אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

ניתוח ציפורן חודרנית: 8 סיבות להיווצרות הציפורן

בחורה מבוגרת מקבלת טיפול בציפורן כף הרגל

ציפורן חודרנית היא מצב רפואי שעלול להתחיל בצורה קלה, אך עשוי לפגוע בסופו של דבר בצורה ניכרת באורח חייו של אדם, ולהוביל לניתוח. במאמר זה נדון על מה היא בכלל ציפורן חודרנית, מה הן הסיבות השונות להיווצרות הציפורן החודרנית, ומה הוא ניתוח ציפורן חודרנית.

ציפורן חודרנית

הציפורן החודרנית היא מצב בו בעצם הציפורן גדלה אל תוך העור. מצב זה נפוץ בעיקר בבוהן, אך יכול לקרות גם באצבעות אחרות. הציפורן החודרנית נגרמת משלל סיבות, ובניהן גם גזירה לא נכונה של הציפורן. העובדה שהציפורן גדלה אל תוך העור, גורמת לאי נעימות במקרה הטוב, ולזיהומים קשים במקרה הפחות טוב.

מצב זה נפוץ הן בקרב נשים והן בקרב גברים, אך עשוי להופיע בשכיחות גבוהה יותר אצל מבוגרים או בני נוער. אי מתן טיפול הולם לבעיה כשרק החלה, עלול להוביל להחמרה של הסימפטומים, ושל הטיפול אותו עליכם לקבל. לכן, יש חשיבות רבה להבין מה הם הגורמים להיווצרות הציפורן, לאיזה סימפטומים חשוב לשים לב, וכיצד לטפל בהקדם.

הסיבות להיווצרות הציפורן החודרנית

גזירה לא נכונה

כאמור, הציפורן החודרנית נוצרת כתוצאה מגדילת הציפורן אל תוך העור. גזירה לא נכונה של הציפורן, עלולה לגרור היווצרותה של ציפורן חודרנית. גזירה לא נכונה היא גזירה מעוגלת של הציפורניים, או גזירה קצרה מידי. מומלץ לגזור את הציפורניים בצורה ישרה.

גזירת ציפורניים בצורה לא נכונה היא אחד הגורמים הבולטים ביותר הגורמים להיווצרות ציפורן חודרנית, משום שרבים נוטים לא להקדיש מחשבה רבה לפעולה שנדמית כה בסיסית.

נעליים במידה לא טובה

נעליים עלולות לעורר צרות רבות בכל הנוגע לציפורן חודרנית במגוון דרכים. נעליים שמעט קטנות ולוחצות בחלקן הקדמי, עלולות לייצר לחץ על הציפורן. נעליים גדולות מידי, עלולות גם הן לייצר מצב בו האצבעות אינן מיוצבות מספיק ולכן לוחצות על השנייה. לכן, יש חשיבות רבה לוידוא שהנעליים שאתם רוכשים מייצרות מנח טוב לרגליים ולציפורניים. ניתן אף להיעזר באיש מקצוע לשם כך.

נעליים שאינן מתאימות

קיימים לא מעט סוגי נעליים, שאף על היותן במידה המתאימה עבורכם, המבנה שלהן עלול לייצר ציפורן חודרנית. למשל, נעל פלטפורמה, או נעל שטוחה שאינה בעלת חלק אחורי, עלולות לתרום לכך שהרגל נכנסת אל תוך הסולייה ללא תמיכה, מה שעלול ליצור עיוות מסויים בציפורן.

סוגים נוספים של נעליים שעלולים לייצר לחץ על הציפורן הם נעלי ספורט, נעלי בלט, ונעליים בעלות צורת עקב חדה. פעמים רבות סוגי הנעליים הללו עלולים לייצר רגישות ונפיחות באיזור הציפורן שנוטים להתעלם ממנה ולא לקשר אותה לנעליים. כך הבעיה יכולה להחמיר ולא להיות מטופלת.

פטרת ציפורניים

גורם נוסף שעשוי לייצר ציפורן חודרנית הוא פטרת ציפורניים. פטרת הציפורניים נוצרת מזיהום פטרייתי בציפורן, והיא תופעה נפוצה מאוד, שעולה ביחס ישר עם העלייה בגיל. הסימנים לפטרת ציפורניים הם עיוות או שינוי הצבע של הציפורן, או עיבוי או שבירה שלה.

אנשים הנועלים נעליים סגורות במשך שעות רבות באופן קבוע, מועדים יותר להתפתחות של פטריה בציפורן. גם בקרב חולי סוכרת, אנשים מבוגרים, אנשים שנפגעו בציפורן, עלולה להתפתח פטרת ציפורניים. חשוב להיות ערים לגורמי סיכון שעלולים לתרום להתפתחות של פטרת הציפורניים שאינה נעימה ואסתטית בפני עצמה, ועלולה גם לגרום לציפורן חודרנית.

מחלות כרוניות

גם קיומן של שלל מחלות כרוניות, עלולות לגרום להתעוררות של ציפורן חודרנית. אי ספיקת לב, שינויים הורמונליים, סוכרת והשמנת יתר, כל אלו בין המחלות אשר עלולות לגרום לכך. חשוב לציין, שהמחלות הללו אינן גורמות להיווצרות של ציפורן חודרנית באופן ישיר, אלא שהן גורמות להיווצרותן של נפיחויות ובצקות באזור כפות הרגליים, שבסופו של דבר עלולות להדרדר לציפורן חודרנית.

אם אתן מודעים לכך שאתם לוקים באחת מן המחלות הללו, חשוב לפנות לייעוץ עם אנשי מקצוע מתאימים לטיפול מוקדם ככל האפשר שימנע אי נעימות בהמשך ויקל על אורך חייכם.

התפוח לא נופל רחוק מהעץ

קיימים מקרים, בהם באופן מולד אנשים הם בעלי מבנה מעוות של הציפורן, או בעלי צמיחה לקויה של הציפורן. במקרים הללו, בהם הציפורן החודרנית נגרמת בשל משקל גנטי של האדם, אין דרך למנוע את המצב.

 מה שיכול לעזור במקרים הללו הוא להבחין בהיווצרותה של הציפורן החודרנית מוקדם ככל הניתן, ולטפל בטיפול המתאים. במקרים הללו, טיפול ניתוחי יהווה את הפתרון המיטבי ברוב המקרים.

פגיעה בציפורן

מקרה שיכול לשנות את תקינות הציפורן הוא מקרה בו התרחשה טראומה מסוימת לציפורן כמו מכה חזקה. במידה והמכה גרמה לפגיעה קשה בציפורן או אף נפילה שלה, הציפורן עלולה לצמוח מחדש שלא בצורה תקינה. צמיחה לקויה של הציפורן החדשה עלולה לגרום להיווצרותה של ציפורן חודרנית.

הזעת יתר

אף שזה עלול להישמע חסר הקשר תחילה, הזעת יתר בכפות הרגליים גם היא מעודדת היווצרות של ציפורן חודרנית. ההזעה עצמה אינה הגורמת להיווצרות הציפורן החודרנית, אלא שההזעה מרככת את העור סביב הציפורן, ואת הציפורן עצמה, ועלולה לגרום לכך שהציפורן תכנס אל העור ותייצר דלקת מקומית וכאב.

לסיכום

במאמר זה דנו על הגורמים השונים שעלולים לגרום להתחלתה של ציפורן חודרנית. חשוב להיות ערים באם אתם נמצאים באחת מהקבוצות שבסיכון להתפתחותה של הציפורן החודרנית ולהיות ערים לכל שינוי ורגישות שמתחילה על מנת לתפוס את הבעיה ברגע המתאים ולדעת לטפל בה כראוי.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: