סוגי שברים רבים – שבר ספירלי, שבר פתוח, שבר רוחבי, שבר אופקי ועוד ועוד. ההגדרה הרפואית מדברת על מצב שמפריע להמשכיות העצם מה שמפריע כמובן להמשך בפעילות התקינה של אדם.

איך שבר רגיל נגרם?

שבר רגיל נגרם בשתי דרכים – או בעקבות טראומה גופנית, קרי – פציעה, תאונה ועוד, והדרך השנייה בעקבות פגיעה פנימית בהרכב החומרים שמרכיב את העצם. הדוגמא המוכרת ביותר הינה במצב של דלדול העצם כמו חוסר בסידן, וישנן עוד סיבות רבות ומגוונות כגון, גידולים בגוף שפירים או ממאירים.

אז מהו שבר מאמץ?

בניגוד לשבר רגיל, שבר מאמץ אינו שבר שלם, הנראה כמו סדק דק וצר, יש המכנים אותו באנגלית Hairline fracture, הכוונה- לשבר הנראה כחוט השערה. שברי מאמץ מתרחשים לרוב בעצמות הנושאות משקלים כבדים, כגון, עצם הירך, עצמות המסרק ועצם השוקה. שברי מאמץ נגרמים מפעולה מאומצת המתרחשת לאורך זמן, או מפעולה חד פעמית מאומצת, שלא תואמת את מצבו של האדם הפועל אותה.

דוגמאות

אדם שרץ ממושכות כשהוא אינו בכושר, חייל שרוצה להוכיח את עצמו וסוחב משקלים כבדים מחבריו, אדם שבפתאומיות צריך להרים משקל כבד. קיימים מקרים בהם השבר נגרם גם כתוצאה מפעילות מתונה. לעיתים הכאב בעצם עלול להופיע עוד בעת עשיית הפעולה, ואם לא, בדרך כלל הכאב יגיע מאוחר יותר ועלול להפריע לשינה סדירה. נפיחות ורגישות למגע עלולות גם הן להתפתח באזור השבר.

מידע חשוב נוסף

בעצם השוק, חשוב שתדעו, שאותה פעילות מאומצת העלולה להוביל לשבר מאמץ, מסוגלת גם לגרום לדלקת. דלקת זו פוגעת ברקמת השריר, ומופיעה במהלך הפעילות עצמה, ואף מקרינה לאיזור השוק כולו. אך בניגוד לשבר – הכאב מפסיק מיד לאחר מכן ונשכח…

אצל מי לרוב שברי מאמץ?

השכיחות של שברי מאמץ גדולה בעיקר בקרב מטיילים, רקדנים, בעלי מקצועות המחייבים עמידה ממושכת (כגון רופאים, מורים), וכמובן – אצל חיילים. רבים מכירים את המושג מכך שהם היו חיילים בעצמם או מקרובים שנפצעו כך, והסיבה ברורה, ומיד נסביר אותה.
שימו לב שגם מועמדים לשירות ביטחון, הרבה פעמים מתאמנים בצורה לא מבוקרת וגורמים לעצמם נזקים עוד לפני הגיוס.

אז למה חיילים סובלים לרוב משברי מאמץ?


שברי מאמץ נקראים גם שברי הליכה, ואכן נפוצים מאוד בקרב חיילים וחיילות המשרתים בשירות קרבי. במחקר שנערך בארצות הברית, נראה כי הסטטיסטיקה בקרב חיילים וספורטאים הינה שכשליש (30%) סובלים או יסבלו משברי מאמץ.

איך השברים נוצרים?

דבר ראשון, חשוב להזכיר כי השבר מתפתח בהדרגה, ולא בבת אחת, כלומר – בזיהוי מוקדם של פעילות מאומצת, ניתן למנוע התפתחות של שבר …
השבר מתפתח בהדרגה כתוצאה מפעילות מאומצת חד פעמית, או פעילות מתמשכת שאינה תואמת את רמת הכושר של האדם.

באיזה אזור בגוף נמצאים השברים הנפוצים ביותר?

השבר הנפוץ ביותר, גם אצל חיילים וגם אצל אתלטים למיניהם, הוא שבר בעצם השוק (כ50% ומעלה). לאחר מכן, הפגיעות הנפוצות ביותר מתרחשות בעצם הירך ולאחר מכן בעצמות המסרק. לחלק לא מבוטל מהנפגעים, יופיע שבר בשתי הרגליים גם יחד – כעשרה אחוזים.

טירונות – קרקע פורייה לפציעות מסוג זה

בתקופת הטירונות והגיוס לצבא, החייל הפשוט חווה מערכת לחצים והסתגלויות קשה, שמתארכת אף לתקופה של כ – 8 חודשים (במקרה של לוחמים) ואף יותר בגיוסים ליחידות מיוחדות. חיילים רבים לא עסקו בעברם בכושר בצורה כה אינטנסיבית, וזוהי להם הפעם הראשונה בה הם מתמודדים עם מערכת שדורשת מהם יכולות פיזיות שעד עתה לא היו להם.

חשוב לזכור שלצד המתח הפיזי בו החייל עומד, במקביל הינו מתמודד עם מערכת לחצים ורגשות חדשים ומבלבלים, מה שרק מגביר את הסיכוי של הגוף לעמוד בצורה טובה פחות בעומס שמופעל עליו.

האם קיימת מודעות בצבא ההגנה לישראל?

מודעות גדולה קיימת לנושא, אכן. כמו כן, בצה"ל מודעים לכך שמרבית הפציעות מתרחשות בשלבי הטירונות המוקדמים, ושבשלבי האימון המתקדם כמות הפציעות הולכת ומתמעטת. כדרך מניעה, פותחה בצה"ל שיטת – סרגל המאמצים. סרגל מחושב שעל פיו נקבעים האימונים והתרגילים שניתנים לחיילים.

מהו סרגל המאמצים?

בכלליות, סרגל המאמצים הינו כינוי שנלקח מצה"ל, ומשמש כיום לכך שמתכוונים לעשיית דבר בהדרגה, לאט לאט. בצה"ל נבנה סרגל מאמצים על ידי מדריכים ואנשי מקצוע מוסמכים, אך אפילו אם אתם ואתן קודם לצבא רוצים להתחיל ולהיות בכושר, יכולים בקלות לפנות לאיש מקצוע שיתאים 'סרגל מאמצים' אישי עבורכם.

קורסי הכנה לצבא – פתרון בטוח ויעיל

אז אם אתם יודעים שהינכם עתידים להתגייס ליחידה קרבית, או כל תפקיד שידרוש מכם יותר משעשיתם עד כה, דעו כי קיימות קבוצות רבות שיכולות לאמן אתכם לפני הגיוס. 'אקספרט', 'אחרי', ועוד שלל חברות, מציעות בתשלום, להירשם לקבוצות ייעודיות שיאמנו אתכם בצורה ממוקדת וכך יחסכו מכם את הלחץ שבפציעה לא מתוכננת עקב עומס בלתי רגיל על הגוף.

קורס לדוגמה…

אחת המיומנויות הבסיסיות ביותר שכל לוחם צריך להחזיק בהם היא מיומנות הריצה . לכן בקורס הכנה יאמנו אתכם ואתכן בסרגל מאמצים, כך שתוכלו להגיע לטירונות ולאימונים מוכנים ככל האפשר. דוגמא מובהקת לכך, הינה בוחן ה'בראור', שמתבצע כמעט בכל טירונות שהיא בצה"ל, גם הקלה ביותר. ליווי צמוד על ידי מאמני כושר מוסמכים, יוביל לכך שתכנסו לכושר בצורה הדרגתית ויעילה.

לסיכום

שברי מאמץ אצל חיילים נפוצים ביותר לצערנו, עקב אי התאמה בדרגת הקושי של הפעילות, לאדם שמבצע אותה. שמרו על עצמכם ותכננו סרגל מאמצים אישי כך שישמור עליכם מפציעות!

לדניאל וייס, פודיאטור – יש וותק ארוך בטיפול פציעות של חיילים וספורטאים בכף הרגל, צרו איתו קשר.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: