אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

איך לבחור את מדרס המתאים ביותר לכף הרגל

רופאה מציגה מדרס לכף הרגל

מדרסים יכולים לספק לנו אחיזה יציבה בקרקע. ולשמור על היציבה כשהיא מיטבית. כאשר אנו סובלים מכאבים בכף הרגל הדבר יכול להשפיע גם על יכולת האחיזה שלנו בקרקע. על מנת למנוע כאב ולחזק את היציבה בגוף חשוב להתאים לבחור את המדרסים המתאימים ביותר לכפות הרגליים שלנו. אז מה חשוב לקחת בחשבון בבחירת מדרסים ואיך לבחור את המדרס המתאים ביותר במאמר שלפניכם.

כף הרגל האנושית

כף הרגל האנושית מורכבת במיוחד, כאשר היא חזקה מאוד מחד וגמישה באותה העת. לכף הרגל ישנה חשיבות פונקציונלית מהמעלה הראשונה  בהשוואה לאיברים אחרים בגוף. כף הרגל כוללת עשרות עצמות קטנטנות ומספר רב של פרקים, כמו גם למעלה ממאה שרירים,  גידים ורצועות לצד מספר גדול של כלי דם ועצבים. כף הרגל בנויה כך שנוכל לשאת משקל עצום עליה מידי יום.

התפקיד של מדרסים

תפקיד המדרסים הוא לסייע בפיזור נכון של המשקל והלחץ על כף הרגל. מדרס המותאם באופן אישי מאפשר למשתמש בו להפחית את העומס על כף הרגל וכך לתקן מגוון של ליקויי הליכה שונים. המדרס צריך להתאים לנעליים אותן האדם נועל ולא כל נעלים יכולים לקלוט את המדרס בצורה זהה ולכן ישנה חשיבות גם לרכוש את הנעליים המתאימות.

מדרסים לדורבן ברגל

מדרסים לכף הרגל הינם למעשה אביזר אורתופדי לכל דבר. הם מיוצרים בהתאם למבנה כף הרגל של כל מטופל בהזמנה אישית. כאשר בוחרים מדרסים צריך להתייחס לצורך שהם נדרשים לו. דורבן ברגל הוא התפתחות של זיז בולט על עצם העקב המלווה בכאבים חזקים. מדרסים למי שסובל מדורבן בכף הרגל, מעוצבים כך שיורידו את הלחץ הנוצר על כף הרגל בעקבות השינויים שחלו בה.

מדרסים למטופלים עם סוכרת

מטופלים סוכרתיים נזקקים למדרסים מיוחדים במיוחד כשהירידה התחושתית במקום מובילה להתרחשות פציעות מקומיות. המדרסים מעוצבים לשמור באופן מתמשך על כף הרגל מפני פציעה או פגיעה. מדרסים לסוכרתיים יכולים למנוע את ההיווצרות של כיבים ויבלות ולסייע בהחלמתם של כיבים קיימים. המדרסים אף תורמים לזרימת דם תקינה, דבר שהוא חיוני לחולי סוכרת.

מדרסים לסובלים מפלטפוס

בחירת מדרסים לכף הרגל צריכה כאמור להיעשות בהתאם לצורך הרפואי, למשל עבור פלטפוס. פלטפוס הוא מצב בו קשת כף רגל קורסת מטה וכתוצאה מכך ישנה ירידה ביכולת של כף הרגל לבלום זעזועים באופן טבעי. מדרסים המספקים הגבהה של קשת כף הרגל עשויים לשפר באופן מהותי את יכולת זו. במקרה של פלטפוס יש להתאים מדרסים איכותיים מחומר בולם זעזועים.

התאמה אישית לכל אחד

מבנה הגוף וכפות הרגליים של כל אדם ייחודיים גם כאשר אין מצב רפואי ייחודי. לכן כאשר מדובר על בחירת מדרסים מיטביים יש להתאימם באופן מדויק למבנה כף הרגל הספציפי של כל אדם. בהתאמת המדרסים יש לקחת בחשבון את גיל המטופל, אופי מבנה הרקמות בכף הרגל שלו, גובהו, כמו גם את אופי הפעילות היומיומית שהוא נוטה לעשות וסוג העבודה בה הוא עוסק.

אופן התאמת המדרסים

על מנת להתאים את המדרסים לכפות הרגליים של כל מטופל, הוא נדרש להגיע לאבחון והכנה של עותק מדויק של כף הרגל. העותק יכול להיות מיוצר בשיטות סריקה מתקדמות או באמצעות הטבעת כף הרגל בחומר רך וייחודי. לאחר הכנת העותק התלת ממדי יש לבצע בדיקה קפדנית של כף הרגל ולוודא את אופן פיזור העומס על כף הרגל ואת שיפורו באמצעות המדרסים החדשים.

מדרסים למגוון אוכלוסיות

הכנת מדרסים בהתאמה אישית יכולה לסייע לאנשים רבים, עם ובלי בעיה בריאותית. מדרסים עשויים לסייע לחיילים קרביים לעבור את מסלולי ההכשרה המפרך שלהם ללא פציעות מיותרות, כמו גם לסייע לספורטאים מקצועיים וחובבנים למצות את יכולותיהם. עובדים במקצועות פיזיים מאתגרים עשויים להיעזר במדרסים מותאמים, על מנת לתפקד באופן יעיל וללא תאונות.

פיזור לחצים נכון

מדרסים מאפשרים את הפיזור של הלחצים על כפות הרגליים בצורה שהיא אחידה יותר. כל כף רגל מתאפיינת במבנה אמורפי ייחודי משלה אשר גורם ללחץ גבוה במיקומים מסוימים בעת הדריכה על כף הרגל וללחצים נמוכים במיקומים אחרים. הדבר משפיע על איכות היציבה של הגוף כולו. פיזור אחיד יותר של הלחצים מונע חוסר יציבות ומשפר את היציבה.

איך לבחור

התאמתם מדרסים ורכישתם, מומלץ לעשות במקצועי המתמחה בתחום. חשוב לברר את אופן ההתאמה שמבצע הצוות המקצועי, הטכנולוגיה שבה נעשה שימוש בתהליך, חומרי הגלם הייחודיים למדרסים ומידת האחריות שהמקום מספק על המדרסים לאחר הרכישה. ניתן למצוא כיום ברשת סקירות של המכונים השונים ולקבל המלצות לגבי המקצועיות והאיכות של כל מכון.

מדרסים לשיפור היציבה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו באופן שבו יש לבחור מדרסים. כפי שציינו לכפות הרגליים יש חשיבות עצומה לגוף כולו, מכיוון שאלו מהוות את בסיס התמיכה לכל אורך הגוף עד לצוואר. יש לבחור מדרסים אורתופדיים המיוצרים בהתאמה אישית בהתאם לצרכים הרפואיים והמאפיינים האישים, על מנת לספק את התמיכה הטובה ביוצר ולשפר את היכולת של האדם לבלום זעזועים.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: