אנו נעמידך על רגליך "עמודי זהב על אדן כסף ורגליים נאות על עקבים נכונים" - בן סירא כ"ז-י"ח

כיצד להימנע מניתוח ציפורן חודרנית

בחורה גוזזת לעצמה את הציפורניים ברגליים

ציפורן חודרנית חודרת במהלך גדילתה אל תוך העור שסביבה ועלולה אף לגרום לדלקת מקומית המלווה בכאב, באודם, בנפיחות ולעיתים גם  בזיהום. הזיהום  בא לידי ביטוי בהפרשה מוגלתית, דימום וצמיחה של עור עודף. התפתחות ציפורן חודרנית נפוצה בעיקר בבוהן כף הרגל אך היא יכולה להופיע גם באצבעות אחרות. במאמר זה נסביר מהו ניתוח ציפורן חודרנית וכיצד ומתי ניתן להימנע מניתוח זה.

התפתחות ציפורן חודרנית

ציפורן חודרנית עלולה להתפתח לאחר גזירה לא נכונה של הציפורן בקו מעוגל או קצר מדי. גם לחץ רציף על הציפורניים באמצעות נעליים לא מתאימות וחבלה או טראומה מקומית בעת ריצה עשויים לתרום להיווצרות ציפורן חודרנית. ישנו מרכיב גנטי לנטייה להתפתחות ציפורן מעוותת אך יש גם מרכיב מחלתי כאשר מחלות סיסטמתיות שונות הגורמות לבצקת או נפיחות מעורבות.

ניתוח ציפורן חודרנית

ניתוח ציפורן חודרנית נעשה על ידי כירורג בהרדמה מקומי. ברוב המקרים הכירורג יסיר את שולי הציפורן לכל אורכה ויצרוב את שורש הציפורן באמצעות חומר כימי, לייזר או חשמל על מנת למנוע צמיחה מחודשת של הציפורן החודרנית. לאחר הטיפול יש למרוח משחה אנטיביוטית במקום ולשמור על היגיינת הרגל על ידי שטיפות וחבישה מקומית.

טיפול מניעתי

על מנת להימנע מהתפתחות ציפורן חודרנית וניתוח בהמשך כדאי לטפל בהזעת יתר ברגליים והתרככות של העור והציפורן. גם כאשר מתפתחים זיהומיים פטרייתיים יש לטפל מידית על מנת למנוע  עיבוי של הציפורן או נטייה  שלו לשבירה וחדירה אל העור. כאשר הציפורן רק מתחילה את חדירתה ניתן למנוע את ההתדרדרות להליך ניתוח ציפורן חודרנית באמצעות טיפול שמרני.

מצב הציפורניים

חשוב לשמור  על ציפורני הרגליים כשהם באורך בינוני ולחתוך את ציפורני הרגליים כך שהם יהיו באורך שווה עם קצות אצבעות הרגליים. כאשר גוזרים את ציפורני הרגליים קצר מדי, הלחץ מהנעלים על בהונות הרגליים עשוי לגרום לציפורן לצמוח לתוך הרקמה. חשוב לנעול נעליים שלא מפעילות לחץ יתר על הבהונות או צובטות אותם.

טיפול שמרני

כאשר הציפורן חודרנית בדרגת חומרה קלה בלבד ניתן לגזור את הציפורן בצורה נאותה, להשרות את המקום במים חמים ובסבון מספר פעמים ביממה, ולמרוח משחה אנטיביוטית וסטרואידית, על  מנת כדי להקטין את התהליך הדלקתי ולמנוע את המשך התפשטות התהליך הזיהומי. במסדרת הטיפול הטבעי ניתן לשנות את מסלול צמיחת הציפורן באמצעות פתיל סיליקון או צמר גפן.

גזירה לא נכונה

כאמור, אחד הגורמים המובילים ביותר לציפורניים חודרניות הוא חיתוך קצר מדי של הציפורן. כאשר הציפורן ,במיוחד בבוהן קצרה מאוד, העור שבצדי הציפורן יכול להתקפל אל מעל הציפורן בקלות רבה יותר ולגרום לציפורן חודרנית. לכן, כאשר אתם קוצצים את הציפורניים חשוב לשים לב שאתם לא קוצצים אותם קרוב מידי לעור במקום או פוצעים את העור שלכם בתהליך.

אוורור וחיטוי

במידה ואתם חוששים שמתחיל להתפתח ציפורן חודרנית רצוי להסתובב בבית כאשר אתם יחפים ולתת לרגל כמה שיותר זמן אוורור. השרייה של הרגל במי מלח או מי סבון יכולה לחטא את המקום ולהרגיע את האזור הכואב ומומלץ גם למרוח את המקום במשחה אנטיביוטית. כאשר המצב לא עובר לבדו והכאבים מתחזקים חשוב לקבוע פגישה עם רופא המשפחה.

מניעת ניתוח ציפורן חודרנית

הטיפול שרופא המשפחה יציע תלוי בחומרת המצב ותדירותו. הקלה באמצעות השרייה במים והרמה של כף הרגל מאפשרת לרכך את העור סביב הציפורן ולאפשר לקצוץ אותה נכון ולמנוע צמיחה חוזרת אל תוך העור. כאשר הדבר נעשה יחד עם נטילת נוגדי דלקת ואנטיביוטיקה במקרים רבים הדבר יאפשר להקל על הכאב ולהפחית את הנפיחות, מבלי להזדקק לניתוח.

פתרונות כירוגיים

ישנם סוגים שונים של פתרונות כירורגיים מלבד ניתוח ציפורן חודרנית, בין היתר,  קטיעה חלקית של הציפורן. במסגרת הליך זה מסירים את החלק של הציפורן אשר גדל לתוך העור ומשתמשים. בתמיסה כימית כדי למנוע הישנות. הרופא מרדים את האצבע הבעייתית, בדרך כלל הבוהן ואז מקצר את הציפורן. הסרה חלקית יעילה במרבית המקרים למניעת ציפורניים חודרניות בעתיד.

סיבוכים אפשריים

אם לא מטופל בזמן, זיהום של ציפורן חודרנית עלול לגרום לזיהום גם בעצם שבבוהן ולהוביל גם לכיב ברגל או לפצעים פתוחים ואובדן זרימת דם תקינה לאזור הנגוע. ריקבון של הרקמות או מוות של רקמות במקום ההדבקה, הם גם כן סיבוכים אפשריים לאי טיפול במועד בציפורן חודרנית. הזיהום יכול להיות חמור במיוחד למי שסובל  מסוכרת.

שמירה על היגיינה

כפי שציינו, הדבר הטוב ביותר למנוע ניתוח הוא לחתוך נכון ולשמור על היגיינה ואסתטיקה מקומית. עם זאת לרבים עם נטייה גנטית לציפורניים חודרניות, גם מיטב המאמצים לא תמיד יועילו והם עשויים להמשיך לחזור. הדבר יכול להשפיע לרעה על איכות החיים ולחייב ניתוח לכריתת מטריצה ​​חלקית או מלאה.

בדיקה רפואית

לסיכום הנושא, במאמר זה הסברנו מהו ניתוח ציפורן חודרנית וכיצד ניתן להימנע ממנו. כפי שציינו אופן הטיפול בציפורן תלוי בדרגת החומרה של חדירתה לעור. טיפול מניעתי כולל גזירה נכונה, טיפול אנטי דלקתי ואנטיביוטי יחד עם השרייה וריכוך. חשוב להתייעץ עם רופא המשפחה עם הופעת התופעה ועוד טרם החמרתה על מנת להימנע מהניתוח במידת האפשר.

על מה דיברנו עד כה?
דניאל וייס - פודיאטור
דניאל וייס - פודיאטור

מייסד ומנהל רפואי – מרפאות וייספיט לכף הרגל ופצעים.
יו"ר – ועדה המייעצת בפודיאטריה לשר הבריאות.
שותף מייסד חברת Diagnosi – פיתוח טכנולוגי לרגלי סוכרתיים.
יועץ ארצי בכיר לכף הרגל הסוכרתית – קופ"ח מכבי.
מנהל מרפאת כף רגל – צה"ל (מיל.)

כואב לך בכף הרגל? | צרו איתי קשר:
מאמרים נוספים באותו נושא: